Page 52 - Antropozofia_2013.12_netre_Neat
P. 52
ANTROPOZÓFIA 2013. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA A NAGYVILÁGBAN DR. MEZEI OTTÓNÉ KITÜNTETÉSE portja, akik kifejezetten a biodinamikus gazdálko- dást kívánták megismerni. A rendszerváltás után hamarosan bekapcsolódott a nemzetközi biodina- mikus mozgalomba, és hosszú éveken keresztül a Goetheanum (Svájc) Mezõgazdasági szekciójának Mesterházi Zsuzsa tagja volt, ezen belül a magyar biodinamikus gazdál- kodás elismert képviselõje. Dr. Mezei Ottóné, akit a továbbiakban Klárinak A biodinamikus földmûvelésben szerzett tudását Magyarország Köztársasági Elnöke nevezünk – hiszen mindenki a keresztnevén szólítja rendszeresen megosztotta másokkal: járta az orszá- meg –, a hazai biodinamikus gazdálkodás bevezeté- got, rengeteg elõadást tartott, kurzusokat szerve- Dr. Mezei Ottóné sének kezdeményezõje és gyakorlati mûvelésének zett, amelyeken a legapróbb praktikus részletekbe is országosan ismert tanítómestere. A föld szeretetét beavatta a résztvevõket. Könyveket fordított ma- Mezei Klári és Móricz Attila biogazda Felsõnyéken a Biodinamikus Közhasznú Egyesület és mûvelését gyermekkorától élete természetes gyarra (pl. Rudolf Steiner: A mezõgazdaság gyarapo- kerestek nagyobb árutermelõ gazdaságokat is, ahol tiszteletbeli elnöke, velejárójának tartja. Ez az életút a Nógrád megyei dásának szellemtudományos alapjai címû mûvét), és tanítani lehetne ezt a módszert. Az iváncsai alapít- növénytermesztõ mérnök, német fordító Legéndrõl indult és sok évtized múlva Legéndre tért maga is írt cikkeket, szerkesztett tematikus füze- ványi gazdasággal és a helyi gazdálkodókkal így részére vissza. Ami eközben történt, nem egy kis kiruccanás teket (pl. Biodinamikus szemléletû kertész vagyok; A alakult ki a több éves munkakapcsolat, majd ezt kö- a biodinamikus gazdálkodás minél szélesebb volt. Klári egyfolytában az élet sûrûjét járta. A Gö- teljes értékû kenyér). Az országjárásai során – sokszor vetõen a Legénden mûvelésbe vont földeken – már a körû alkalmazása, népszerûsítése, a bioélel- döllõi Egyetemen agrármérnöki diplomát szerzett. hétvégeken – több termelõ is összegyûlt egy-egy gaz- fiatalabb generációra is alapozva – indult el a biodi- miszerek termelési és fogyasztási kultúrája Egyetemi tanársegédi munkakörétõl negyedik gyer- daságban, kertészetben vagy kertben, ahol a közös namikus tangazdaság felépítése. Több hazai Waldorf fejlesztése érdekében végzett sokoldalú meke születése után vett búcsút. Gyerekei nevelése munka közben tanulták a komposztkészítés, a kert- iskola 9. osztályos növendékei vesznek részt évente a tevékenysége elismeréseként a mellett ettõl kezdve biológiát tanított egy budai álta- mûvelés, a szántóföldi növénytermesztés vagy ép- legéndi 1-2 hetes mezõgazdasági gyakorlaton. Ko- lános iskolában. Eközben talált rá arra a baráti közös- pen az állatságos állattartás biodinamikus eljárásait. rábban a hazai Waldorf tanító/tanárképzések hallga- MAGYAR ARANY ÉRDEMKERESZT ségre, amelynek tagjai Rudolf Steiner antropozófiai Eközben külföldi szakértõket is meghívott, hogy ta- tói is tanultak ezekben a gazdaságokban egy-egy he- irányultságú szellemtudományi mûveit olvasták, nácsot adjanak, segítsék az itthoni munkát. A Gödöl- tes nyári gyakorlaton. Többször is felvetõdött a szak- kitüntetést adományozom. tanulták: az ember valóságos földi és szellemi ter- lõi Egyetemen telente intenzív tanfolyamokat szer- iskolai biodinamikus mezõgazdasági képzés gondo- Kelt Budapesten, 2013. március hó 8. napján mészetérõl, a kozmosz és a Föld kapcsolatáról, a sors vezett kertészeknek, gazdáknak. lata is, de ez még nem valósult meg. – A rengeteg törvényszerûségeirõl, a kereszténység eredetérõl, a Az elsõ biodinamikus tankert Csobánkán alakult, erõfeszítést kívánó élet néha csalódásokat, kudarco- (aláírás) szabadság filozófiájáról, a gyermeknevelésrõl. Klári ahová évente visszajártak a tanulni vágyók. Eközben kat is hozott, amikor emberi gyengeségek miatt korán felismerte, hogy a föld mûveléséhez és a gyere- kek neveléshez ugyanazok a szeretet-erõk szüksége- sek. Ez a meggyõzõdés formálta élete mindennapi gyakorlatát: a hazai Waldorf-pedagógiai mozgalom részvételében és a hazai biodinamikus gazdálkodás létrehozásában. Az antropozófiai alapokon szerzett tudás gyakorlati alkalmazása érdekében nap mint nap új dolgokat kellett megtanulnia, tapasztalatokat gyûjtenie a ter- mészetrõl és benne az emberrõl. Kapcsolatokat kere- sett, olvasott, sokat utazott külföldre, hogy meg- ismerje az antropozófia egyik gyakorlati életterü- letét a biodinamikus gazdaságokban. Elõször csak saját kertjében próbálgatta a komposztálás és a bio- dinamikus preparátumok készítésének módszereit. Kapcsolatba lépett a hazai Kertbarát Magazin szer- zõivel, olvasóival, majd õ is írt cikkeket a Biokert- mûvelés rovatban. Az érdeklõdõk körébõl jött létre a Biokultúra Klub, majd ezen belül azoknak a cso- Legénden a kútnál Legénden Waldorf-iskolások között 50 51
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57