Page 25 - 2010 Mihály-nap
P. 25
A N T R O P O Z Ó F I A A MÛVÉSZETBEN SHAKESPEARE ÉS AZ ANTROPOZÓFIA AZAZ: A MAI MODERN VILÁGOT ELŐKÉSZÍTŐ TUDATI FEJLŐDÉS Andrew Wolpert Korunk legmarkánsabb kihívása: a természettudo- sággal az élet ne- má nyos megismerési képesség átalakítása szellem- hézségei legyőz- tu dományos gondolkodási képességgé. Továbbra hetőek, hogy az is folytathatjuk a körülöttünk létező világ megis- önzőségünk átala- merését, de vajon van-e bennünk kellő bátorság és kítható, és hogy hit ahhoz, hogy ugyanezzel a megismerési vággyal felismerhetjük kutassuk ki a bennünk rejlő szellem és lélek biro- egyéni sorsunkat dalmát? A nagy művészek egyben próféták is, akik azokban a társa- ennek a lehetőségnek inspiráló vízióit mutatják be. dalmi konstellá- William Shakespeare a modern kor hajnalán élt ciókban, amikbe és alkotott. A természettudományok és a földrajzi beleszülettünk, fel fedezések akkoriban új dimenziókat nyitottak. és azokban az új 37 színdarabban mutatja be a sokszínű és állandó- közösségekben, an fejlődő emberiség belső utazásának lenyűgöző amelyek megteremtésében egy eszme vezérel ben- panorámáját. A különböző történelmi és földrajzi nünket. És legfőképpen léteznek olyan bátor embe- körülmények között élő, különleges helyzetekben rek, akik saját érdekeiket és biztonságukat félretéve létező, egyedi sorskonstellációkkal rendelkező indi- rendíthetetlenül felvállalják a kezdeményezését va- viduális karakterek az emberiség archetipikus tör- lami újnak, még akkor is, ha pontosan nem tudják, ténetét példázzák, és azonnal felismerhető bepil- mi lesz a végkifejlet. lantást nyújtanak saját életkörülményeinkbe. Shakespeare színházi műveiben az itáliai reneszánsz Shakespeare a számunkra oly jól ismert szélsőségek építészetben, szobrászatban és festészetben ábrá- között ingadozó emberi lélek tájképét festi le. Ka- zolt nyílt ezoterikus titkok öltenek új formát a drá- rakterei végletes minőségek között élő embereket ma és az angolszász nyelv eszközeinek segítségé vel. jelenítenek meg. Életüket különböző ellentétes ér- A színpad jeleníti meg a világot, de nem pusztán té kek határozzák meg: a szükségletek és a szabad- azért, hogy szórakoztasson. A világ egy olyan szín- ságvágy, a múlt és a jövő, az önzés és önzetlenség, pad, ahol szabadon eljátszhatjuk azt a drámát, amit a közösségek, amikbe születnek és a közösségek, magunknak írtunk. Együtt játszunk a színpadon amiket maguk választanak és építenek, a közösség társainkkal, akiktől függünk, és akik függnek tőlünk és az én, az örökölt formák és az intuitív újítások, a saját szerepeik eljátszásában. Shakespeare kibonta- vérségi kötelékek és a szabadon felismert vonzódá- kozó géniusza vezet el minket oda, hogy feloldjuk sok, vonzalmak és taszítások, a generációs szakadék az összes régi beidegződésünket, nem utolsó sor- és a nemek harca. ban a színészek és a közönség között létező határt. Shakespeare megmutatja, hogyan fedezi fel a halha- A ‰ gyelmes jelenléttel és a lélek önkéntelen rezoná- tat lan individuális szellem a saját maga által előké- lásával elért katarzis fokozatosan átadja a helyét az szített sorsát. Színdarabjaiban vannak olyan szerep- aktív tudatos részvételnek. lők, akik mintha az emberi lélek legbarbárabb, sőt, Az egész színház a világ mikrokozmikus lenyomatá- egyenesen gonosz aspektusait testesítenék meg. vá válik, amelyben nem a valóságtól elrugaszkodó Vannak olyanok is, akik bepillantást nyernek egy szó rakozást keressük, hanem amelynek során az újfajta jövőbe, de továbbra is a múlt béklyójában élet re felkészítő művészeti folyamat részeseivé vá- élnek. De felbukkannak olyan jellemek is, akik újra lunk. és újra megerősítik bennünk azt a hitet, hogy bátor- 23 23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30