Page 30 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
P. 30
ANTROPOZÓFIA 2013. MIHÁLY-NAP ANTROPOZÓFIA A GAZDASÁGBAN A FELTÉTEL NÉLKÜLI ALAPJÖVEDELEM TANÍTÓK MEDITÁCIÓJA II. Természetesen szavak nélkül egy-egy egységben Szellemi tekintet, összefoglalva kell a meditációba felvinni az elsõ értésbõl egy kifejezést vagy egy szót. HELYETT A HELYES ÁR Fordulj befelé látón; Lehet egy olyan kifejezést is alkotni, ami nincs bent a Szívbõl jövõ érintés szövegben, de kifejezi azt. Érintsd a finom lélek-létet; Lényegbeli kifejezést keresve indulunk a meditatív A szellemi tekintet elõérzetében úton. Marc Desaules szívmeleg lélek-érintésben, Elsõ szakasz: „Szövõdik a tudatos-lét.” Ott szövõdik a tudatos-lét. Második szakasz: „Az emberbensõben szövõdõ vi- Az alacsony árak korában élünk. Minél kevesebbet NINCS JÖVEDELEMPROBLÉMÁNK Tudatos-lét, ami az ember-lény lág-világosság.” kell fizetni valamiért, annál jobb – ez természetesen A kérdés így szól: mi a feltétel nélküli alapjövedelem Magas és alacsonyrendû mivoltából nemcsak széles körben elterjedt vélemény, hanem a alternatívája, avagy hol nyúlhatunk hozzá a gaz- Köti a világ-világosságot Egy lehetséges összefoglalás: Emberi alkotó erõm mai gazdaság tudományos dogmája is. Emiatt az dasághoz annak érdekében, hogy minden embernek létrejön. árakra nehezedõ óriási nyomás miatt egyre kevesebb méltó jövedelmet biztosítsunk? Ehhez közelebb kell A föld-sötéthez. marad a dolgozó emberek zsebében. A hiányzó jöve- jutnunk az okokhoz. Ekkor megmutatkozik, hogy Szellemi tekintet delem szükségszerû következménye az adósság, elõször is: nem jövedelmi problémánk van, hanem A felemelkedésben ebbõl a sugárzó pontból érzõ amely mindenütt nõ és egy szélesen kiterjedt, immár szívbõl jövõ érintés alapvetõen kiadási problémánk, amelyet egy megismerés születhet az egész szövegre vonatko- alig kézben tartható jelenséggé válik. A forgó spirál Pillantsd meg, érintsd meg zóan. már ott tart, hogy állami szinten már csak pénz- ugyanolyan súlyos következményekkel járó pénzprobléma táplál. Másodszor pedig megállapít- Az ember-bensõben injekciók teszik lehetõvé a következõ lélegzetvételt. ható, hogy nekünk kell gondoskodnunk a munkához Szövõdõ világ-világosságot Meditációs munkával a meditáló „megismerésbõl A pénz nemcsak hogy önálló értékre tett szert, való egészséges hozzáállásról. Mind a kiadási prob- 10 A földön honoló sötétségben: cselekvõ” emberré kezd válni. A leírt munka során hanem szinte az élet forrásává vált, és egyre jobban léma, mind a munkához való hozzáállásunk mélyen az Én jelenléte tapasztalássá lesz. Az Én tapasztalt hozzábilincseli az embert saját egoizmusához – és be van ágyazódva hagyományos gazdasági gondol- Saját egyre jobban belekényszeríti a létért folytatott harc- (tudatos, nem alvó) jelenléte a meditációban (nem a kodási és cselekvési mintáinkba – ezt beismerni kel- Ember-alkotó-erõt hétköznapi tudatban) létet, létezést ad számára a ba. Sürgõs cselekvésre van szükség. lemetlen, leszokni róla pedig nehéz. Ezt a két szem- Teremtõ szellemi világban a szellemi lények között. „Mert az A mindenkinek biztosítandó, feltétel nélküli alap- pontot próbálom meg közelebbrõl megvizsgálni. Erõt létrehozó az örök élet, hogy megismerjenek téged, az egyetlen jövedelem ötlete egyfajta szociális védelmi reak- A kiadásokban az árnak természetesen központi igaz Istent, és a kit elküldtél, a Jézus Krisztust.” 11 cióként szeretne válaszolni a rettenetes helyzetre. szerepe van. Vásárláskor mindenki az árat nézi – és Akaratot hordozó A garantált alapjövedelem úgy hatna, mint valami ez teljesen érthetõ is. Jelenlegi gondolkodási szoká- Magamat. társadalmi alapbiztosítás, a feltétel nélküliség pedig saink ellenére próbáljunk meg elképzelni egy olyan A megismerés létezés. mint a felszabadítás a munka kényszere alól. Két táv- világot – azt a kérdést, hogy egy ilyen világ létrehoz- lat, amely elsõre sokat ígérõnek tûnik. De tényleg így Fordította: Székely Anikó ható-e, és ha igen, hogyan, egyelõre tegyük félre –, van? amelyben mindegyik terméknek annyi az ára, amely- Közelebbrõl szemlélve egy másik valóság jelenik lyel az az ember, aki a terméket készítette, „annyi Értelemszerûen részenként kell kidolgozni. Az elsõ meg: a feltétel nélküli alapjövedelem nem hatol le a ellenértéket kap, hogy azzal kielégíthetõ minden szakasz egy egység. A második is. probléma gyökeréig. A gazdaság érintetlenül marad, szükséglete, az összes szükséglete, amibe természe- Az elsõ szakaszban a Földön nem inkarnálódott ma- és pontosan ugyanúgy fejlõdik tovább a mindenki tesen beleértendõk a hozzá tartozók szükségletei is, gasabb lényemhez fordulok, hogy segítse szellemi mindenki ellen folytatott túlélési harcában. Ezen mindaddig, amíg újra el nem készít egy ugyanilyen 1 szeretettel a földi jelenlétemet. felül ront a helyzeten, amennyiben megrontja a terméket.” Az ilyen „helyes ár” tehát nem a vevõ A második szakasz is a magasabb énhez szól, akihez munkához való hozzáállást, és ezzel az emberi mél- oldalán alakul ki, hanem az eladó oldalán, a termelés most még konkrétabb kéréssel fordulok: legmélyebb tóság egyik fontos, védett területét támadja meg. alkotóerõmet érintse jelenléte, hogy önmagammá A rendszeresen az égbõl pottyanó jövedelem teljes váljak. Ez lényegében még informatív értelem. függésbe taszítja az embert – hasonlóan a csordához, 1 A helyes árnak ez a jellemzése Rudolf Steiner számára a Nemzet- 10 Rudolf Steiner: A szabadság filozófiája, I. fejezet. amely pásztorától függ. gazdasági Kurzusban a téma tudományosan kimerítõ megha- 11 Jn 17,3 (Károli Gáspár fordítása.) tározása volt 1922. 07. 29., GA 340, 82. o., 6. kiadás, 2002. 28 29