Page 32 - Antropozofia_2014.09_netre_Neat
P. 32
ANTROPOZÓFIA 2014. MIHÁLY-NAP ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN FA: Az iskola lényétõl való eltávolodás a szülõi közös- retnek hozzánk járni, mert ez a legfõbb törekvés. FA: Az öregdiákok ezt meg is szokták fogalmazni, el- ségben egyértelmûen megjelenik, ahogy egyre jobban Közös bennünk az, hogy ez határozza meg a tanítás mondják azt, hogy miért szerettek ide járni. Azt is bõvül a létszám, az újonnan érkezõ szülõk készen mûkö- alapját. elmondják, akik továbbtanulnak, hogy mi hiányzik dõ rendszerbe érkeznek. Aki óvodát, iskolát alapított, nekik a felsõoktatásban. épített, abban megvolt az a hála, amirõl beszéltünk. Már FA: A tanároknak a nagy része nyitott a pedagógiai mód- SZZS: Igen, és nagyon hamar a „waldorfosból” elis- van, aki azért jön ide, mert más, mint az állami rendszer, szerek megújítására, az új tanulási formákra. A koope- mert diákokká válnak, akik jól tudnak csoportban elvárások vannak, szolgáltatásként tekintenek arra, ami ratív tanulás, a differenciálás már az idõsebb tanárok dolgozni, ki tudják emelni a lényeget, tudnak forrá- itt jelen van – azt hiszem, ez minden Waldorf-iskolában eszköztárában voltak akkor is, amikor ezek még nem sokat kutatni, anyagot gyûjteni, jegyzetelni. Rövid megjelenõ tendencia. voltak divatos pedagógiai fogalmak. idõn belül kiemelkednek diákjaink, és elismertekké SZZS: Máshogy kell már a szülõkkel is dolgozni, SZZS: A legfontosabb, hogy a nevelést-oktatást át- válnak a tanárok és a társak között is, ettõl fogva a sokkal rugalmasabban kell megközelíteni a hely- hatja a szellemtudomány, de ezt rugalmasan kezelve. „waldorfos” jelzõ mint elismerés jelenik meg . Adventi kert (Készítette: Kozári Ákos) zetet, egy szabadabb utat mutatni a szülõknek, in- A Waldorf nem módszertan, hanem szellemi alap. E kább mintát adni, mint megmondani, bizalmat kell nélkül lehetetlen felépíteni a munkát, az új tanárok- FA: Az egyik szép hagyománya a felsõ tagozatnak az, FA: Takács Péter, mint michaelita, ebben a tanévben erõ- inkább építeni. Nemcsak a gyerekek, hanem a szülõk nak is be kell ebbe illeszkedni, különben nem tudnak hogy szólóesten lépnek fel a 11. osztályos diákok minden sen kapcsolódott hozzánk, többször tartott elõadásokat, új generációja is megjelent, õk már szabadabb lel- a közösség része lenni, mert hamar ráéreznek a gye- évben a farsangi idõszakban. A fóti mûvelõdési ház fel- beszélgetéseket a tanároknak, szülõknek, a gimnazista kûek, mint mi voltunk. Másképp kell már a szülõkkel rekek arra, ha nincs az oktatás mögött semmi. A fõ újítása miatt most Veresegyház adott otthont ebben az diákoknak. Mintha ez a minõség most ebben a formában dolgozni: ne azért ne kapcsolja be a szülõ a televíziót kérdésünk az, hogy szellemtudományos alapon ho- évben a koncertnek. Pásztor Béla, a város polgármestere nyilvánulna meg. Nagyon szép pillanatok voltak azok, a gyereknek, mert azt mondta a pedagógus, hanem gyan tápláljuk a gyermeket – és ezt tudják a gyere- az elõadás szünetében odajött hozzám, kezet csókolt, és amikor Takács Péter a gimnazistáknak beszélt az életút mert megérzi, hogy nem jó neki. Utat kell mutat- kek. azt mondta, hogy valamit megérzett most abból, hogy feladatairól. nunk nekik is, nem csak a gyerekeknek. A megmon- dás ideje lejárt. SZZS: Van egy elpusztíthatatlan erõ ebben a közös- ségben, pedig hányszor kérdõjelezték meg kívülrõl! FA: Mi tartja életben ezt az iskolát? A fóti templomban kiprédikálták az iskolát, az ör- dögtõl valónak bélyegezték. Ebben a környezetben SZZS: A szeretet. A legfõbb, amit hordozhat, az a jó kellett megmutatni magunkat, hogy ne érdekeljen értelemben vett szeretet, egy tápláló szeretet. A ta- minket, hogy ki mit mond, hanem küzdjünk a ma- nárokban olyan tápláló figyelem és szeretet van a gunk igazáért. Hányszor lankadhattunk volna el, de gyerekek felé (ezt a diákok is megfogalmazzák), hogy nem apadt el az erõ, amivel hittünk magunkban! Ez párját ritkítja, szerintem ezért szeretnek ide járni, ez is mihályi erõ, hogy az ember tisztán tudja, hogy jó, tartja életben, ez a jellegzetessége. amit tesz, ezért érdemes küzdeni, akkor is, ha ebbe FA: Ez összecseng azzal, hogy ez a cikk a Szent Mihály- emberként odaadjuk az utolsó csepp erõnket is. napi lapszámban jelenik meg, a Szent-Mihályi minõség Tartottuk a hitünket és az idõ bizonyított: virul az erõsen jelen van nálunk. iskolánk. Nyugodt és mozdíthatatlan erõ, amiért megdolgoztunk. SZZS: Ebben a közösségben jelen van a szelíd sze- retet minõsége és a mihályi erõ is, sok erõ kellett az FA: Az a közös a tanári kollégiumunk tagjai között, hogy évek során az életben maradáshoz, több konfliktust mindig azt a kérdést tesszük fel magunknak, hogy ho- le kellett gyõzni. Nagyon tudott küzdeni a tanári kar, gyan lehetne még jobban tanítani? Hogyan adhatnánk a hitét nem adta fel, és így tudta felépíteni és még jobban azt a gyerekeknek, amire szükségük van? megtartani az iskolát, hogy egyáltalán él, mert sok- Örökös keresõk vagyunk, és azt hiszem, azok is mara- szor elbukhatott volna. Nagyon sokunknak szó sze- dunk. rint Mihály arkangyal adta az erõt. Rudolf Steiner is SZZS: A tanárainkra (persze egy-két kivétel mindig arról beszél, hogy a tanár Mihály erejével menjen be a akad) az jellemzõ, hogy újra és újra felteszik azt a kér- terembe tanítani. Számunkra ez központi erõ. Artur dést, hogy ki ez a gyermek és mivé akar válni? A leg- király jelleme szintén ilyen: harcos erõ, de könyö- többen látjuk azt, hogy hogyan segíthetünk abban, Irodalom óra a 11. osztályban (Készítette: Kozári Ákos) rületes és megbocsátó. Ebben a szeretetben van egy hogy kivé akar válni a gyermek. A diákok ezért sze- erõ, ami túlvészel mindent. 30 31