Page 32 - 2010 Mihály-nap
P. 32
A N T R O P O Z Ó F I A 2010 MIHÁLY NAP HEGYVIDÉKI OLIMPIA Egy sajátos nevelési igényű gyerekekkel érkező is- kolában a gyerekek életének felemelő pillanatairól 2009-ben a Waldorf iskolák olimpiája a Csillebérci számoltak be a tanárok, mert itt végre úgy mozog- I úsági és Szabadidő Központban zajlott, megvaló- hattak a többiek között, hogy nem volt rajtuk a biz- sult tehát egy budapesti olimpia, ami köré a civil tos vereség megalázó terhe. Más kerületi versenye- életben egy külön mozgalom szerveződött mosta- ken el sem indulnak, de nagyon szeretnék, ha ezen nában. Ez eszembe juttatta, hogy Svájcban, a Nem- mindig részt vehetnének. zet közi Olimpiai Bizottságnak helyt adó országban, azt láttam, az ottani Waldorf olimpia zászlóján sze- Egy másik iskolában összeült néhány tanár, és el- repel a NOB címere. Arra gondoltam, hogy miért kezd tek azon gondolkodni, hogy miképp lehetne ne le hetne ez nálunk is, hogy miért ne vehetnénk összecsiszolni a történelem, a festés és a tornaórá- fel a kap csolatot a Magyar Olimpiai Bizottsággal. kat. Egy kis tantervmódosítást is kitaláltak, elindult Ez meg is történt, aminek a következtében még az egy műhelymunka ebben a témában. Nem meglepő is felme rült, hogy szívesen megnyitnák a rendez- mó don itt volt a legjobb visszhangja a diákok köré- vényt. Ennek elkerülése komoly diplomáciai manő- ben az olimpiára való készülésnek... vert igényelt, de aki látott már Waldorf olimpiát, Ezeken a területeken is kibontakozhatnak együtt- az tudja, hogy annak nyító ceremóniájába kevéssé működések, tapasztalatcserék. Megjelenhetnek illene bele egy sportdiplomata hivatalos megnyitó- olyan értékeink, amelyek talán nem hangzatosan, beszéde. Végül sikerült egy köztes megoldást talál- de működően segíthetnek más iskolákat, tanárok nunk, így vendégként jelen volt a MOB főtitkára, újítani vágyó közösségeit. aki nagyon örült mindannak, amit látott, s felvetet- Kökéndy Ákos te egy esetle ges további együttműködés lehetőségét olyan állami iskolákkal, amelyek szellemiségükben és nevükben olimpikonokhoz kapcsolódnak. Elin- dult tehát egy folyamat, aminek még nem látjuk a folytatását, de talán nem lenne fölösleges ezt a A WALDORF OLIMPIA ÉRTELMÉRE FÉNYT VETHET szá lat felvenni. Olyan minőséget képvisel ugyanis AZ ITT KÖVETKEZŐ GONDOLAT: a Waldorf iskolák által szervezett olimpia, melyet „Mert éppen azon múlik a dolog, hogy célunkat ne önző nyugodtan vállalhatunk, hirdethetünk. Aki ezt lát- álláspontunk szerint tűzzük ki, hanem önzetlen oda- ja, abban jó érzések keletkeznek, az jókat gondol ró- adással a szellem irányítása alá rendeljük cselekvésein- lunk, a gyerekekről, akiket nevelünk. ket. Ne az önző emberi akarat parancsoljon az igazság- Ehhez a jó érzéshez kapcsolható szerintem az a nak, hanem ez az igazság maga jusson hatalomra az kez deményezés is, amely a XII. kerületben jelent emberben, hassa át egész lényét és tegye őt a szellemi meg. A polgármester felhívására az önkormányzat világ örök törvényeinek képmásává. Ezek az örök tör- fenntartásában lévő iskolák is összegyűltek, hogy a vények kell, hogy betöltsék egész lényét, hogy azután Waldorf olimpia mintájára sportrendezvényt tart- kiárassza azokat az életbe. sanak. Személyes szülői tapasztalat volt a háttér- A megismerésre törekvő embernek akaratát is éppen ben, ez mozdította előre a folyamatot. Az esemény- olyan szigorúan kézben kell tartania, mint gondolkodá- re meghívott és a Waldorf olimpiák rendezésében sát. Így az igazság és szépség világának szerény, ön- járatos Waldorf tanár megállapíthatta, hogy ez a hitt ség nélküli követévé válik, és ezáltal felemelkedik a kez deményezés még nagyon magán viseli a gye- szellemi világ életének részesévé. Ez emeli őt egyik fejlő- rekbetegségeket, nincs önálló arca, még egyáltalán dési fokról a másikra, mert a szellemi élet nem érhető el nem kiforrott, de elindult ott is valamilyen kezde- puszta szemlélődéssel, át is kell élni.” (R. Steiner) ményezés, amiből talán a gyerekek is pro tálnak Rudolf S#$%&$': A világ és az ember szellemi megismerésének majd. Rengeteg munka vár még rájuk, hogy igazán az övék legyen, hogy kitalálják, hogy ők ezt hogyan alapelemei. 112. old. (Ford.: dr. S*%+/34% Jenőné), GENIUS kiadó, Budapest, é. n., ISBN 963 03 4610 9 (Német nyelvű szeretnék csinálni, de volt pár szép dolog, ami meg- történt. kiadás: Rudolf S!"#$"% Gesamtausgabe, GA 9.) 30 30