Page 52 - 2014.06_beliv_t05.cdr
P. 52
ANTROPOZÓFIA 2014. JÁNOS-NAP ANTROPOZÓFIA AZ ÉN MEGISMERI ÖNMAGÁT AZ ÉN MEGISMERI ÖNMAGÁT belsõ indítékból, azáltal, hogy tudatossá válik elõtte egyelõre mint rejtett erõ, de a mi századunktól kezd- igazi mivolta, el akar szakadni az agy támaszától: ve meg fog nyilvánulni; leszállt abból a világból, ahol AZ ALAPKÕLETÉTEL DIMENZIÓI ekkor inkább aktív a gondolkodás. […] Az a gondol- nincs halál, a halál világába és egyesült a Földdel; kodás, amely tevékeny akar lenni, meg akar erõ- kozmikus erõbõl földi erõvé lett. Átment a halálon, södni, megérti a szellemtudomány eredményeit; az a hogy a földi léten belül újjáéledjen, hogy benne Mesterházi Zsuzsa gondolkodás, amely az eszközre, mint mankóra akar legyen a földi világban.” Ez az erõ az emberi Én-erõ 2 támaszkodni, amely a gondolatokat csak az agy tü- forrása. Az ember halálakor az Én nem hal meg. Az körképeként akarja tudatosítani, az kényelmes, azt Én azáltal képes megismerni önmagát, ha a meg- Az Általános Antropozófiai Társaság (Dornach) felhívása alapján a világ antropozófiai társaságai a 2013/2014. 1 évben „Az Én megismeri önmagát – az Alapkõletétel dimenziói” témakörrel foglalkoztak/foglalkoznak. A Ma- akarja, hogy csak gondolkozzanak benne […]. ismerés útján eljut az eredetéhez. Ahhoz az eredeti gyar Antropozófiai Társaság ehhez a témához kapcsolódó elõadás- és beszélgetés sorozatának 2014. március 21-én A passzívan gondolkodó ember az alvó emberhez erõforráshoz, amely a Krisztus-lényt képessé tette az soron következõ alkalmára az ajánlott olvasnivalók körébõl – a közelgõ Húsvétra is tekintettel – Rudolf Steiner: hasonlatos. Ezek az emberek átalusszák azt a fel- élet-halál-élet útjának a bejárásához. Az embernek A Michael impulzus és a Golgotai Misztérium címû elõadásciklusának (GA 152) kettõ elõadását választotta ismerést, hogy minden mögött, ami az érzékelhetõ nagyon-nagyon sokat kell még tanulnia ahhoz, hogy (Stuttgart, 1913. május 18. és 20.). Ez az írás a MAT-beli bevezetõ elõadás vázlatos összefoglalását tartalmazza. világban lejátszódik, érzékfeletti lények erõi és ezt a mintát követni akarja és erre képes is legyen. Ilyen emberi sorsokat mutat be Rudolf Steiner a érzékfeletti folyamatok mûködnek. A mai ember ké- Misztériumdrámáiban. A Negyedik Dráma – A lelkek pessé válhat annak felismerésére, hogy a világban ébredése – pecsétje, a farkába harapó kígyó, a közép- minden élet folyamatos változásban, fejlõdésben pont körül köralakban elhelyezett és egymásba létezik. A szellemi világból eredõ Én-erõ is egyre tel- Az emberi Én megtapasztalásának lépcsõfokai van- 3) Az érzékletmentes megismerésben szerepet ját- kapcsolódó betûkkel, ezt a sors-utat fejezi ki: Ich jesebben mutatkozhat meg az emberben. Azok az nak: szó lelki és szellemi erõk segítségével a tudat kitá- erkennet sich (Az Én megismeri önmagát). Ezt a drámát emberek lesznek képesek a szellemi világot behozni gulásának élménye (pl. az úgynevezett „küszöb- ugyanannak az évnek a nyarán (1913. augusztus 22.) 1) A testhez kötött, a test által megélhetõ minden- az érzékelhetõ világba, akik a beléjük áramló szellemi élmény”, a „határ-élmény”, vagy „az új felisme- mutatták be, amikor az idézett Steiner elõadások is napi tapasztalatok: a saját test érzékelése (fejem, hatást a tettek erejében tudják megmutatni. Az ön- réseket szabaddá tevõ zsilipek megnyílása”); elhangzottak. Rudolf Steiner a szellemtudományi szívem, kezem…); az érzékszervek mûködésérõl magát megismerõ Én a természeti világ átformá- a téren és az idõn túli létezés bizonyossága; módszerekkel kikutatott megismeréseit az érzékel- szerzett tapasztalatok (én hallom, én látom, én lásában olyan szellemi erõket képes alkalmazni, az éppen megélt sors elõzményeinek és következ- hetõ világban is megtapasztalható alkotásokkal hite- érintem…); a saját lelki erõk átélése (én gon- amelyek a halált megismerõ, de a halálból új életre ményeinek tudatosulása (a születés elõtti és a lesítette. Az Én-erõ egyidejûleg és azonos minõség- dolom, én akarom, én érzem…); a hozzám tarto- támadni képes Krisztus lényben jelentek meg elõ- halál utáni létezés evidencia-élménye); az antro- ben tevékeny az érzékfeletti és az érzékelhetõ világ- zó/kapcsolódó dolgok, történések és személyek ször. „Tisztelettel, alázattal és gyöngédséggel köze- pozófiai alapú meditációs gyakorlatok közben és ban. Ez bizonyítja, hogy a két világ átjárható. jelentõsége (az én barátom, az én házam; az én ledjünk ma a Golgotai Misztériumhoz. […] Mi tör- ezek hatására megtapasztalt Én-élmények; az ér- problémám…); a személyes élettörténet élménye tént tulajdonképpen? Krisztus leszállott az érzék- zékfeletti valóság mint a cselekvések mozgató- (velem történt, én álmodtam, én találtam ki…); a feletti világokból abba a világba, amelyben azóta él; rugója. saját alkotások élménye (már gyermekkorban is). Rudolf Steiner errõl a fejlõdési útról (a fent említett 2) A testhez még kötõdõ, de bizonyos mértékig már elõadásaiban) ezt mondta: „…úgy [juthatunk érzék- függetlenedõ szellemi erõfeszítések megtapasz- feletti megismeréshez], hogy bizonyos lelki erõket talása: erõfeszítések az elvont gondolkodás terén megszabadítunk testi funkcióiktól. A gondolkodó, (pl. matematikai összefüggések felismerése); má- beszéd- és akaraterõk szabaddá válhatnak, eman- sok gondolatmenetének elmélyült megismerése cipálódhatnak a testiségtõl […] Azok a megismerõ (pl. egy filozófiai gondolat követése); a gondol- erõk tehát, amelyekkel az érzékfeletti világot kutat- kodás eredményében megjelenõ minõségek felis- juk, testetlen erõk. De már a mindennapi életben is merése (pl. lényeges–lényegtelen, igaz–nem igaz van egy lelki erõ, melyben bizonyos mértékben ben- állítások megkülönböztetése); a saját gondolko- ne rejlik az, amire a szellemi kutatás a többi lelki erõ- dás folyamatának megfigyelése (lásd Rudolf nél törekszik, és ez a gondolkodóerõ. […] A gon- Steiner: A szabadság filozófiája); az emberi Én és dolkodás […] kétarcú Janus fej. Vagy az agytól függ, a szabadság találkozása, és ebben a találkozásban és csak azt a gondolatot tudatosítja, ami az agyban, a közös forrás felismerése. az idegrendszerben tükrözõdik: akkor azt mondhat- Janus-arc – római pénzérme juk, hogy inkább passzív […]. Vagy pedig […] pusztán 1 Rudolf Steiner: A Michael impulzus és a Golgotai Misztérium. 2 Rudolf Steiner: A Michael impulzus és a Golgotai Misztérium. Stuttgart, 1913. május 18. GA 152, 23. oldal. Stuttgart, 1913. május 18. GA 152, 12. oldal. 50 51
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57