Page 34 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
P. 34
ANTROPOZÓFIA 2013. MIHÁLY-NAP ANTROPOZÓFIA A GAZDASÁGBAN A NAGY NYUGTALANSÁG: INDIVIDUALIZÁCIÓ Mi és miért történik tulajdonképpen? A jelensége- jobban hozzájárulhassanak a fejlõdéshez. Elnöki ken túl a „nagy nyugtalanság” egyre több individua- beiktatási beszédében Mandela azt mondta: „ahogy ÉS TÁRSADALMI HÁRMAS TAGOZÓDÁS lizációt katalizál, és megnyitja az utat egy feltörekvõ engedjük, hogy saját fényünk ragyogjon, másoknak társadalmi narratíva elõtt, amelyet, úgy tûnik, sem a is megengedjük, hogy fényüket ragyogtassák.” bal-, sem a jobboldal nem képes megfogalmazni. Paul Hawken, az amerikai aktivista, üzletember és Mindkét oldal megoldása – a „több államit” vagy a környezetvédõ az általános nyugtalanságot „áldott „több piacot” – reménytelenül egyoldalúnak tûnik az Martin Large egyes emberek folyamatosan zajló kulturális forra- nyugtalanságként” írja le. Akárcsak a mûvészek, az emberek megérzik az energiát, az áramlást, nyitottá dalmának tükrében, ahol az egyének egyre több sza- és éberré válnak arra, ami történik, elégedetlenséget badságot, jogokat és autonómiát követelnek. „Több Az Arab tavasz óta világméretû „nagy nyugtalan- demonstráció helyett magukra vonták a figyelmet éreznek, és azt is, hogy most élnek csak igazán. kultúrát”, ha úgy tetszik. Steiner 1898-ban észlelte ság”-ról beszélhetünk, melyben az ellenállás hullá- azzal, hogy kreatív módon megszállták a Fortnum és Az õ meglátása szerint a globális civil társadalom és a azt a történelmi fordulatot, amely a kollektívból az mai váratlanul csapnak fel a bolygón akárhol – legyen Mason luxus delikáteszt és ráérõs pikniket rendeztek környezeti és társadalmi igazságosság mozgalmai individualizáció felé visz, és amelyben az emberek az isztambuli Taksim tér megszállása 2013 júniusá- az elsõ emeleti erkélyen az adócsalások elleni tiltako- teljesen különbözõ üzleti szektorokban dolgozó, identitását már nem a közösség alakítja ki, hanem az ban, ahol különféle fiatalok és civil társadalmi cso- zásul. A rohamrendõrök tehetetlenül nézték az ese- más-más kultúrákban és régiókban élõ emberektõl egyén önmeghatározása. portok tüntettek azért, hogy megõrizhessék nyitott ményeket. Korábban a „Vágatlanok” orvosoknak és születnek. A társadalmi igazságosság, az egyenlõség, terüket, legyen egy tiltakozás Brazíliában vagy a nõvéreknek öltözve zártak le egy Oxford Street-i „A kultúra kezdetén az emberiség igyekszik olyan erõszakmentesség, fenntarthatóság és a kultúrák diáktüntetések Londonban 2010 végén. Boots gyógyszertárat mintegy utalva a nemzeti társadalmi berendezkedést létrehozni, amelyben az tiszteletének értékeitõl vezetve az ígéret úgy hang- egészségügy halálára, majd a könyvtárak bezárása el- egyén érdekei alárendelõdnek a közösség érde- zik, hogy olyan sokféle és megoldhatatlannak tûnõ Gondoljunk csak az athéni zavargásokra, a drámai küzdelmekre a kairói Tahrir téren, a világon min- leni tiltakozásul változtattak bankokat könyvtá- keinek. A további fejlõdés az egyén fokozatosan tör- dilemmára próbálnak megoldást találni, mint a sze- denütt megjelenõ Occupy! (Foglaljuk el!) mozga- rakká és játszóházakká. Ezekben az akciókban közö- ténõ, a közösségi vagy kollektív érdek alóli felszaba- génység, az éghajlatváltozás, az egyenlõtlenségek és lomra, a Pussy Riot-ra Moszkvában, a spanyol Indig- sen vettek részt a dühös, kreatív diákok, a városi dításához vezet, valamint az egyéni szükségletek és a kultúravesztés. 1 nadókra (Felháborodottak), a 2009-es iráni zöld munkanélküli fiatalok és a szakszervezetek – mind képességek kibontakozásához.” Az ilyesfajta áldott nyugtalanság az, amiben a kultu- mozgalomra és a többire. Ezeket senki sem látta együtt, összekeveredve. Az individualizáció irányába való elmozdulás egy rálisan kreatív emberek kivirágoznak: változatosság, elõre. És ahogy a tüntetések és mozgalmak folytatód- hatalmas, dinamikus hajtóerõ a globális általános kihívás, szellemiség, innováció, tanulás és önref- nak, a hivatalos média és a kormányok elzárkóznak nyugtalanság mögött. Okozói nem csupán a hitel lexió. A „kulturális kreatív” kifejezéssel elõször Paul attól, hogy szembenézzenek a nyugtalanság okaival alatt nyögõ diplomások, akik hirtelen rájöttek, hogy Ray szociológus rukkolt elõ, aki a „konzervatívokkal” és a lehetséges megoldásokkal. Erdogan, a török mi- lehetséges, hogy nem találnak rendes munkát. A fo- vagy „hagyománytisztelõkkel” állította õket szembe niszterelnök televíziós csatornái például reggeltõl lyamat sokkal-sokkal messzebbre mutat. Mihály, a egyrészrõl, és a „modernekkel” másrészrõl. A moder- estig folyamatosan fõzõmûsorokat sugároztak, tel- korunkat inspiráló géniusz arra hív bennünket, hogy neket olyan értékek vezérlik, mint az elõmenetel jességgel elhallgatva a Taksim tér ezalatt zajló békés öltsük fel végre teljes emberi mivoltunkat. A kollek- vagy a technikai megoldások, és jellemzõjük inkább a megszállását. A 40 év alatti törökök egyébként réges- tív identitástól az egyéni felé való elmozdulás elõször kifelé irányultság. A konzervatívok viszont ragasz- rég nem néznek kábel TV-t, sokkal inkább a közös- 1914 elõtt vált láthatóvá, ám e folyamatot aláásta az kodnak a tradicionálisabb értékekhez, mint az egy- ségi médiákra és az internetre támaszkodnak, ha évszázadnyi gazdasági válság, militarizmus, nép- ház, hit, család, munka. Amikor valamilyen gyors információhoz akarnak jutni. irtás, fundamentalizmus, materializmus és olyan változás kényszeríti õket, a fundamentalizmus felé kollektív ideológiák, mint a fasizmus, a kommuniz- Hiszek abban, hogy aktív részvétellel jobban meg tu- hajlanak. mus és a totalitárius hatalom. Ám amikor a körül- dom érteni, hogy mi is történik valójában. Más volt Magyarországon is létre fognak jönni a kulturálisan mények engedték, például az 1960-as években, vagy csatlakozni Stroutban az adócsalás elleni karácsonyi kreatív emberek gyûjtõhelyei, például a Waldorf- éppen most, az individualizáció felgyorsul, és vele a énekeket elõadó kórushoz, olyan elegáns városi iskolák közösségei, vagy a biodinamikus farmok. Bár társadalmi mozgalmak sorozata is. üzletek elõtt, amelyek nyereségüket Svájcban az országot látszólag a konzervatívok uralják és kis mossák tisztára, és más volt a 2011. március 26-i A cselekvésre késztetõ, jövõképpel rendelkezõ veze- számú modernista, mégis sok-sok kulturálisan Londoni Menet. tõk, mint Nelson Mandela, arra buzdítják az embere- kreatív magyar vándorol ki Orbánisztánból és dol- ket, hogy ébredjenek rá egyéni lehetõségeikre, hogy Félmilliónál is több szakszervezeti tag gyûlt össze a gozik a világ minden táján. Hyde Parkban, hogy a fizetések és közszolgálatok A kivándorlást ösztönzi az úgynevezett „haveri csökkentése ellen demonstráljon. Azonban a UK kapitalizmus”, amely barátságtalanul áll a normális 1 Lásd Martin Large: Common Wealth (Közös Piac), 201, 2. fejezet. Uncut (Egyesült Királyság Vágatlanul) diákjai a üzletmenethez, és erõsíti az elit kezében tartott 32 33