Page 17 - Antropozofia_2014.09_netre_Neat
P. 17
ANTROPOZÓFIA 2014. MIHÁLY-NAP ANTROPOZÓFIA A SZELLEMTÖRTÉNETBEN (gelungen) szó nem szerepel Steiner kijelentésében. Peter Tradowsky fejtegetése is ennek megfelelõen (õ Isten „hírnöke”). Ez a fajta lényfelépítés elõfordul- következményeitõl, s az ember mennyei képmásá- Rudolf Steiner ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy folytatódik: Rudolf Steiner „kijelentésének ezt az hat a beavatottaknál is, mint például Buddha eseté- nak hordozójaként õrizték meg a szellemi világok- 15 Kaspar Hausernek „nem találta, nem találhatta sem értelmezését támasztja alá Keyserlingk grófnõ be- ben. Az ilyen magas fokú beavatottak már nincsenek ban.” Ezt a nátháni Jézus-lényt tehát „az emberiség korábbi, sem késõbbi inkarnációját” („Er habe aber számolója is arról a beszélgetésrõl, amelyet 1924 alávetve az inkarnáció kényszerének, de azáltal, vezetése Lemúria óta (a bûnbeesést megelõzõ idõk- 11 weder eine vorhergehende, noch eine nachfolgende júniusában folytatott Rudolf Steinerrel.” E beszá- hogy tudatosan a megtestesülés mellett döntenek, tõl kezdve) tervszerûen és tudatosan visszatartotta a 9 16 Inkarnation finden können”). És bár az eredeti német moló így szól: Rudolf Steiner „egy másik kijelentése, segítõ szándékkal osztoznak embertársaik sorsában. megtestesüléstõl.” Ez az individualitás, a nátháni szövegben valóban szerepel a ‘können’ (’tud, képes, amely késõbb erõsen foglalkoztatott, a következõ (…) Az emberiség szellemi vezetése tehát kiválasz- lélek testesült meg a Lukács-evangéliumban ábrázolt -hat, -het’) segédige, ám a szövegkörnyezet, konkré- volt: Winkler úr megkérdezte Rudolf Steinertõl, nem tott egy magasan fejlett individualitást arra, hogy Jézus-gyermekben, aki „olyan paradicsomi lényként tan a kijelentés következõ mondata („Es handle sich mondana-e neki valamit Kaspar Hauser elõzõ inkar- egy ideig visszatartsa magát a megtestesüléstõl, s jött a világra az idõk fordulóján, aki még nem rendel- hier um ein höheres Wesen, das eine besondere Mis- nációjáról. Másnap Rudolf Steiner a következõ vá- éteri formában a Föld közvetlen környezetében kezett földi tapasztalatokkal, s így az ember gyer- sion auf Erden hatte”) teljesen egyértelmûvé teszi, lasszal állt elõ: szellemi kutatásokat végzett azon a maradjon. (…) Kaspar Hauser lényének különleges, meki erõit testesítette meg, azok eredendõ tiszta- hogy itt nem arról van szó, hogy Rudolf Steiner nem helyen, ahol Kaspar Hauser belépett a fizikai létbe, és szinte egyedülálló vonása tehát abban áll, hogy an- ságában. Ez a Lukács-féle (nátháni) Jézus-gyermek tudta vagy nem volt képes megtalálni Kaspar Hauser ott is, ahol meggyilkolták õt. De nem talált sem ko- nak érdekében, hogy segíteni tudjon az emberisé- életének tizenkettedik esztendejében azután inkarnációit (azt meg pláne nem, hogy nem sikerült rábbi, sem késõbbi inkarnációt. (Nem lelte nyomát gen, Atlantisz óta visszatartotta magát az inkarnáló- befogadta a lelkébe a számos korábbi inkarnáción és azokat megtalálnia), hanem arról, hogy mivel „Kas- sem korábbi, sem késõbbi megtestesülésnek.) dástól, hogy egyfajta szellemi áldozatként lemon- beavatáson átesett másik (salamoni) Jézus-gyermek par Hauser esetében egy magasabb rendû lényrõl van Kaspar Hauser esetében egy magasabb rendû lényrõl dott a megtestesülésrõl. Ez az áldozat jelentette (Zarathusztra) individualitását, s így ez a két lélek – a szó, akinek sajátos küldetést kellett teljesítenie a van szó, akinek sajátos küldetést kellett teljesítenie a ennek a magasan fejlett individualitásnak az egye- legfiatalabb és az egyik legöregebb, a gyermeki erõk 12 Földön”, az emberiség vezetõi ezért Atlantisz óta Földön.” – „Rudolf Steiner 1924 szeptemberében dülálló feladatát…” 14 megtestesítõje és a kiforrott bölcsesség hordozója – tudatosan „visszatartották” õt a földi megtestesülés- minden bizonnyal ezért nevezte „angyalnak” Kaspar közösen készítette elõ a földi burkot a Krisztus-lény S éppen e sajátos feladat és áldozat – vagyis hogy egy tõl, hogy aztán a történelem egy kitüntetett pillana- Hausert.” 13 késõbbi magasztos küldetés betöltése végett ezt az fizikai megtestesüléséhez.” 17 tában megjelenhessen a Földön, s „döntõ módon be- „Ha utánajárunk a Kaspar Hauser Atlantisz óta el- individualitást a földfejlõdés egy bizonyos idõsza- „Valami hasonló ment végbe Kaspar Hauser lényével folyásolja az események menetét”. Rudolf Steiner maradt inkarnációjával kapcsolatos rejtélynek, kától visszatartották a földi megtestesüléstõl –, ez is, akit az emberiség szellemi vezetése minden bi- ezért nem talált – ezért nem találhatott – sem koráb- akkor ismét Rudolf Steinernek az angyali lényre tett teszi Kaspar Hauser lényét a nátháni lélekhez hason- zonnyal még Atlantisz hanyatlásának és pusztu- bi, sem késõbbi inkarnációt. (Úgy is mondhatjuk, utalása visz elõbbre. Az angyal olyan szellemi lény, lóvá. A nátháni lélek esetében „egy olyan individuali- lásának kezdete elõtt visszatartott az érzékfeletti hogyezért nem lelte nyomát sem korábbi, sem késõbbi akinek legalsó lénytagja az étertest, legfelsõ pedig a tással van dolgunk, aki az idõk fordulóján voltakép- világban, hogy az emberiség nagy tervében szereplõ megtestesülésnek.) 10 Szent Szellem, s ezáltal az angyal állandóan tudatos pen elõször érkezett a Földre. Ádám nõi testvérlelke- Golgotai misztérium után megjelenjék a Földön, s kapcsolatban áll a magasabb szellemi világokkal ként ezt a lényt a bûnbeesés után megóvták annak elõkészítse az emberiség történelmének egyik döntõ 9 Lásd „Rudolf Steiner kijelentései Kaspar Hauserrõl – Európa gyermeke az antropozófia fényében”. Nyomtatott Novalis, 2012. Karácsony, 18. o. 14 Uo., 265. o. Rudolf Steiner a Keresztény Közösség papjainak körében, az 1924 szeptemberében tartott kései Apokalipszis-ciklusa 10 Karl Heyer Kaspar Hauser-könyvében közvetlenül Rudolf Steiner e közlésének említése után utal arra, hogy Steiner Napóleonnal (GA 346) során tette azt a kijelentését, hogy Kaspar Hauser egy „angyal” volt. (Lásd nyomtatott Novalis, 2012. Karácsony, 22. o. és Peter kapcsolatban is nagyon hasonló kijelentést tett: hogy kutatásai során sehol sem találta Napóleon lelkét („er [Steiner] habe die Seele Tradowsky i.m., 308. o.) – Ezt a kijelentést ezen a ponton ki kell egészítenünk Rudolf Steiner egy másik, eddig ismeretlen közlésével. Napoleons in seinen Forschungen nirgends finden können”) (Karl Heyer i. m., 54. o). Lásd például a Történelmi szimptomatológia második Ehrenfried Pfeiffer a következõkrõl számolt be 1946. december 8-i elõadásában: „Amikor egyszer Rudolf Steinerrel együtt utaztam elõadásában, ahol Rudolf Steiner a következõket mondja: „Sokat fáradoztam azon – néhányan ezt tudják, mivel itt-ott tettem erre uta- autóval Stuttgartból Dornachba, útközben Kaspar Hauserrõl beszélgettünk. Megkérdeztem, mi is volt valójában az õ küldetése. Rudolf lásokat –, hogy Napóleon lelkét megtaláljam. Tudják, hogy a lélek ilyesfajta tanulmányozását többféle módon lehet végezni a szellemi Steiner azt felelte, hogy Kaspar Hauser egy nagyon magas fokú beavatott volt, aki elég erõvel rendelkezett ahhoz, hogy fenntartsa a kutatás eszközeivel. Hiszen emlékezhetnek rá, hogyan kerestem Novalis lelkét korábbi megtestesüléseiben. Igazán törekedtem arra, kapcsolatot (az összeköttetés) a Föld és a szellemi világ között, egy olyan idõszakban, amikor erre senki más nem volt képes. Ezt saját hogy valamilyen módon Napóleon lelkét is megkeressem a halála utáni további vándorlásai során, de nem tudtam megtalálni, és nem felelõsségemre itt azzal is kiegészíthetem, hogy úgy tûnik, egy igen magasrendû lény állt mögötte, valószínûleg egy arché (korszellem).” hiszem, hogy valaha is meg fogom találni, mivel nyilvánvalóan nincs is ott. S minden bizonnyal éppen ez a titka Napóleon lényének…” Idézi Richard Steel: „Összeköttetés Ég és Föld között” (Rudolf Steiner eddig lappangó kijelentése Kaspar Hauserrõl). Das Goetheanum, (GA 185, magyar kiadás: Genius, Budapest, [1995], 38. o.) 2012/50., 11. o.; magyarul lásd Antropozófia, 2014. János-nap, 24. o. – Rudolf Steiner e Kaspar Hauserrel kapcsolatos kijelentései és 11 Peter Tradowsky i.m., 264–265. o. Peter Tradowsky fejtegetései alapján – elõbb az angyallény, majd Buddha mint magas fokú beavatott, s végül egy arché (korszellem) említése révén – óhatatlanul is az a sejtésünk támadhat, hogy Kaspar Hauser lényével összefüggésben korunk egyik nagy titkát 12 Lásd Koberwitz 1924. Geburtsstunde einer neuen Landwirtschaft [Koberwitz 1924. Egy új mezõgazdaság születésének órája]. Zusam- érintjük: Buddha egykori angyalának, a Michael mint új korszellem helyére lépõ Widár arkangyalnak a misztériumát. (Ezzel mengestellt und herausgegeben von Adalbert Graf von Keyserlingk [Összeállította és kiadta Adalbert von Keyserlingk gróf]. Verlag kapcsolatban lásd még Richard Steel kísérõ tanulmányát Karl König újonnan kiadott Kaspar Hauser-kötetében. Verlag Freies Hilfswerk Elisabeth, Stuttgart, 1974, 1985, 67. o. – Ugyanez a kijelentés Karl Heyer Kaspar Hauser-könyvében a következõképpen Geistesleben, Stuttgart, 2012, 201–203. o.) hangzik: „Ezt Rudolf Steiner egy másik nagyon fontos kijelentése is kiegészíti, melynek hitelességéhez kutatásaim szerint nem férhet kétség: nevezetesen, hogy 1924-ben valaki megkérdezte Rudolf Steinert Kaspar Hauser karmájával kapcsolatban, s az illetõ – a 15 Szergej O. Prokofjev összefoglalója Rudolf Steiner A Lukács-evangélium címû ciklusának alapjának (GA 114). Lásd Szergej O. Prokofjev: „A paradicsomi fák titka. A Paradicsom két fája és a két Jézus-gyermek”. Nyomtatott Novalis, 2012. Karácsony, 4. o., valamint rákövetkezõ napon – azt a választ kapta Rudolf Steinertõl, hogy nem talált korábbi Kaspar Hauser-inkarnációt.” – Magyarul Antropozófia,2013. Karácsony, 23. o. mindkettõt lásd: „Rudolf Steiner kijelentései Kaspar Hauserrõl – Európa gyermeke az antropozófia fényében”. Nyomtatott Novalis, 2012. Karácsony, 18. o. – Vö. Peter Tradowsky i.m., 305. o. 16 Peter Tradowsky i. m., 275. o. 13 Peter Tradowsky i.m., 264. o. 17 Lásd 15. jegyzet. 14 15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22