Page 36 - 2014.Karacsony
P. 36
ANTROPOZÓFIA 2014. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA RUDOLF STEINERTÕL SZERVES TERMÉSZETTUDOMÁNYOK Magyarázatként egy rövid történeti áttekintést sze- Arról van szó, hogy ha csak az értelmet akarjuk alkal- retnék elõrebocsátani, amely azt hivatott világossá mazni, fenntartás nélkül eljussunk a tiszta fenome- ÉS ORVOSTUDOMÁNY tenni, hogy ezen a területen milyen módon érdemes nológiához, vagyis hogy csak arra használjuk az ér- haladni, ha gyümölcsözõen akarjuk szemlélni e terü- telmünket és semmi mást ne tegyünk, mint hogy DORNACH, 1921. ÁPRILIS 6. (GA 76, HARMADIK ELÕADÁS) letet. Más helyütt rámutattunk arra, hogy az embe- szemléljünk egy adott jelenséget, majd tegyük mellé riség állandó fejlõdésében tulajdonképpen csak a a hozzá tartozó másik jelenséget, hogy a jelenségek (Elsõ rész. Az elõadás második, befejezõ részét 2015. húsvéti lapszámunkban közöljük) Krisztus utáni XV. századtól kezdve bukkan fel az, ily módon történõ elrendezésével – ami aztán a kísér- amit mai tudatunk különleges fajtájának nevezünk. let során a gyakorlatban is végbemegy – magukat Minden korábbi szemlélet alapvetõen más volt. Csak a jelenségeket késztessük arra, hogy kölcsönösen az említett idõponttól kezdve ragadta meg igazán az megmagyarázzák egymást. Az értelemnek tehát embert az a tudatforma, amely egyfelõl a szabadság csupán rendezõ, bizonyos tekintetben módszertani Rudolf Steiner használatához vezet el, másfelõl viszont azáltal, jelentõsége van, nem minõségi szerepe. A goethei hogy önmagára utal vissza, absztrakcióba veti az em- értelemben semmi olyan nem indulhat ki az érte- bert, aminek következtében az ember bizonyos mó- lembõl, ami magáról a létezésrõl mond bármit is. Az a terület, amelyrõl ma beszélni fogok, annyira ki- szemlélõdéshez, ha nem állunk meg a forma szint- don valóság-idegenné válik a lét világában. Ez az a Azt hiszem, pontosan ez az, amit Goethe az értelmi terjedt terület, hogy – még ha csak egyetlen szem- jén, hanem eljutunk oda, hogy élõ módon ragadjuk szemléletmód, amely csak külsõ megfigyelésekre és erõ használatának tekintett és szintén ez az, amire az pontból kell is megvilágítani – az, amit ma el tudok meg azt, ami tulajdonképpen ott van elõttünk. Utá- azok leírására támaszkodik, kísérletekre és azok emberiség általános tudata a XV. század elsõ harma- mondani róla, csak gyér utalások sora lehet; legye- na pedig, amikor a tisztán matematikai szemléletet eredményeinek megfigyelésére, azaz a természet ad- dától kezdve törekszik. Elmondhatjuk, hogy még nek szívesek ezt figyelembe venni. Arról van ugyanis mutattam be, azt látták, hogy a problémák élõbb mó- ta válaszokra; a természet akkor adja ezeket a vála- nem tanulta meg mindenki, hogy amikor az érte- szó, hogy ahogyan haladunk a szervetlen tudomá- don történõ kezelésébõl hogyan bontakozik ki az, szokat, amikor nem csupán elméletben, hanem gya- lemrõl van szó, úgy legyenek rezignáltak, ahogyan nyoktól a szerves tudományok felé – azután pedig amit a matematikában és a szervetlen tudományok- korlatban, a kísérletben kérdéseket tesznek fel neki. tovább a pszichológiai és szellemi szemlélõdés felé –, ban antropozófiai értelemben helyesnek kell gon- Az ily módon létrejövõ tudomány a lelki erõk közül az egyre inkább megmutatkozik, hogy egyfelõl milyen dolnunk. Bizonyos módon alámerültünk ezekbe a értelem kombináló erejét alkalmazza. Ez a kom- nagy szükség van a szellemtudományos-antropozó- tudományokba, és bennük kerestük azokat az erõ- bináló értelemerõ, hadd mondjam így, maga a nagy fiai szemléletre, másfelõl pedig hogy a szellemtudo- pontokat, amelyek irányába folytatnunk kell utun- gyakorlatitudományos probléma. Azzá válik, ha he- mány milyen termékenyítõen képes hatni az egyes kat. Csak arról van szó, hogy ezekben a tudományok- lyes alkalmazásának lehetõségére kérdezünk rá. Ez a szaktudományokra. ban szigorúan megmaradjunk annál a szemlélet- kérdés, az értelem vagy a szokásos észerõ helyes módnál, amely az emberiség mostani tudatszint- Abban, amit a matematika lényegérõl, a szervetlen alkalmazásának kérdése – megfigyelés, a megfigye- jének sajátja, és hogy nincs szükség arra, hogy valami temészettudományok lényegérõl el lehetett monda- lések összefoglalása, kísérletezés – különösen foglal- máshoz jussunk el, mint e szemlélet munkamód- ni, kevésbé arról volt szó, hogy a szellemtudományos koztatta Goethét. És aki ebben elmélyed – Önök is el- szere mikéntjének vizsgálatához. szemlélet valahogyan egy alapvetõen más megkö- olvashatják az immáron közel negyven évvel ezelõtt zelítést vagy akár más tartalmat hozott volna el, A szerves természettudományok esetében nem va- megjelent Bevezetések Goethe természettudományos mint ami jelenlegi tudományos felfogásunkban már gyunk ugyanebben a helyzetben, bár más összefüg- írásaihoz címû könyvemben –, és azt keresi, hogy amúgy is megvan. A matematikáról és a szervetlen gésben hasonló dolgokat találunk itt is. Ha ma szer- tulajdonképpen mi volt a probléma Goethe számára, természettudományokról szóló eddigi elõadásokból vetlen természettudományokról: matematikáról, fo- az azt fogja találni, hogy Goethe nem úgy akarta kihallhattak egy bizonyos alaphangot, amely arra ronómiáról, mechanikáról és hasonlókról beszélünk, használni az értelem vagy az ész erejét, hogy az tar- akar rámutatni, hogy mindenben, a matematikában akkor arra a gondolkodásmódra kell felhívni a fi- talmat adjon a tudománynak, hogy bizonyos módon és a szervetlen tudományokban egyaránt megvan- gyelmet, amelyet meg kell reformálni, ahogyan azt az értelem vagy az ész ereje alapján valamit mondjon nak e tudományok olyan megközelítésének – a leg- tegnap láttuk. A szerves természettudományokkal a létezésrõl mint olyanról, hanem úgy, hogy az érte- többek által észre sem vett – kezdetei, amelyeket az azonban elkezdõdik az, hogy nemcsak arra kell rá- lem vagy az ész erejét csak arra használják, hogy úgy itt említett szellemtudomány alapján helyes meg- mutatni, hogy mi az, amit el kell vetni, hanem arra is, elrendezve gondolkodjanak a jelenségekrõl, hogy az közelítésnek kell tekintenünk. Látták, hogyan kell amit fel kell venni beléjük. És ez már maguknak a egyik jelenség megmagyarázza a másikat. És így, felhívni a figyelmet a geometriában az analitikus tényeknek a szintjén elkezdõdik. És itt pusztán a amikor az ember az értelmét vagy az eszét használja, megközelítéstõl a szintetikus megközelítéshez veze- gondolkodásmód megreformálásával tulajdonkép- nem tesz hozzá semmit ahhoz, amit a jelenségek ma- tõ átmenetre, és hogy mi mindent találhatunk, ha pen semmi érdemlegeset nem lehet elérni. guk elmondanak. ezen az úton tovább haladva eljutunk az imaginatív 34 35
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41