Page 32 - 2014.06_beliv_t05.cdr
P. 32
ANTROPOZÓFIA 2014. JÁNOS-NAP ANTROPOZÓFIA A GAZDASÁGBAN KÖZJÓ VAGY KAPITALIZMUS? biztonsággal rendelkeznek, és némi szabadságjog- pedagógiai függetlenséget élveztek, a Nemzeti alamizsna azoknak, akik talán hiába próbálnak élni a Egészségügyi Szolgálat pedig azért jött létre, hogy az IT'S UP2US (RAJTUNK MÚLIK): A STROUD-I KÖZÖSSÉGTERVEZÉS MOTTÓJA tulajdonnal rendelkezõkkel szembeni védelmet biz- ingyenes egészségügy mindenki számára elérhetõ tosító demokratikus jogukkal.” Joseph Stiglitz kife- legyen. A steineri szociális hármas tagozódásra tá- jezésével élve ez a „szabadpiaci bolsevizmus” vált va- maszkodva ténylegesen megszületett néhány példa, Martin Large lóra Oroszországban az 1990-es évek elején, mely amelyek világos határokat és társulásokat terem- ahhoz a tragikus sokk- vagy katasztrófa-kapitaliz- tettek a kultúra, a civil társadalom, a kormány és az mushoz vezetett, amelyet Polányi elõrevetített. üzleti világ közt. Ez inkább egy pragmatikus és lépés- Mit akarunk: a közjó gondolatán alapuló társadal- haszonteremtés, a hasznos találmányok használa- A 2007–2009-es válság ellenére, melyet éppen a neo- rõl lépésre haladó folyamat volt a brit empirikus ha- mat vagy egy neoliberális kapitalista piacot, amely- tának megakadályozása és az olyan katasztrófákból liberális hozzáállás okozott, a világ számos vezetõje gyomány jegyében, semmint végiggondolt társa- ben a társadalom már darabjaira hullott szét? Írá- való haszon, mint a Goldman Sachs hitelátvállalásai csodaszerként alkalmazva gyorsította fel a „több dalmi modell. Mindeközben 1979-tõl kezdve olyan somban az angliai Gloucestershire-ben, Stroud vá- vagy „vacak” jelzáloghitelei, melyeket valójában az piac” és a „megszorítások” neoliberális programját. vezetõk erõltették ránk a neoliberális ideológiai rosában folyó munka alapján azt vizsgálom, hogy egyéni haszon növelésére gondoltak ki. A jó szabad- Nagy-Britanniában a Konzervatív és a Liberális De- irányt, mint Thatcher, Major, Blair, Brown és most mennyire múlik rajtunk ennek a kérdésnek a meg- ságjogok magukba foglalják a szabad vélemény- mokrata Koalíció elkezdte a Nemzeti Egészségügyi Cameron, ezúttal elméletben, értékrendben és ve- válaszolása. Stroud egy ötvenezres lakosú gyapjú- nyilvánításhoz és a magánélethez való jogot, a gyüle- Szolgálat privatizációját, bár ez nem szerepelt a zérelvekben is alaposan végiggondoltan. Polányi feldolgozó kisváros a Cotswold hegységben. Az kezési jogot, a szabad kutatásokat, a szabad munka- 2010-es évi általános választási programjukban. egyáltalán nem lenne meglepve, hogy Thatcher kije- elemzésünk tárgyát képezõ témák és példák remél- választást és a lelkiismeret szabadságát. Polányi egy Olyan közintézményeket is privatizálnak a piaci ár lentette, hogy „Olyan dolog, hogy társadalom, nem hetõleg hasznosnak bizonyulnak más, hasonló cipõ- addig páratlan kulturális szabadság korszakának feléért, mint a Királyi Posta, hatalmas „ingyenes” létezik”, és a döntõ dolog az irgalmas szamaritánus ben járó közösségek számára is. kezdeteként várta a szabadpiaci gazdaság végét. pénzösszegekkel támogatják a bankokat, a gazdagok esetében az volt, hogy megdolgozott a pénzért, Habár teljesen helyénvaló a gyökereknél kezdeni a Az viszont aggasztotta, hogy a kulturális szabadság számára adókedvezményt vezettek be, és lehetõvé amibõl adakozni tudott. Polányi egy másik elõrelátó kulturális, politikai és üzleti alternatívák fejlesz- elve könnyen korlátozódhat arra, hogy csupán a sza- tették a korporatokrácia és a bankszter körök nagy- jövendölése az volt, hogy a neoliberális szabadpiac 1 tését, mégis pórul járhatunk, ha szem elõl tévesztjük badpiaci üzleti vállalkozások kirobbantásának méretû off-shore adó-elkerüléseit. Ezzel párhuza- megteremtette a feltételeket a fasizmushoz. Ebben a a nemzeti és globális kontextust. Mi például, létre- eszközévé válik. Ennek eredményeként jöhet létre „a mosan a diákoknak tandíjat kell fizetniük, a társada- kontextusban vizsgáljuk meg, milyen lehetõségek hoztunk számos, a közös jólétre épülõ civil társa- teljes szabadság mindazoknak, akik további növe- lombiztosítási- és közszolgálatokat csökkentik, a adódnak helyi szinten. Nézzük meg a közösségépí- dalmi testületet azért, hogy bebiztosítsuk a meg- lésre nem szoruló jövedelemmel, szabadidõvel és szegényeket hibáztatják, a fizetések alacsonyabbak, tést, a gazdasági, kulturális és szociális jólét meg- fizethetõ lakásokat, miközben a kormánypolitika mint 2002-ben és a közmûszolgáltatások, mint a víz, teremtésének útjait Stroudban, nem felejtve, hogy megháromszorozta a házárakat. Az egyik legjelentõ- az energia és a közlekedés olyan monopol helyzetben ehhez hasonló kezdeményezések máshol is léteznek. sebb gondolkodó, akihez a jelenlegi szociálpolitika lévõ kartellek tulajdonában vannak, amelyek egyre Számomra az elsõ lépés az volt, hogy miközben tel- összefüggéseinek vizsgálatáért fordulhatunk, nem magasabb árakat szabnak. Társadalmunk szégye- jesen kiveszem a részem négy gyermek nevelésébõl, más, mint Polányi Károly. Polányi az 1930-as évek nére jótékonysági élelmiszer bankok jelentek meg, elõadok a felsõoktatásban és vezetek egy kiadót, végén menekült Magyarországról Nagy-Britan- hogy enni adjanak a szegényeknek. aközben csatlakoztam egy helyi, önkéntes és pro- niába, és írta meg „A nagy átalakulás”(The Great fesszionális facilitátor csoporthoz. Ez a csoport az Transformation) címû klasszikus mûvét a politikai Vajon mi volt Polányi megoldása? Az elsõ ipari for- elõremozdító, segítõ vezetés gyakorlatát kínálta fel, gazdaságtan témájában. Ebben a könyvben Nagy- radalom történetétõl indulva a klasszikus, liberális folyamatokat és eseményeket tervezett vállalatok- Britannia ipari forradalmának vizsgálatára alapozva szabadpiac elõretörésén át megmutatta, hogy a civil nak, közösségeknek és a kormánynak a fenntartha- azt állította, hogy ha megengedjük, hogy a „szabad” társadalom ellensúlyozó erõi, mint például a szak- tóbb jövõ reményében. A szervezetfejlesztésben vég- piac uralja az embereket és a természetet, akkor a szervezetek, a szövetkezetek, és a kulturális szerve- zett társadalom-ökológusi munkám tapasztalataira társadalom, a kultúra, az üzlet és a bolygó meg fog- zetek hogyan voltak képesek visszaszorítani a piacot támaszkodva vezettem tervezési folyamatokat az nak semmisülni. (Csodálkozva vettem tudomásul a politikától és a kultúrától annyira, hogy 1945 után összes érdekelt fél részvételével, facilitáltam demok- budapesti látogatásomkor 2013 májusában, hogy létrejöhetett a szociális demokrata vegyesgazdaság. ratikus szervezettervezést, és azt vettem észre, hogy Polányi teljesen ismeretlennek tûnt az embereknek.) Nagy-Britanniában a kulturális liberálisok, mint pél- az alábbi kérdések ismételten fölmerültek, füg- dául John Maynard Keynes, létrehozták a Mûvészeti A Margaret Thatcherhez hasonló neoliberálisok eljö- Tanácsot, mely független testületként támogatta a getlenül attól, hogy a résztvevõk az üzleti életbõl, a vetelét jósolva Polányi azt állította, hogy két, egy- mûvészeteket, a kormány által fenntartott iskolák civil társadalomból vagy a kormány köreibõl valók mással szembenálló eszme létezik: a jó és a rossz voltak: szabadságé. A rossz szabadság kategóriájába tarto- zik az emberek kizsákmányolása, a hatalmas egyéni 1 A „bankár” és a „gengszter” szavak összeolvadásából képzett szó. 30 31