Page 38 - Antropozofia_2013.12_netre_Neat
P. 38
ANTROPOZÓFIA 2013. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN ból Göllner-sarkot alakítunk ki. Két tanárunk vállal- elvárástömeggel együtt jött a diákok részérõl egy ra- Ami még nagyon jó érzés: két hónap után olyan, N.T.: A tér milyen más, megélhetõ módon nyilvánul meg? ta, hogy ezeket a kincseket ápolja, méltó körülmé- kás pozitív erõ. Annyira szerettek volna nagy közös- mintha már rég mûködne az iskola. A diákokon is ezt Gy.J.: Sokszor éli meg azt a Waldorf-tanár, hogy hiá- nyek közé helyezi és hozzáférhetõvé teszi a diákok ségben lenni, annyira vágytak arra, hogy több Wal- lehet érezni. A másik, hogy annyi mindent találtunk ba van valami ötlete, de a megvalósítás lehetõsége a számára. Szeretnénk minden évben november 13. dorf-diáktársuk legyen, tehát nem arra, hogy elmen- ki, hogy tíz-húsz évre vannak terveink. Van valami, tér miatt szûkös. Itt viszont nincs ez a korlát. Bármit körül Göllner-napokat rendezni, aminek valamilyen jenek egy állami iskolába, ahol három-négy párhuza- ami felé tartunk. Nem csupán az a cél, hogy életben kitalálunk, azt látjuk, hogy az itt megvalósítható. formában minden évfolyamon része lesz Göllner mos osztály mûködik, hanem más Waldorf-diákokra maradjunk, hanem vannak megvalósítandó terve- Például az egyik kollégában megszületik egy röp- Mária életútjával való foglalkozás, mûveivel való is- vágytak. És ez most megtörtént, megszületett. Azt ink, ötleteink, projektjeink. Ez viszi elõre a dolgokat. labda-kupa ötlete, leveleket ír, mire néhány Waldorf- merkedés. Azt reméljük, hogy lesznek olyan gyere- hittem, hogy csak szeptemberben, az indulás hevé- Az adminisztratív területen sok nehézség van egy iskolából idekerül néhány csapat, és már zajlik is a kek, akiket elragad a lelkesedés, a kíváncsiság, és ku- ben mondják: „Hú, nagyon jó a Regi!”, de a mai napig, iskola elindításával, de szinte minden akadályt vet- kupa. Ez, hogy mi mindent lehet itt megvalósítani, tatni fogják az õ életét. ha szóba kerül, azt halljuk: jó ide járni. Egyelõre nagy tünk. Ez nagy munka, és továbbra is az lesz. Érdekes, folyamatosan inspirálóan hat a kollégákra. V.D.: A könyvtárunkban már elkezdõdött az általa írt lelkesedés van a diákokban és természetesen ben- hogy az állami környezetben, amely általában na- V.D.: Beszélhetünk szellemi térrõl is: akár a Göllner- vagy akár a vele kapcsolatos könyvek beszerzése, nünk is. Azt látjuk, hogy amit létrehoztunk, annak gyon nehéz és tele van akadályokkal egy Waldorf- nappal való foglalkozás, van több más téma, amellyel amit akár a gyerekek, akár külsõ érdeklõdõk is hasz- értelme volt, és az a sokfajta változtatás, amit mi pe- iskola szemszögébõl (is), konkrétan minden ember a rengeteg napi dolog mellett is lehet foglalkozni, és dagógusok kigondoltunk, remélve, hogy jó lesz a diá- nálhatnak. Megpróbálunk mindent összegyûjteni nagyon kedves és segítõkész volt. Csak oda kellett ez nagyon jó. A diákokban is ezt érzem: kezd beindul- itt-hon és külföldön, ami hozzá kapcsolódik. A Göll- koknak, az most beigazolódni látszik. menni személyesen. ni, hogy szerveznek, csinálnak maguknak dolgokat. ner-napon egyfajta születésnapot is szeretnénk min- V.D.: A diákok sokféle helyrõl jöttek. Legalább négy Volt már néhány kezdeményezés: külön szerveznek den évben ünnepelni. Megünnepelni azt, hogy meg- Waldorf-iskolából, külsõ iskolákból, késõbb is egyre N.T.: Az évnyitón is fontos fogalom volt a tér. Hogyan maguknak sportolást, szakkört, egyéb programot. született ez a gondolat, ez az idea. Ez minden évben többen csatlakoztak. Én arra számítottam, hogy lesz alakult a tér, a térélmény az elmúlt két hónapban? Ez is az egyik cél, hogy a tér adta lehetõségeket ki az iskoláról és Göllner Máriáról is szól majd. néhány „nálunk ez nem így szokott lenni”, de semmi V.D.: A fizikai térben még bõven van mit belakni. tudják használni. Ezzel kell még dolgozni, de csírá- ilyent nem hallottam eddig. Viszont mondják, meny- Mint amikor egy kicsit még lötyög a gyereken a ruha. jában elindult. Amit még nagyon szeretnénk, hogy N.T.: Az iskolának melyik a születésnapja? nyire jó, hogy itt sokan vagyunk, többfélék vagyunk, Más-részt nagyon jó, hogy van bõven hely, lehet volt Waldorf-diákok jöjjenek vissza mindenféle do- V.D.: Az iskola hivatalos születésnapja az évnyitó. Ez mennyire jó, hogy vannak itt a régi osztályomból, de pingpon-gozni, csocsózni, el lehet vonulni egy loggal, amit itt megmutatnak, és erre is vannak kez- pedig magának az egész gondolatnak a létrejötte. Azt vannak itt újak, és ezért nem kell ugyanabban a sze- csendes sarok-ba. Ebbõl a szempontból ez a sok deményezések. Egy volt Waldorf-diák mozgástré- éreztük végig, amíg csináltuk, hogy ennek most na- repben tovább élni, amiben nyolc évig. Ez megerõ- közösségi tér jól mûködik, és még bõven fér bele ninget fog szervezni, egy másik régi diákom Wal- gyon itt volt az ideje. Olyan segítség jött folyama- sített minket abban: a kamaszoknak nagy szükségük diák. dorf-fesztivált. Van egy csomó ötlet, gondolat, ame- tosan és mindenhonnan, ami addig elképzelhetetlen van erre a nagyobb szociális közösségre, térre. Tény, Gy.J.: Nekem a térrõl az az élményem, hogy koráb- lyeknek egy része még remélhetõleg ebben a tanév- volt. Amikor úgy érzetük, hogy reménytelen, mindig amit a tervezgetés fázisában megálmodtunk, nem ban kis épületben tanítottam, sok gyerek volt, és se a ben meg is fog valósulni. valaki csinált valamit, ez az épület is csak úgy lett, tudtunk még mindent megvalósítani, de mindenbõl kicsiknek nem volt elég udvaruk, se a nagyoknak Gy.J.: Egyik nagy elõnyünk, hogy a tanárok nyolcvan hirtelen. Jó, persze, nagyon sok munkája van benne megpróbáltunk valamit elindítani: másféle csoport- olyan helyük, ahová el tudtak volna vonulni a szü- százaléka más és más Waldorf-iskolából jött, ahol Jörg Rudinak, de mégis, valahogy azt lehetett érezni, bontások, fakultáció, emelt szintû fakultáció. Ha netben, most viszont mindenkinek van elegendõ te- öt-tíz évet dolgozott már. Rengeteg kapcsolódásunk hogy ennek most van itt az ideje. csak három-négy emberrel indult is el egy csoport, de re, ahol nyugalom van. Van elegendõ mozgástér, van elindítottuk. Az õszi szünetben megcsináltuk az van a Waldorf-világban mindenfelé, diákok felé, és sportcsarnok, ahol normális testnevelésórát lehet õk is nagyon könnyen megtalálnak minket az elkép- N.T.: Hogy indult a tanév, mik az elsõ benyomások? emelt szintû, kétnapos felkészítõ tábort, amelyben tartani; nem a páncélszekrénybõl kell elõhalászni a zeléseikkel. Hogy vagytok? kémiából ugyan csak ketten voltak, de megtartottuk, laptopokat, hanem bemegyek egy kész terembe, ahol Gy.J.: A készülõdés során folyamatosan azt éreztük, és nagyon jó volt. Összesen tizenhatan voltak ebben jó érzés fogad, hogy ott megvan a munka tere. Vala- V.D.: Az anyaiskolákkal való kapcsolat nagyon fontos hogy a diákok és a szülõk részérõl is nagyon nagyok az emelt szintû táborban, ahol matematika-, fizika-, miféle nyugalom van a gyerekekben, ami számomra számunkra. Egyik fõ törekvésünk, hogy ne szakad- az elvárások velünk szemben. Ráadásul mi is nagy biológia- és kémiaórák voltak, és minden diák azt új minõség. Nincs feszültség, ziláltság, semmi „zizi” janak el a diákok az anyaiskolától. Kézenfekvõ volt a mondta, hogy ez nagyon jó volt, és legyen ilyen a téli Márton-napot az anyaiskolákkal közösen szervezni, elvárásokat támasztottunk saját magunkkal szem- a levegõben, hanem nyugalom van az egész iskolán. ben. Végig az lebegett elõttünk, hogy a Waldorf-isko- szünetben is, a két ünnep között. Nagyon lelkesek V.D.: Én itt csak fakultációt tartok, emellett egy má- így a gimisek a kicsikkel együtt újraélhették a régi lák eddigi pozitív tapasztalatait összegyúrva, a ne- voltak. Ez az egyik célunk, hogy a Waldorf a szociális sik iskolában tanítok, de én is így érzem. Ott is olyan, emlékeiket. Ez volt az elsõ alkalom, nehéz volt meg- hézségeit elkerülve, hiányosságait kiküszöbölve va- nevelés, az érzelmi biztonság mellett az intellek- szervezni, de a visszajelzések szerint nagyon jól tuális részben is adjon valami pluszt annak, akinek hogy nagyon sok gyerek van nagyon kis helyen. Ez sikerült. Volt is, lesz is több anyaiskolai találkozó, lamilyen új minõséget hozzunk, nemcsak a pedagó- egyfelõl nagyon jó, mert nagy közösségi életet hoz giában, hanem az iskola mûködése, mûködtetése te- erre szüksége van. ahol leülünk az anyaiskolák képviselõivel és próbál- létre, másfelõl tényleg fárasztó, maguknak a gyere- juk összehangolni a programjainkat, a közös teen- rén is. Emiatt volt is egy kis félelem, aggodalom ben- A kézmûves rész fejlesztésén is dolgozunk. Ez rész- keknek is, hogy ülnek a folyosón, de mindig be kell dõinket, például a diákfelvétel menetét. Az anya- nem: hogy fogunk ennek a rengeteg külsõ és belsõ ben pénzkérdés, ez igényli a legtöbb befektetést, de húzniuk a lábukat, mert ott jár az egész gimnázium. iskolákkal való összekapcsolódást szeretnénk a jövõ- elvárásnak megfelelni? De azt érzem, hogy ezzel az itt is sokat haladtunk elõre. Ez a tér itt tényleg nyugodtabb hangulatot ad. ben sokkal komolyabban csinálni. Jó lenne, ha itt 36 37