Page 29 - Antropozofia_2013 Húsvér
P. 29
antropozófia 2013 Húsvét a feltámadás eseményeibe, valamint a Pünkösd hogy együtt dolgozzunk annak érdekében, hogy közösséget érintő kihívásaiba. A reneszánsz néhány egy nap készen állhassunk arra, hogy mindezt felkí- mesterművének szemlélése ezoterikus szempontok náljuk a szélesebb világnak. Mindezek között igye- alapján elvezetett bennünket a mostani korszakban keztünk rátalálni a helyes egyensúlyra. Volt, amikor kibontakozó tudati lélek tapasztalatainak kihí- ez sikerült, és voltak pillanatok, amikor váratlan vá saihoz. Shakespeare oly sok mindent hoz az ér- órarendi vagy tartalmi változtatásokat kellett ten- zék feletti Michael-iskola ezoterikus tartalmaiból nünk. Ez szintén lényeges eleme a munkánknak, a mi mindennapi külső és belső emberi drámánk hogy a résztvevőket arra bátorítsuk, hogy egyre színpadára, Parzival története pedig egy életrajzi tevékenyebben járuljanak hozzá a kurzus tartalmá- őskép, melyben felismerhetjük a karma működését, hoz, formálásához. Ez nem a „demokrácia” vagy a a gyógyulás és a megváltás gesztusait, valamint az politikailag korrekt „mindenki legyen benne” kér- igaz testvériséget. dése, hanem kölcsönös támogatás és a megosztott felelősségvállalás azért, ami történik. Amikor a második évet kezdtük, egy kétlépcsős kur- zust képzeltünk el „haladóbb” tartalommal a máso- Természetesen mindig lesznek olyanok, akik töb- dik év továbbmenő diákjainak, a halál és az újjászü- bet olvastak, akik hosszabb ideje dolgoznak és több letés közötti bolygóutazás témáját véve alapul. Ez élet- és szakmai tapasztalattal rendelkeznek: ők jól működött, de azt is észrevettük, hogy a szétvá- egyfajta szaktudást hoznak a kurzusunkba. Talán lasztás végül is mesterséges volt: világossá vált szá- mindig lesznek „tanárok”. De fontos lehet felismer- munkra, hogy a megnövekedett tartalomhoz való ni, hogy nem csak ilyen egyéniségek adnak hozzá egészséges hozzáállás lehetővé tenné, hogy a régi és a kurzushoz, nem csak tőlük jön az irány és a jö- az új résztvevők együtt dolgozzanak. Ennek igazsá- vőkép. A tanulásra való éhség, az újonnan inspirá- ga azóta be is bizonyosodott. Kezdetben az órarend lódott résztvevők sürgetése és kérdéseik (legyenek magában foglalta a péntek estéket, az egész szomba- azok akár kimondottak, akár nem) ugyanannyi ti napot és a vasárnap délelőttöt. Aztán felmerült az energiát hoznak a kurzusba, mint a kurzust hordo- igény, hogy válasszuk el a vasárnap délelőtt tartal- zók által előkészített tervek és vezérfonalak. És en- mát a – témájában továbbra is hozzá kapcsolódó – nek pontosan így is kell lennie. Minden igazi tanár szombati nap fő témájától. Ez a fajta szétválasztás hálás azért, és tudatában van annak, milyen nagy nagyobb elérhetőséget biztosít a kurzushoz olyan kincs, hogy ő is legalább annyit tanul, mint ameny- résztvevőknek, akik nem tudják elkötelezni magu- nyit „tanít”. kat egész hétvégére, de ugyanakkor a számottevő Idén, az életrajz-kurzusunkban olyan programot ké- átfedés a két nap résztvevői közt alig észrevehetővé szítettünk, amelyben a résztvevők nagyobb felelős- teszi a szétválasztást. A  vasárnapi munka közép- séget vállalnak az anyag tartalmát és formáját illető- pontjában határozottabban antropozóf ai témák en, és ebből, érdekes módon, tudatosabb hozzáállás álltak, melyekhez tetemes olvasnivaló is tartozott. alakult ki a kurzus elvárásai felé. Ha arra gondolunk, A  vasárnap délelőttök hangulata tükrözte ezt az milyen kérdésekkel és feladatokkal áll szemben az igényesebb felkészülést. Antro pozóf ai Társaság, nemcsak Magyarországon, Ha a munkamódszerünk belső felismerésekhez hanem világviszonylatban, úgy tűnik, hogy egyes se gí tette résztvevőinket, akkor már lehet, hogy szempontok, melyeket a szemináriumi mun kánk- megérte, ám mindez nemcsak pedagógiailag meg- ban felvetettünk, nem lényegtelenek a Társaság alapozott, ez több mint csupán hatékony felnőtt- tá gabb összefüggésében sem. Az Antropozóf ai oktatás. A  művészeti és beszélgetésen alapuló fo- Társaságban vannak idősebb tagok, akik a szel- lyamatok, melyeket ezen alapvető antropozóf ai lem tudományhoz fűződő kapcsolatukat sok éve témák feldolgozásához kínálunk, lehetővé teszik, gondozzák, nagy tapasztalatra és bölcsességre sőt, kényszerítik az embereket arra, hogy valóban tettek szert, amelyből a f atalabb, új tagok jogosan találkozzanak egymással, ne csak üljenek egymás várják el, hogy tanulhassanak. Ám a legfrissítőbb mellett. Az ilyen találkozások (melyek nem mindig tapasztalatok közé tartozik, amikor mindenki könnyűek és kellemesek!) adják a lényegét annak az felismeri, hogy a Társaság munkájának lényege, antropozóf ai munkának is, melyben az a kihívás, szubsztanciája a tagok közötti élő párbeszédben, 28 28
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34