Page 36 - 2014.06_beliv_t05.cdr
P. 36
ANTROPOZÓFIA 2014. JÁNOS-NAP ANTROPOZÓFIA A MEZÕGAZDASÁGBAN 90 ÉVE „MEZÕGAZDASÁGI KURZUS” A Stroud Common Wealth (Stroudi Közös Jólét) Befejezésül egy szállóige, amely facilitátorok közt él: elnevezésû kisvállalkozás, amely a közösségi vállal- ha egy csokor virágot kapsz, akkor csõdöt mondtál. kozások fejlesztésére és a földek közös kezelésének Ez nyilván arra vonatkozik, hogy az elismerés mö- elõsegítésére született, más csoportokkal együtt- gött sok az öntömjénezés, és a facilitátornak inkább mûködve részt vett a törvényi keretek megváltozta- a háttérben kéne maradni a folyamatokat kézben tásában és a jó példák létrehozásában. Mostanra már tartva. Azonban az is igaz, hogy fel kell ismernünk, Mezei Mihály létezik egy folyamatosan növekvõ, 150 közösségi mikor vegyük kézbe és vonjunk irányításunk alá egy földalapot tömörítõ országos hálózat. kezdeményezést. Az Antropozófia folyóirat szerkesz- 1924-ben Pünkösdkor tartotta Rudolf Steiner a mezõ- és kertgazdálkodásról szóló elõadásait, amelyek gyökeresen tõségének sok kérdésének egyikére adott válaszként A föld és az ingatlanok áruként való kezelése vezetett változtatták meg a táplálékainkról, és az ezt elõállító mezõgazdálkodásról alkotott korábbi ismereteinket. Azóta a („Hogyan fejleszthetjük tovább azt a képességünket, a piac csõdjéhez. Steiner Világgazdaság címû elõadá- világon fénylõ pontokként elterjedve alkalmazzák a biodinamikus módszert, akár ellenõrzött, Demeter gazda- amellyel kapcsolatot tudunk teremteni sorstársa- saiban a földet „jognak” nevezi, mi pedig ma áruként ságokban, akár ökogazdálkodási ellenõrzés nélkül, de minden esetben az elfogyasztásra szánt táplálék, a környezet inkkal?”) azt mondhatom, hogy az én utam a tevé- tekintünk rá. A föld áruba bocsátása az egyik leg- és a táj épülésére. Ünnepeljük ezt az évfordulót egy, az emlékezetünket ébren tartó növény és virágcsokorral! Azon kenységek tanulmányozásán, a hasonló dolgokkal nagyobb gát a közös jólét társadalmának megterem- virágok és növények kerüljenek e csokorba, amelyekrõl Rudolf Steiner beszélt koberwitzi elõadásaiban a jövõ generá- foglalkozó társaimmal végzett reflektív tevékeny- tésében: az összes angol banki hitelnek csupán 8%-a cióinak épülésére. ségen keresztül vezetett; az értékek tisztázásán ke- irányul az iparba, (Németországban ez az arány resztül, az út megteremtésén át (miközben utazunk 70-80%), a többit földbe, ingatlanba és anyagi spe- rajta) a hármas tagozódás dinamikájára mindig ébe- kulációba fektetik. ren. A biodinamikus kert- és mezõgazdálkodást hor- mégis felhívja magára a figyelmet. E mögött a vissza- Amint egyre jobban megértjük a társadalmi hármas dozók tekintetükkel és figyelmükkel követik e növé- fogottság mögött azonban hatalmas gyógyító képes- Steiner, mielõtt kezdeményezett volna valamit, tagozódás dinamikáját, kulcsfontosságú felada- nyek évkörbe illeszkedõ mozdulatait. A csokor elsõ ség rejtõzik. Aztán elérkezik az õsz, begyûjthetjük majdnem mindig megvárta, míg kérdést intéztek tunkká válik a reflexió elõsegítése azért, hogy egyre tagja az április eleji, kora tavaszi idõszakban a nap- csokrunkba a legsúlyosabb kérdéseket feszegetõ ele- hozzá. Azonban a társadalmi hármas tagozódás mel- több ember számára válhasson világossá a társada- fényes gyepek, kertek és útszélek egyik legismertebb met, a kocsányos tölgy kérgét. lett akkor is érvelt, amikor nem kapott arra vonat- lom három, minõségileg különbözõ, ám együttmû- növénye, a pitypang virágja. Földrészeken átnyúlva, kozó kérdést, és ugyanígy volt a „die Kommenden E csokor összeállítását asztralitásába burkolódzó ködõ tere és rendszere. A jelenlegi, pénzen meg- mindenkinek egyformán nyílva, úton-útfélen elter- Tag” vállalkozásainak támogatásával, amelybõl az figyelmükkel támogatják gazdaságunk állatai közül vehetõ legjobb kormányzat és kultúra a nagyvállalati jedve, a nem túlzottan ápolt gyepek növénye ez a egyik, a Weleda, máig is virágzó vállalkozás. elsõsorban a tehenek, akik lényükkel kapcsolódni és rendszer szorításában használhatatlannak bizonyul napfényt magához vonzó virág. Amint a nap rásüt és társulni vágynak eme kitüntetett növényekkel, és és összeomlik. Meglehet, Polányihoz hasonlóan õ is látta, mi követ- virágzata kitárul, fogadja a Nap átható fényét. Egy ugyanígy figyelnek és ünnepelnek – kilencven év kezik. Nem árt emlékezni John Ruskinra: „Nincs hónappal késõbb, május közepén, amikor az erdõk a Tehát a figyelemfelhívás és tudatosítás létfontos- óta – az erdõ állatai közül az agancsukat nyár dere- más vagyon, csak az élet.” madárdaltól hangosak és az illatok elbódítják az ságú. Nemrégiben a helyi Munkáspárt meghívott, kától büszkén viselõ szarvasok is. óvatlan természetjárót, a titokzatos pillangók által hogy vegyek részt egy közösségszervezõ mûhelyen. Az pedig rajtunk múlik. oly kedvelt erdõszéli ligetekben, azoknak is legin- A másik résztvevõ Arne Graef volt, egy veterán 2014. Pünkösd – János-nap kább a délnyugatra nézõ oldalain találkozhatunk a közösségszervezõ az Egyesült Államokból, aki jelen- macskagyökér növény büszke, karakteres virágjával. leg Ed Millibandnek, az országos munkáspárti veze- Szokatlan, jellegzetes illata távoli emlékeket idézõen tõnek dolgozik azon, hogy növelje a helyi munkás- Referenciák a májusi fény-és illatfelhõ egyik meghatározótagja. párti képviselõkre és tanácsadókra adott szavazatok számát. Rámutattam, hogy meg kell értenünk, ho- Large, M., Common Wealth for a free, equable, Május végén, június elején fordítjuk figyelmünket az gyan dolgozhatnak a civil társadalom, a kormányzás mutual and sustainable society, 2010, UK (Közös egész nyáron teljes fegyverzetben álló, haragosan és az üzleti élet szereplõi a legjobban együtt, a világos Jólét egy szabad, egyenlõ, kölcsönös és fenntartható zöld csalánnövények barátságosnak nem nevezhetõ határvonalak megtartásával. Fennáll ugyanis a ve- társadalomért) csoportjaira. Õk is elengedhetetlenül e csokorhoz tartoznak. A júniusi napfordulót követõen már hatá- szély, hogy a politikai pártok felkarolják és magukévá Polányi, K., The Great Transformation, 1954, Beacon rozottan mutatkozik az erdei rétek, utak és ösvények teszik a civil társadalom közösségi szervezõdését Boston, USA (A nagy átalakulás) mentén a figyelmünket ébren tartó, fõzetében fáj- politikai hatalmi céljaik elérésére, ám ez egészség- telen módon összemossa a határokat. A civil társada- Steiner, R., Threefolding: a social alternative, RSP, dalmainkat csökkentõ, minden ízében gyógyítást lom feladata az ellenállás, a kritikus vizsgálat, a köz- London, 1980 (Hármas tagozódás: egy társadalmi hordozó cickavirág. Mire teljesen kibomlik a nyár, az benjárás, az alternatíva teremtés – hogy ne tehesse alternatíva) állatok által látogatott, taposott gyepes mezei utak és csapások mentén megjelenik a kamilla. Fehéres- magáévá õt sem a kormányzat, sem a vállalati szféra. sárgászöld virágzata szerény, visszafogott jelenléte Pitypangok a mezõn 34 35