Page 41 - Antropozofia_2013.12_netre_Neat
P. 41
ANTROPOZÓFIA 2013. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA A MÛVÉSZETBEN majd sok teljes állású tanár lenne, akik akár egy-egy tudnak majd erõs, összetartó közösséget alkotni. Az „WAGNER NEM VOLT ANTISZEMITA…” teljes epochát is meg tudnának az anyaiskolákban augusztusi nyári táborunkban Kõrösi Ákos vezetésé- tartani. Ez az egyik hosszú távú célunk. vel végzett munka is erre irányult: azáltal, hogy saját A RICHARD WAGNER ELLENI TÁMADÁSOK SZELLEMI HÁTTERÉRÕL Gy.J.: Ha már a céloknál tartunk, már az elején meg- magunkra és egymásra is több szempontból rá tu- fogalmaztuk: olyan embereket keresünk a tanári kol- dunk látni, olyan láthatatlan szálak szövõdnek kö- zöttünk, amelyek nem biztos, hogy minden munka- légiumba, akikben egyrészt megvan a kezdeménye- zõerõ, másrészt a személyisége, lendülete garancia helyen megvannak, vagy magától kialakulnak. Tö- Korcsog Balázs arra, hogy az indulási idõszak után is folyamatosan él rekszünk arra, hogy ezt a fajta kapcsolódást a jövõ- benne az újítási, jobbítási vágy. Azt gondolom, hogy ben is ápoljuk, hogy ne csak az indulásban legyen ez benne, hanem folyamatos munka legyen ez magunk- a mi kollégáink ilyen emberek. kal, egymással. Mivel sok helyrõl jöttünk, azt is célként tûztük ki, hogy lehetõség szerint minél hamarabb közösség Rudolf Steiner születésének 150. évfordulójához könyvismertetõje pedig egyenesen az alábbi mon- legyen belõlünk, tanárokból, hisz a diákok is akkor hasonlóan Richard Wagner születésének bicentená- dattal kezdõdik: „Wagner úgy él a köztudatban, mint riumán is felerõsödtek az ellene irányuló támadások, egy egocentrikus, paranoid és antiszemita egyén, s melyek egyik legfõbb eleme elõbbi esetben a rassziz- ez mûveinek megítélését is sokszor beárnyékolja.” 4 mus, utóbbiban pedig az antiszemitizmus vádja Rudolf Steiner 1905-ös berlini Wagner-ciklusának 1 volt. A Wagner állítólagos antiszemitizmusáról szó- negyedik elõadásában szellemtudományos szem- ló vádak szemléltetésére elég csak kézbe vennünk két A Michaeliták címû könyv bevezetõje így kezdõdik: „Nagy Emilné pontból világította meg a helyzetet az antiszemitiz- angolszász szerzõ: Bryan Magee és Barry Millington dr. Göllner Mária (1894–1982), a magyar antropozófia megalapítója, mus vádját illetõen, melyet Wagnerrel kapcsolatban legújabb, s az idei évfordulóra magyarul is megjelent a hazai Waldorf-oktatás úttörõje, Michael arkangyal földi követe, az elsõ már akkoriban és most születésének 200 éves évfor- 2 és országszerte terjesztett Wagner-könyveit. Utób- magyar Michaelita.” dulóján is hevesen hangoztatnak: „Wagner nem bi fülszövegén többek között a következõket olvas- volt antiszemita abban az ostoba, gyûlölködõ érte- Göllner Mária mélységesen elkötelezett volt a magyarság, népe sor- hatjuk: „Barry Millington könyve (…) friss szemmel sa iránt, ugyanakkor képes volt világpolgár lenni, és ez a két minõ- tekint a legkülönfélébb, Wagnerrel kapcsolatos té- lemben, ahogy azt manapság tapasztalhatjuk, de sége kiválóan megfért egymással. Amikor magyar szívekbe akarta mákra: a mûvek inspirációs forrásaira, a komponis- megérezte, hogy a zsidóság mint olyan, betöltötte 5 plántálni azt, amiben hitt, nem elõadásokat tartott, nem könyveket ta egzotikus selymek iránti fetisizmusára, nõkhöz szerepét, s hogy a zsidó hatásoknak meg kellett fordíttatott, hanem Waldorf-iskolát alapított, mert úgy döntött: fûzõdõ kapcsolatára, antiszemitizmusára (…) és a szûnniük, ki kellett aludniuk kultúránkban, s valami „praktikus, a mindennapi életben megvalósítható dolgokat kell létrehoz- 3 Újnak kellett azok helyére lépnie. (…) Egy olyan wagnerizmus zûrzavaros örökségére.” Elõbbi nom, amire az emberek felfigyelnek, és kérdéseik támadnak.” szellem, mint Wagner, aki különbséget tesz a lélek fejlõdése és a rassz fejlõdése között, egyáltalán A Kissvábhegyi Waldorf Iskola összesen hét éven keresztül mûkö- nem lehet antiszemita. Wagner tudta, hogy nem a dött. A politikai helyzet változása és a harmadik birodalom részérõl 1 Több hasonlóság is megfigyelhetõ a Rudolf Steiner és a Richard lélek szerepe ért véget, hogy nem a léleknek járt le az Göllner Mária történt német nyelvû tanárok visszahívása nagy csapást jelentett az Wagner elleni támadásokban: már a születésük körüli bizonyta- (Illés Judit festõmûvész rajza) iskolára, így 1933-ban bezárta kapuit. lanság hangoztatásával, majd leginkább a nõkhöz való viszonyuk 3 Wagner születésének bicentenáriumán, 2013 májusában a leg- alapján (lásd például Helmut Zander könyvének „Rudolf Stei- A hosszú távú jövõ, ami most jelenünk, a közel harminc mûködõ Waldorf-iskola, mégis Göllner Máriát ner és a szex” címû fejezetét), továbbá állítólagos rasszizmusuk, tekintélyesebb magyar komolyzenei folyóirat éppen a „Homok- igazolta. Élete második virágzásában, amikor hazájától távol élt, több ezer elõadást tartott három illetve antiszemitizmusuk okán, rágalmak és hazugságok tuda- szem a gyöngykagylóban (Wagner és az antiszemitizmus)” cí- mû fejezetet közölte Barry Millington új Wagner-könyvének 30 nyelven, Pozsonyban, Svájcban, Angliában, Ausztráliában, Új-Zélandon, könyveket írt, a sorscsapások tos terjesztésével próbálják megkérdõjelezni, rossz fényben fel- tüntetni, s végsõ soron hiteltelenné tenni e kiemelkedõ indivi- fejezete közül. – férje elvesztése, fia bebörtönzése, szembetegsége – nem törték meg munkakedvét, ott cselekedett, ahol dualitások életét és munkásságát. – Szergej O. Prokofjev több 4 További párhuzam az ellenük irányuló támadásokban, hogy ezt az élet lehetõvé tette. cikkében is részletesen írt ezeknek a támadásoknak a szellemi Rudolf Steinerhez hasonlóan Richard Wagnert is gyakran két Mûveit olvasva az az ember érzése, hogy Göllner Mária nemcsak erõs és kitartó lelkesedéssel volt hátterérõl, lásd pl. „Ein Buch und seine Hintergründe” (Egy irányból „vádolták”: az egyik irányból (jobboldali körök részé- könyv és szellemi háttere) és „Blick auf die Gegnerschaft” rõl) azzal, hogy zsidó, a másik irányból (baloldali és liberális kö- áthatva, hanem két lábbal állt a földön: a mûvei nyelvezete nélkülöz minden kenetteljességet vagy (Pillantás az ellenfelekre). Das Goetheanum – Nachrichtenblatt, rökbõl) pedig azzal, hogy rasszista, illetve antiszemita. – A Kö- bonyolultságot, egyszerû és tiszta szavakkal, a hétköznapi ember nyelvén képes a legnagyobb 2007/45–46.; „Áldozathozatal az emberiségért” (Helmut Zan- zép útját járók ismérve volna ez? mélységekrõl beszélni. der új Steiner-életrajzáról). Das Goetheanum, 2011/11–12.; va- 5 Rudolf Steiner többek között a Máté- és a Lukács-evangélium- lamint „Nagy szükség volt erre az életrajzra” (Peter Selg Rudolf ról szóló ciklusaiban beszélt részletesen a zsidó nép különleges Mint aki az antropozófiát nem hirdeti, hanem éli. Steiner-életrajzáról). Antropozófia, 2013. Mihály-nap. szerepérõl és feladatáról: hogy ebben a népben kellett megszü- 2 Bryan Magee: Wagner világképe. A nagy operák filozófiai háttere. letnie annak a két Jézus-gyermeknek, akiknek késõbbi egyesü- Park Kiadó, 2013; és Barry Millington: Richard Wagner. Bayreuth lésével jöhetett létre az a burokrendszer, amely azután Krisztus varázslója. Rózsavölgyi és Társa, 2013. földi hordozójává vált (lásd GA 114 és GA 123). 38 39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46