Page 31 - 2010 Mihály-nap
P. 31
A N T R O P O Z Ó F I A A PEDAGÓGIÁBAN ról, amin az olimpiát megelőző edzőnapokon és az egész tanévben átment. A gyerekek 30-32 fős városállamokat alkotnak, ame- lyekbe egy-egy osztályból 3-4 tanuló kerül. A  vá- rosállamok élén az Archonok (városállam-veze tők) állnak, akik az osztálytanítók és más pedagógusok közül kerülnek ki. Nagyon fontos, hogy mindkét edző nap délutánján játékokban találkoznak egy- más sal a városállamok. A játékok során felszaba- dultan, magától-értetődően, de nem tudatosan összeg ződik a gyerekek számára mindaz a mozgás- mi nőség, amiket a délelőtti edzések keretében a toztatnunk mozgásunkon, € gyelmünkön, hozzáál- különböző sportágakban külön-külön gyakoroltak lásunkon, ahhoz, hogy egyre inkább a szépség, az (futás, ugrás, birkózás, dobás). igazság, az erő képviselőivé válhassunk. Magyarországon 15 éve rendeznek a Waldorf isko- lák olimpiát a mindenkori 5. osztályosok számára. A gyerekek egész éven át tartó felkészülése mellett fontos, hogy az őket felkészítő pedagógusok (osz- tály tanítók, testnevelők) is tisztában legyenek a fentebb említett alapelvekkel, a Waldorf olimpia szellemi-pedagógiai hátterével. Ezért minden tan- év kezdetén egy szakmai nap keretében beszélünk ezekről és gyakoroljuk a versenyszámokat, hogy azo kat egységes formában és vezényszavakkal ta- nít suk a gyerekeknek a különböző iskolákban. Sok iskolában a szülők maguk is kipróbálhatják az olim- piai sportágakat, így megtapasztalhatják ezek ne- A versenyszámok gyakorlása mellett minden város- héz ségeit, különböző térbeli minőségeit, a € gyelem- állam megfesti a zászlóját, éneket, verset tanul, re, a lélekre gyakorolt hatásait. Bothmer-gimnasztikázik, hogy mindezeket egybe- Évről-évre nagy kihívások elé állítja a szervezőket fűzve a Nyitó ceremóniában, emelkedett, nyugodt a növekvő gyereklétszám és a mindig új helyszín. hangulatban, fehér tunikába öltözve kezdődhesse- Mégis az egyik legfelemelőbb érzés azt látni, hogy nek a megmérettetések az olimpia ünnepi napján. egy idea, amiről sokan gondoljuk, hogy érdemes Évről-évre ámulatba ejtő, hogy időmérés és ponto- ápolni a növekvő gyermekekben, évről-évre meg zás, a dobogó magassága és az érmek csillogása nél- tud valósulni. Az edzők, az osztálytanítók, a kísé- kül is megvalósul a küzdelem teljes erőbedobással, rő pedagógusok és szülők, a vendéglátó iskola se- a szépségre, az igaz mozdulatokra való törekvés. gí tőinek, együtt 100–120 felnőtt, összehangolt A részt vevő gyerekek később mint érettségizett € a- munkájára van szükség ahhoz, hogy minden év- talok gyakran említik maradandó élményként az ben megvalósuljon egy olyan esemény, ahol az 5. osztályos Waldorf olimpiát. ország Waldorf iskoláinak egy korosztályba tar- Ilyenkor láthatóvá válik, hogy a mozgás több, mint tozó összes diákja találkozni tud két és fél napra. pusztán a € zikai test edzése, az individuum is vál- A tanév vége előtt két héttel, mindig új helyszínen, tozik általa. A megidézett térbeli minőségek ala- egy Waldorf iskola közelében, készül két napon át kítják az embert. Ez a mozgástanítás legfontosabb közel 400 ötödik osztályos gyerek, hogy aztán az célkitűzése, és ezt segíti az évenként megrendezett ünnepi szombaton számot adjon arról a változás- 5. osztályos olimpia is a Waldorf iskolákban. Karkus Ottó és Varga-Szemes László 29 29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36