Page 36 - Antropozofia_2013.12_netre_Neat
P. 36
ANTROPOZÓFIA 2013. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN máron, illetve Budapesten: a Bolyai utcai, a Kispesti „ENNEK MOST NAGYON ITT VOLT AZ IDEJE” és az Újpesti Csillagberek óvodát), és minden hall- gató kéthetes iskola gyakorlaton vesz részt vala- melyik hazai (Óbudai, Pesthidegkúti, Kispesti, Mis- koci, Nyíregyházi, Debreceni, Pilisszentlászlói, Sze- Gyarmati Judit, Vekerdy Dániel gedi, Solymári, Gödöllõi, Váci stb.) Waldorf- iskolában. A képzés elindításakor, amikor még csak A Pesti Regionális Waldorf Gimnázium 2013. november 13-án felvette Göllner Mária nevét. Ebbõl az alkalomból egy-két hazai Waldorf-iskola létezett, a hallgatók errõl és az elsõ tanév elsõ benyomásairól beszélgetett Gyarmati Judit matematika- és fizikatanárral, valamint éveken át külföldi (német, holland, osztrák, svájci, Vekerdy Dániel igazgatóval Nagy Tibor. finn, svéd, francia, amerikai) Waldorf-iskolákban A 2010-ben végzett csoport (Budapest) töltöttek el két-három hetet. 10 – A továbbképzés Nagy Tibor: Hogy jött a névválasztás? 8 núsítvány betétlapját. – Eddig mintegy 500 hallgató tanulmányi szervezõ munkáját és adminisztrációját ságban közölt tényszerû írásokkal a külvilágot hozta szerzett ebben a képzési formában Waldorf-pedagó- segítõ munkatársak végezték, akik különös Vekerdy Dániel: Ezen nagyon sokat gondolkodtunk. be számukra, a novellákkal, versekkel pedig szellemi giai végzettséget. Közülük legalább 400 tanító/tanár gondossággal törõdtek a hallgatók ügyeivel, a Nyáron volt egy táborunk, ahol a tanáraink és az táplálékkal akart szolgálni, a hitet, a bizalmat szeret- 11 dolgozott hosszabb vagy rövidebb ideig Waldorf- tanárok kéréseivel. – A pénzügyi és jogi feladatok- eredeti Kezdeményezõ Kör dolgozott együtt. Már ott te volna ébren tartani az elítéltekben. iskolákban. Sokan vannak, akik iskolaalapítóként kal (költségvetés, munkaszerzõdések, tanulmányi felvetõdött, hogy jó lenne, ha az iskolánk neve V.D.: A kezdeményezés. Elõször csak azt tudtuk, vettek részt egy-egy Waldorf-iskola létrehozásában. szerzõdések, akkreditációs elõírások ellenõrzése, kapcsolódna egy személyhez, mert ez egy más minõ- hogy õ alapította az elsõ magyar Waldorf-iskolát. Ez A végzettek körül hárman már elhagyták e földi pá- egyetemi szablyzatok alkalmazása) az Egyetem to- ség lenne, mint ha csak az a neve, hogy Pesti Regioná- nagyon nagy kezdeményezés. De õ egész életében a lyát: Barcza Gyöngyi, Oroszlány Péter, Dróth Ágnes. vábbképzési osztályának munkatársai foglalkoznak. lis Waldorf Gimnázium. Nagyon sokat tanakodtunk, kezdeményezések embere volt. Mindig valami olyas- Szeretettel gondolunk rájuk. ki legyen ez. Mindenféle külföldi és magyar név fel- JÖVÕKÉP merült, de mindegyikkel volt valamilyen problé- mit csinált – a börtönújság, a Vöröskeresztben való Tanárok és segítõk A hazai Waldorf-iskolák száma és a Waldorf-peda- mánk. És egyszer csak elõjött Göllner Mária neve. részvétel –, ami akkor nagyon nehéz, szinte elképzel- A képzés elindításakor részben külföldi Waldorf- gógia iránti érdeklõdés szükségessé teszi a képzés Elkezdtünk utánanézni, hogy ki is volt, mit is csinált hetetlen volt, és nagy kezdeményezõerõt igényelt. képzõ intézmények vagy Waldorf-iskolák tanárai fenntartását. A több mint húsz év alatt összegyûjtött pontosabban, és szép lassan egyre inkább azt érez- Két évvel ezelõtt, amikor a regionális iskola gondo- tanítottak német vagy angol nyelven, tolmácsolás- képzési tapasztalatok lehetõvé teszik a szakirányú tük: megtaláltuk, amit, akit kerestünk. Utána behoz- latával elõször ültünk le egy kávéházi asztalhoz, azt sal; részben hazai elõadókat kértünk fel, majd késõbb diplomaadó képzés létrehozását, vagyis diplomás tuk ide, a tanári konferenciára, és itt is egészen pozi- mondtuk, hogy valami újat akarunk létrehozni. Va- egyre több hazai Waldorf-tanárt vontunk be a kép- tanítók és tanárok számára az eddigi tanúsítvány tív fogadtatása volt, fokozatosan egyre elfogadot- lamit, ami az alapokra épít, de mégis új kezdemé- zésbe. Jelenleg egy-egy félévben mintegy 10-12 ak- helyett a Waldorf-diploma megszerzését vagy a Wal- tabb lett, és egyszer csak úgy döntöttünk, hogy ez nyezés. Úgy éreztük, ez egy folyamat része: Göllner tív Waldorf-tanító/tanár, valamint euritmia-tanár, dorf-pedagógiai szakvizsga bevezetését, felsõokta- legyen a nevünk. Mária létrehozta az elsõ magyarországi Waldorf-is- Bothmer-tanár, Extra-Lesson-tanár, zenetanár, tási intézményben. kolát, a 90-es években létrejött sok Waldorf-iskola festõmûvész, drámatanár, beszédmûvelõ tanár, kéz- Gyarmati Judit: Én nagyon keveset tudtam Göllner Magyarországon, ez volt a második hullám, most pe- A Magyar Waldorf Szövetség keretében mûködõ, Máriáról. Olvastam korábban, hogy volt egy elsõ mûves tanár, antropozófus orvos, gyógypedagógus, dig létrejött az elsõ regionális gimnázium. Úgy érez- szakmai szolgáltatásokat és minõséggondozást ter- Waldorf-iskola, valamikor az 1920-as években, szervezetfejlesztõ tanácsadó vesz részt a hallgatók zük, a névválasztással visszautalunk a kezdetre. vezõ Waldorf Ház, illetve a Képzések Kollégiuma amely az õ kezdeményezésére jött létre, de mivel tud- 9 felkészítésében. Minden témakörhöz megkeressük (melyben képzésünket Sósné Pintye Mária és Koczi- tam, hogy csupán néhány évig mûködött, azt gon- azokat, akik sok tapasztalattal rendelkeznek és szí- N.T.: Az idõpontnak van-e jelentõsége? ha Miklós képviselik) egyre jobban felismeri a Wal- doltam, hogy csupán kisgyerekek jártak oda. Akkor vesen vállalják a közremûködést. – Minden csoport- Gy.J.: 1929-ben ezen a napon volt a kissvábhegyi is- dorf-pedagógia területén folyó különbözõ képzések hogyan is kötõdik hozzánk, a gimnazistákhoz? Az- tal meglátogattunk egy-egy Waldorf-óvodát (Soly- kola alapkõletétele. Másrészt november 13. Göllner összehangolásának és együttmûködésének szüksé- tán ahogy egyre többet foglalkoztam az életével, rá- gességét, a szellemi és gazdasági erõforrások eddigi- döbbentem, hogy folyamatosan olyan dolgokat tett Mária születésnapja. 8 Az 1996-ban végzett Waldorf-csoport tanúsítványát a követ- nél sokkal ésszerûbb felhasználását. – Emellett kü- bele a világba, ami a XXI. században is példaértékû a V.D.: Névadónk még egyetlen élõ fia Ausztráliából kezõ tanárok írták alá: Sam Betts, Darvas János, Döbröntei Zol- szöbön áll olyan kutatómunkák elindítása, amelyek a adta meg a hozzájárulást a névhasználathoz. Nagyon tán, Fenyõ Ervin, Gajdos András, Hegedûs Miklós, Kálmán István, kamaszok számára. Tonny Keer, Coen Keer, Mesterházi Zsuzsa, Scheily Mária, Annette Waldorf-pedagógia egyes területein tudományos fel- lelkes és hálás volt, hogy vannak, akik ápolják édes- Stroteich. (Ez a lista csoportról csoportra változik.) ismeréseket eredményezhetnek. N.T.: Például? anyja nevét. Sok embertõl kaptunk levelet, vagy fel- 9 A jelenlegi csoportban a következõ tanárok tanítanak: Balogh Gy.J.: Az elesettek felkarolása. Göllner Mária börtön- hívtak, hogy mennyire örülnek és hogy szívesen el- Klári, Barabás Katalin, Bánhidiné Révész Ildikó, Frisch Mihály, küldik régrõl õrzött fotóikat, gyûjteményeiket. Úgy- újságot alapított Bizalom néven, amely a rabok írá- Fûzfa Zoltán, Hegedûs Miklós, Jancsek Gábor, Karkus Ottó, Martin hogy ez sok emberben benne élt. Keizer, Kissné Pitz Ágnes, Kocziha Miklós, Kóró Ágnes, Makovnik 10 Vincze Erzsébet: Waldorf Iskola – esszé egy hollandiai látogatás ta- sait is közölte. Rendszeresen látogatta õket a börtön- Emese, Mesterházi Zsuzsa, Mezei Kati, Pisztora Márta, Sósné Pin- pasztalatairól. Ita Wegman Alapítvány, Budapest, 1994 ben, mert nem úgy tekintett ezekre az emberekre, Gy.J.: Az iskolánk könyvtárában Göllner Mária köny- tye Mária, Szecsõdi János, Szentkúti Márta, Szentmártony Yvonne, 11 1990 óta: Ványi Ágostonné, Mihálcz Dóra, Papp Levente, Szabó mint a társadalomból kivetendõ alakokra. Az új- veibõl, írásaiból, a hozzánk érkezõ dokumentumok- Takáts Péter, Tolnai Antal, Varga-Szemes László, Vágó Edit. Emõke. 34 35