Page 26 - Antropozofia_2013 Húsvér
P. 26
antropozófia a társaságban A foglalkozásokat csoportos, 15-20 perces eu- ritmiával kezdjük, legtöbbször Mihálcz Dóra segítségével. A  választott gyakorlatok mindig kapcsolódnak az éppen soron következő dráma szövegrészleteihez. – A csoport tagjai különböző referátumokkal gazdagítják az órákat, pl. a drámák pecsétjeinek a bemutatása; a Goethe-mese a zöld kígyóról és a szép Liliomról egyes részleteinek ro- konsága az Első drámával; az euritmia és a drá- Misztériumdráma pecsét 2. mák kapcsolata; irodalmi tanulmány összefogla- olyan csoportok, amelyek tagjai − magamat is be- lása Steiner drámáiról, vagy egy-egy kapcso ló dó le értve − Rudolf Steiner Misztériumdrámáival fog- antropozóf ai téma összefoglalása, és így tovább. lal koztak rövidebb-hosszabb időn keresztül. Ezt a – Minden alkalommal felolvassuk a soron kö- láncolatot kívántam folytatni. A  meghirdetéskor vet kező szöveget, minden szereplő szövegét a csoportba 20 érdeklődő jelentkezett. Egy idő el- más-más olvassa a csoportból, állandó szerepek tel tével néhányan kimaradtak, mások viszont nincsenek. Ugyanakkor mindenki választhatott bekapcsolódtak, jelenleg 22 fő az állandó résztvevők magának egy-egy szereplőt, akinek a gondolatai, száma. A csoporttagok körében az euritmia, a kép- kételyei, életproblémái a legközelebb állnak hozzá. zőművészet, a zene, a beszédművészet, a drámaren- – A felolvasást sok-sok beszélgetés szakítja meg: dezés, illetve a Waldorf-pedagógia napi gyakorlata kérdések, értelmezések, álláspontok, vélemények, hangsúlyos szerepet kap. – Találkozásainknak az a összefüggések felismerései stb. hangzanak el. Ezek a célja, hogy megismerjük Rudolf Steiner Misztéri- beszélgetések mai élethelyzeteinkre is fényt vetnek. umdrámáit és ezek szerepét Steiner antropozóf ai – A közel három órás együttlétet 15 perces szünettel életművében, hogy élet- és emberközeli megvilágí- szakítjuk meg a félidőben, teával, süteményekkel, tásban lássuk a sors, az érzékfeletti világ, az életkrí- jóízű beszélgetésekkel, barátkozással. – A  fog lal- zisek, a reinkarnáció, a beavatás vagy az én-fejlődés ko zásainkat minden alkalommal a dráma egyik valóságát. Ezt a bevezető munkát két év időtartam- fő szereplőjének, Máriának a szavaival zárjuk, aki ra terveztük. Luciferhez fordulva mondja: „Az emberlényben meg- Változatos munkamódszerekkel dolgozunk. Min- találhatók | A szeretetnek oly forrásai, | Amelyekhez den találkozás előtt pár nappal levelet írok a cso- erőd el nem hatolhat. | Ezek megnyílnak, hogyha szel- port tagjainak, amelyben röviden visszatekintek a lemünkkel | Meglátjuk régi életek hibáit, | Melyeket legutóbb olvasott és átbeszélgetett témákra, és elő- öntudatlan elkövettünk, | És egy későbbi földi életünk- re jelzem, hogy milyen eseményekkel találkozunk ben | Szabad akaratunkkal, áldozatból | Olyan tettek- majd a dráma következő képeiben. Ezekben a nem re változtatjuk őket, | Melyek gyümölcse a valódi üdvét rövid levelekben (jelenleg a 26. levélnél tartunk), | Szolgálja majd az embereknek.” (II. dráma, 13. kép) gyakran hivatkozom a drámákkal foglalkozó Az eddig közel másfél éves munka eredményeként írásokra, különösen azokra a szerzőkre, akik maguk valamennyien jobban érzékeljük, hogy a mindenna- is átélték a drámák ősbemutatóit (Albert Steff en, pi f zikai valóságban megtapasztalt dolgok számos/ Alice Fels, Mathilde Scholl jegyzetei alapján Hugo számtalan erő összhatásában alakulnak ki; hogy a Reimann), vagy színészként részt vettek a korábbi viselkedésünkkel indirekt módon is hatást gyakoro- előadásokban, illetve rendezőként gyűjtöttek össze lunk a környezetünkre; hogy gyakran nem tudjuk nagyon sok tapasztalatot (Wilfried Hammacher, felmérni, csak sejtjük egy-egy velünk történt ese- Michael Debus). A levelekhez mindig küldök a té- mény mozgatórugóit; hogy mennyi segítséget je- mához illő képeket, pl. színpadképeket valamelyik lenthet mások számára, ha egy-egy élethelyzetben előadásból. – Készítettünk egy átfogó jegyzéket saját érdekeinken túlra is tudunk tekinteni; hogy a Misztériumdrámákkal foglalkozó irodalomból. élethelyzeteinknek meghatározott előzményei van- Ezek jelentős része rendelkezésünkre is áll, saját nak, és egyértelmű következményei lesznek; hogy beszerzés, könyvtári kölcsönzés, illetve barátoktól minden nap a beavatás útját járjuk, és eközben ese- kölcsönzés által. 25 25
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31