Page 31 - Antropozofia_2014.09_netre_Neat
P. 31
ANTROPOZÓFIA 2014. MIHÁLY-NAP ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN „MIHÁLY EREJÉVEL, A SZERETET EREJÉVEL…” legyen képes. Ha ezt a szervezetet „szellemi szemnek” lyet felvázolhattam Önöknek – és amellyel összefüggés- nevezzük, azt kell mondanunk: ahogyan a matematikus ben az említett könyvekre utalok –, az antropozófia útja, látja maga elõtt a problémákat, úgy lát a szellemi kutató az a megismerési út, amelyen haladva minden egyes FEKETE ANDREA ÉS SZABADOS ZSUZSANNA BESZÉLGET is „szellemi szemével”. Számára a tudományos módszer lépésrõl számot lehet adni a szigorú matematikusnak, és A FÓTI SZABAD WALDORF ISKOLÁRÓL elõször arra az elõkészületre irányul, amely „szellemi amely elvezet az emberi lélek születésnélküliségéhez és szerveiben” zajlik. Amennyiben „tudománya” irányítja halhatatlanságához, és amely megmutatja, hogy az em- Fekete Andrea: Az iskola indításánál, 1996-ban te voltál ban hasonló gondolkodásúak gyûlnek össze, a fóti ezeket a szerveket, használhatja õket, és az érzékfeletti berbe történõ behatoláshoz hogyan nem kell megállni a az intézmény vezetõje, az elsõ osztály tanítója. Ma, 18 intézményre mindig jellemzõ volt a sokszínûség. Az világ elõtte hever. Az érzéki világ kutatója kifelé, az természettudománnyal a világban, és hogy a világ meg- év múlva a harmadik osztályodat indítod itt, és ez az év a szabadság, ami létrehozta ezt az iskolát, az segítet- eredmények felé irányítja tudományát. A szellem kuta- ragadásához hogyan nem kell megállni a misztikával az úttörõ is abban, hogy két elsõ osztály indul, az óvodások te és éltette a továbbiakban is. Nyitottság van egy- tója a látás elõkészítésére mûveli a tudományt. Amint emberen belül, hanem hogyan köthetõ össze a világlét és diákok létszáma átlépte a 400 fõt. Mesélnél a kezde- más iránt. megkezdõdik a látás, a tudomány már be is teljesítette megismerése az emberi lét megismerésével. Ha elegendõ tekrõl? Milyen erõk mozgósítására volt szükség az alapí- hivatását. Ha ezt a „látást” tisztánlátásnak akarjuk ne- természettudományt és elegendõ misztikát visznek így FA: Sikerült egy olyan tanulási folyamatot megélnünk, táshoz? vezni, akkor ez „pontos tisztánlátás”. Ahol az érzéki tovább, az az emberiség jövendõ szellemi civilizációjá- amikor a konfliktusok nem szétszakították, hanem meg- világ tudománya véget ér, ott kezdõdik a szellem tudo- nak biztosítani fogja a lehetõséget arra, hogy teljesítse Szabados Zsuzsa: A szabadságvágy indította el ezt az erõsítették a közösséget. Megtanultuk kézben tartani a mánya. A szellem kutatójának mindenekelõtt az érzéki azt, ami oly hatalmasan figyelmeztetõen szól hozzá: iskolát, innen ered a névválasztás is. Volt egy nagyon mûködtetéshez szükséges erõket. Most a jövõ felé te- világ újabb tudományán kell iskoláznia, nevelnie teljes „Ismerd meg önmagad!”. lelkes szervezõcsapat, akiknek a nagy része szülõ kintve fontos megéreznünk azt, hogyan tudjuk megélni gondolkodásmódját. volt, õk végezték az alapítással kapcsolatos felada- (Prága, 1923. április 30., GA 84, 193. oldaltól) tokat. Szülõk és tanárok keresték azokat az embe- az elengedést úgy, hogy a hit megmaradjon. Ne kiürese- (Az antropozófia három lépése, GA 25, 57. o.) dett struktúraként tekintsünk az iskolára, hanem az reket, akiknek segítségével megvalósulhat egy nagy ápoló, óvó szeretet megmaradjon, ne felejtsünk el hálás- álom, testet ölthet az iskola. Így találtak rám is a Fordította: Nagy Tibor nak lenni a világ iránt ezért az ajándékért. Az az út, amelyet azért mutatok be Önöknek, hogy a szervezõk. SZZS: A bizalom az, ami mûködtetni tudja a közös- misztikán és a természettudományon túllépve eljuthas- Az eredeti mû adatai: FA: A kezdetekre és a máig vezetõ útra tekintve erõs, vál- séget. A félelem visszahúz. sunk az ember megismeréséig, nem olyan út, amelyet el Marek B. Majorek (szerk.): Rudolf Steiners Geistes- tozó folyamatokat láthatunk. A kezdeti impulzív erõt lehet intézni azzal, hogy az ember félvállról „tisztán- wissenschaft und die Naturwissenschaft (Rudolf Stei- felváltotta az intézményesedés felé vezetõ törekvés. látónak” nevezi; ez olyan út, amelyrõl az ember tudja, ner szellemtudománya és a természettudomány) Véget ért már rég a hõskorszak, egy mûködõ struktúra hogyan következik mindegyik lépés az elõzõ után, aho- Bázel, 2011, Futurum. vette át a helyét. Vannak veszteségei is ennek: jól mûkö- gyan a matematikus is tudja, hogyan követi egyik lépés a dõ szervezetnél kisebb az egyéni felelõsség érzése a kö- másikat egy matematikai levezetésben. Az az út, ame- Az itt közölt rész a könyv 203–218. oldalán található. zösségben. Ne felejtsünk el az iskolára lényként tekin- teni, akit gondozni, táplálni kell. SZZS: Kezdetben volt egy nagy lelkesedés. Ami mû- ködtette az iskolát, az a hit volt. Akkora hitünk volt, hogy 1996. augusztus közepén még nem volt épü- letünk. Még a régi iskolában letettem egy gyertyát, a szülõkkel körülálltuk, és azt mondtam, hogy lesz iskola szeptemberben. Inspiratív volt ez az idõszak, mindent ki kellett találni, de lelkesek voltunk, tele lendülettel. Egy idõ után persze csökkent ez a kezdeti lelkesedés, az egyesület és a tanárok között kialakul- tak ellentétek, ezeket meg kellett oldani. FA: Több iskola erõsen belerokkant abba, hogy a fenn- tartó és a tanárok közötti konfliktus szakadáshoz veze- tett. SZZS: A rugalmasság, az ítéletmentesség mindig a mi A geometria és az asztronómia tanulmányozása (ismeretlen francia festõ, 15. század eleje) iskolánkhoz tartozott. Általában egy Waldorf-iskolá- Kislány füzettel (Készítette: Kozári Ákos) 28 29