Page 34 - Antropozofia_2013.12_netre_Neat
P. 34
ANTROPOZÓFIA 2013. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN • A tantárgyak tanításának tartalmai és módszerei érkezett magyar anyanyelvû vagy a magyar nyelvet nem vagyok követke-zetes, könnyen befolyásolnak a az antropozófiai emberismeret alapján: forma- tanuló hallgatóink (Brazília, Chile, Finnország, Ka- diákok a hangulatomtól függõen. Néha elszántan rajz, olvasás-írás, anyanyelvi ismeretek, mate- nada, Líbia, Románia, Spanyolország, Szerbia, Szlo- kitartok az elképzeléseim mel-lett, de könnyen el lehet matika, környezet- és természetismeret, föld- vákia, Szlovénia, Ukrajna). – A kétévente meghirde- téríteni és engedékennyé válok. Pedig tudom és látom, rajz, történelem, fizika, kémia stb., az egyes év- tett továbbképzésre 35-40 jelentkezõt veszünk fel; hogy a gyerekek igénylik a fegyel-met, a határokat, bár folyamok tanításának jellemzõi. A fõoktatás fel- döntõ többségük munka mellett tanul, ezért a foglal- hevesen tiltakoznak ellene, mégis szükségük van rá. Ezt építése, az epochák tervezése, táblarajz készíté- kozásokra pénteken és szombaton kerül sor. Az õk is érzik és meg is fogalmazzák. A Waldorf-pedagógia se. A tanterem kialakítása a diákok életkorának elméleti jellegû elõadások, a tanításmódszertani és a számomra folyamatos nevelést jelent, amiben nemcsak a megfelelõen. mûvészeti órák változatosan követik egymást. A leg- gyerekek csiszolódnak minden egyes nappal, hanem a ta- Hídépítés Miskolc-Hámorban jellemzõbb tanulási formák: elõadások, témakörök nár is folyamatosan változik, alakul az osztállyal együtt. • A család és az iskola (szülõk és pedagógusok) adatok, tanítási tervek, rajzok, festmények, kézmû- együttmûködésének lehetõségei. Az iskolai ön- megbeszélése, közös és egyéni gyakorlati feladok, […] Amióta tanítok, gyakran eszembe jut Petõfi Sándor igazgatás megvalósításának gyakorlati kérdései. önálló otthoni munka (szakirodalom olvasása, írásos A XIX. század költõi címû verse. Talán a Waldorf-taná- ves alkotások, mozgásgyakorlatok, kórusban rész- A tanári konferencia mûködése. Feladatmegosz- feladatok, zenei gyakorlás, a közösen elkezdett mun- rok hasonló küldetést vállalnak magukra, mint annak vétel, táblarajzok stb.), ezekrõl beszélgetünk velünk, kák befejezése), egyéni és kiscsoportos konzultáció; idején a poéták.” (2006) ha valamiben javítás szükséges, tanácsokat adunk. tás és döntéshozás pedagógiai, gazdasági és szer- A konzultációs órákon beszámolnak arról, hogy a vezési/jogi kérdésekben. Az iskola kapcsolatai a félévente egy-két nagyobb feladat elkészítése (gyer- A korábbi években rendszeresen szerveztünk egy- fenntartóval, a Magyar Waldorf Szövetséggel, mekmegfigyelés, biográfia feldolgozása, epocha-ter- hetes intenzív nyári táborokat (Debrecen–Horto- tanultakat hogyan alkalmazzák az iskolai munkájuk hazai vagy külföldi partnerintézményekkel. vezés, hospitálási napló stb.), végül a tanulmányaik bágy, Miskolc–Hámor, Iváncsa–Paks, Sárospatak, Is- gyakorlatában. A féléveket akkor tekintjük teljesí- során gyûjtött jegyzetekbõl egy-egy portfolió (saját tettnek, ha a félév során minden feladatot, beleértve A Waldorf név használatának kritériumai. pánk–Õriszentpéter, Drávafok–Pécs, Szigetköz–Sér- Waldorf-könyv) összeállítása. fenyõsziget, Szolnok–Tiszaliget, Tamási, Belis–Ko- az iskolai gyakorlatot is, elvégeztek. – A harmadik • Pedagógiai képességek fejlesztése az önismeret és félévben egyéni témákat választanak a Waldorf-pe- a mûvészet eszközeivel: festés, grafika, forma- A harmadik félév végére a résztvevõk egy hosszabb lozsvár). A délelõttöket kerti munkával töltöttük, dagógia valamely területérõl, amelyre írásban is fel- rajz, plasztika, hangszeres zene, ének, euritmia, írásos munkát készítenek „Pedagógiai ars poeticám” Mezei Klári irányításával a helyi gazdaságokban dol- készülnek, és ennek eredményét a képzést befejezõ drámajáték, beszédmûvelés. A mûvészetek sze- címmel. Ehhez kérdések, szempontok formájában goztunk, ismerkedtünk a biodinamikus gazdálkodás egyéni záró beszélgetésen (vizsgán) mutatják be. elõkészítést kapnak, pl.: Miért lettem pedagógus?, elemeivel; a délutánokat mûvészeti és kézmûves fog- repe a kultúrák életében. A magyar népmûvészet Ezekhez a témákhoz rendszerint sokat olvasnak, és helye a Waldorf-iskolákban. A pedagógia mint Milyen pedagógiai mintákat kaptam?, Milyen peda- lalkozásokkal, kirándulással, a település megismeré- saját pedagógiai tapasztalataikat is beledolgozzák. alkotó mûvészet. A tanár belsõ munkája. Biog- gógiai vagy egyéb írások hatottak rám?, Mi a pedagó- sével töltöttük; esténként pedig egy-egy elõre vá- ráfia és életvezetés. gia lényege számomra?, stb. A 6-8 oldalas írásokat a lasztott témáról beszélgettünk, énekeltünk, zenél- A képzés eredményes elvégzését igazoló állami tanú- képzés végére egy kötetbe szerkesztjük, és minden tünk, mesét mondtunk, vagy az életünkbõl egy-egy sítványt az Egyetem állítja ki. Emellett mindenki kap • Gyakorlati képzés: Látogatás hazai Waldorf-isko- egy Waldorf „betétlapot”, amelyen tételesen felso- hallgató kap belõle egy példányt. – Az egyik hallgató, történetet. A mai napig emlékszünk a paksi kirán- lákban, közvetlen részvétel a tanításban és az roljuk, hogy milyen Waldorf-pedagógiai témakörö- aki a tanulmányai alatt már Waldorf-iskolában dol- dulásra, ahol Makovecz Imre várt ránk és megmutatta iskolai élet egyéb eseményeiben (ünnepek, kirán- ket ismertek meg a képzés során. A négyoldalas gozott, például ezt írta: nekünk az általa tervezett, akkoriban felépült temp- dulások, szülõi estek stb.). Pedagógiai napló lomot; a pécsi kirándulásra ahol a Csontváry Múze- színes „waldorfos” betétlapra mindig választunk egy vezetése, gyermekmegfigyelések leírása, idegen „Az iskolában eltöltött másfél év minden nap tartoga- szép festményt és egy útravaló szöveget. Például: tott valamilyen élményt. A nehézségek, kisebb-nagyobb umban Mezei Ottó mûvészettörténész kalauzolt ben- nyelvû szakirodalom magyarra fordítása; termé- nünket; a hallgatók által bemutatott Csongor és „Íme, már megvan az egysejtû ember,|Él és mozog,| szetmegfigyelés, ismerkedés a biodinamikus bosszúságok ellenére folyamatos a sikerélmény. Néha Tünde elõadására, Ispánkon; vagy Kolozsvárra, ahol Gondolatokat nyújt ki magából| És visszahúzván ki- gazdálkodás módszereivel. Egy-egy hazai elég egy apró mozdulat, egy gesztus, hogy az ember érez- nyújtja újra,| Hogy valamivel is elõbbre jusson.| Eddig ze, pozitív változások történnek az osztályban. A na- életünk legfinomabb juhtúrós puliszkáját kaptuk va- régió/település történetének, hagyományainak vergõdött, most már ténfereg,| De serény és így mindig gyobb események ezt még fel is gyorsíthatják. Egy olim- csorára Z. Erzsiék csodaszép otthonában; Fenyõ Ervin és mai életmódjának megismerése. Az iskolai versmondó estjére Dráva-fokon; Sárospatakra, ahol erõsebb lesz.| Kegyes miattunk a szigorú törvény.| Hol- élethez kapcsolódó programok (szülõi estek, pia, egy kirándulás, drámanap vagy az osztályterem ki- a Herdeckei Egyetemrõl a meghívásunkra érkezett nap már ügyesek leszünk,| Könnyen úszunk, szaladunk koncertek, éves munkák bemutatása, dráma- takarítása. Az új, szokatlan helyzetekben újabb és újabb repülünk,|És ennek így kell lenni,|Hogy akkor már nem oldalukat mutatják a gyerekek. Számomra nagy élmény Wolfgang Schad professzor úr lenyûgözõ biológia elõ- napok stb.) szervezése. adásait hallgathattuk naponta. Emlékeink soka- törõdvén mással,|Lelkünk tiszta ruhája legyen,|Kívánt látni, ahogy hónapról hónapra változnak, nõnek, komo- Résztvevõk és tanulási formák ságát lehetetlen felsorolni! testünk szûz teste legyen,|Teste ének s igazság le- lyodnak, testben már majdnem felnõttek, ugyanakkor gyen,|Alakja Istenhez hasonlóbb legyen|Az eljövendõ A Waldorf-pedagógiai alapismeretek címû, államilag ragaszkodnak gyerekes szokásaikhoz. Mindegyiket egy Záróvizsga és tanúsítvány többsejtû embernek,|Aki belõlünk vetül majd elõ,|Aki akkreditált három féléves (480 órás), önköltséges kicsit sajátomnak is érzem. Majdhogynem több idõt töl- mi leszünk,|A nagy továbbcsináló,|Akiért most beteg a továbbképzés résztvevõi olyan diplomás pedagó- tök velük, mint a saját szüleik. Közben én is sokat válto- Hagyományos értelemben vett vizsgákra ebben a világ.” (József Attila: Most a teremtés kezdetén va- gusok (tanítók, tanárok, gyógypedagógusok), akik zom. Valahogy könnyebben hozok döntéseket, nem õrlõ- képzésben nem kerül sor, ugyanakkor folyamatos már szereztek legalább néhány éves tanítási gyakor- döm minden apró-cseprõ dolgon, folyamatosan »karban- figyelemmel kísérjük a hallgatók részvételét, az gyunk) – A tanúsítványok ünnepélyes átadásakor a latot. Szinte minden csoportban voltak külföldrõl tartom az agyamat«. Persze van még mit tanulni, hiszen elkészült munkákat (dolgozatok, megfigyelési fel- képzés tanárai a hallgatók jelenlétében aláírják a ta- 32 33