Page 41 - 2014.Karacsony
P. 41
ANTROPOZÓFIA 2014. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA ANGYALOK AHOGYAN FELFEDEZTEM AZ ANGYALOKAT kusan nézik, amikor szemléletmódjukból kiindulva tudományok tartalmára az értelem nem hathat alko- – ha mondhatom így – teljes tudatot teremtenek sa- tóan. Az értelem ezen a területen is csak kombináló ját hatótávolságukról, akkor nem mondhatnak mást, értelemként viselkedhet. De a látást, a szemlélést mint ezt: minket mint módszereket csak a szervetlen meg kell adni neki. Ezt adja meg az imaginatív megis- természettudományok területén lehet alkalmazni, merés. Az imaginatív megismerés kialakításával oda tartozunk, ott naggyá tehetjük ezt a szemlélet- ugyanis – ahogyan azt A magasabb világok megisme- Emil Páleš módot; de nem szabad, hogy felemeljenek minket a résének útja címû könyvemben leírtam – megszerez- szerves természettudományok területére, mert az- hetõ a lehetõség arra, hogy szakítsunk a régi vitaliz- zal megváltozik az egész szemléletmód értelme és mussal, amely boszorkányfajzatot csinált a fogal- tartalma is. E módszernek azt a területet nem szabad makból, és az élet imaginatív szemlélését állítsuk Személyes és misztikus tapasztalat vezetett az érintenie. a helyébe. angyalok témájához. Annak ellenére, hogy vallás nél- A szellemtudománynak a másik oldalról kell megszó- Természetesen most jön az a szörnyen olcsó kifogás, küli államban és családban nevelkedtem, a vallásos- lalnia. A szellemtudománynak ezt kell mondania: amellyel ekkor elõ lehet rukkolni: hát jó, de nekünk, ság tisztán bensõmbõl eredt. Nemes és fenséges a tudat fejlõdésére is van lehetõség, annak az áram- normális embereknek csak ez a kombináló értel- lények jelenlétét éreztem, akik jobbik énemre mu- latnak megfelelõen, amely azokból a tudati formák- münk van. Lehet, hogy vannak olyan fura szerzetek, tattak rá. A tudományt éppolyan komolyan tanul- ból indul ki, amelyek a XIV. század elõtt élték utolsó akik képesek eljutni az imaginációhoz, inspirációhoz tam, mint a régi vallásos szövegeket. Megszólalt virágkorukat. Ahogyan ezektõl a tudatformáktól el és így tovább. Ebben már nem is akarunk kételkedni, bennem a kérdés: hogyan egyeztethetõ össze a ket- lehetett jutni a tisztán tárgyi tudatig, amely nem de mi akkor sem rendelkezünk ezekkel a képessé- tõ? Tapasztalataim saját tudatalattim tevékenysé- ragadhat le a fenomenalitásban, úgy kell ma eljutni a gekkel. Mi ezért olyan filozófiát tartunk érvényes- gének eredménye, vagy valóban független intelli- szerves világ tudományos szemlélése érdekében a nek, amely elutasítja az imagináció és a többi tartal- genciával kommunikálok? lélek belsõ fejlõdésével más tudatformákhoz: az ima- mát, amely nem fárasztja magát azzal, hogy filozó- Kérdésem szisztematikus kutatássá vált: immár har- ginatív tudathoz, az inspirált tudathoz, az intuitív fiaként befogadja magába az imagináció, inspiráció minc éve kutatom, hogyan nyilvánulnak meg ezek a tudathoz. és a többi tartalmait. lények a világtörténelemben. Mit éltek át a próféták, Ha ugyanis az értelemnek kell eligazodnia az élet gondolkodók, mûvészek vagy királyok, amikor su- Fordította: Nagy Tibor jelenségein, akkor az értelem számára jelenséggé, gallatokról, látomásokról, angyali, isteni vagy õsi megfigyeléssé kell válnia annak, ami az életjelensé- inspirációkról számoltak be? Pontosan hol, mikor és gek területén belül lejátszódik. Az értelem az érzéki A cikkben szereplõ képek Leonardo da Vinci anatómiai milyen inspirációkról beszéltek? megfigyeléssel erre nem képes. A szerves természet- tanulmányaiból valók. Minden fejlett kultúrának volt valamilyen tana a korszellemekrõl. Olyan korszakokban hittek, ame- lyeket különbözõ minõségû szellemi lények irányítottak. Johannes Trithemius (1462–1516), a sponheimi kolostor apátja leiratot készített egy régi szövegrõl, amely szerint van hét arkangyal, akik 354 Emil Páleš év és 4 hónapos idõszakonként egymást váltva inspi- rálják a világtörténelmet. Ugyanezt a tant megemlíti Rudolf Steiner a Trithemius-féle korszellemekkel és már Abraham ibn Ezra (1089–1164) zsidó tudós is. 354 éves idõszakaikkal és a csillagjegyekkel össze- Az idõ hetességre épülõ minõségi szerkezete õsrégi függõ, 2160 éves nagy korszakokkal is dolgozott. idea, amely Ó-Balbilóniából származik. A keresz- Ennek során kora asszirológusainak eredményeit ténység hét arkangyala a bolygó-intelligenciák hét vette át, amelyek szerint az egyiptomi naptár babilóniai istensége volt. A látható égitestek – Hold, Krisztus elõtt 747-ben, a Kos korszakával indult újra. Merkúr, Vénusz, Nap, Mars, Jupiter, Szaturnusz, A klasszikus asztrológia ismerõjeként tudtam, hogy vagyis Szin, Nabu, Isztár, Szamasz, Nergál, Marduk, az égbolt kisebb részeinek is megvannak a maguk Ninurta – szellemi lényeibõl lettek az arkangyalok: uralkodói. Nemcsak a csillagjegyeknek, hanem a tíz- Gábriel, Rafael, Anael, Mihály, Samael, Zakháriel és fokos szeleteknek (dekánoknak) és az állatöv mind- Uriel. 38 39