Page 13 - Antropozofia_2013.12_netre_Neat
P. 13
ANTROPOZÓFIA 2013. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA ALAPKÕ A makrokozmikus Miatyánk esetében tehát a mind- kus Miatyánkkal, mely az emberiség történetében a [AUM,] Amen! [AUM,] ámen! nyájunk által jól ismert, földi-emberi Miatyánk tü- fizikai síkon elõször a dornachi János-épület (az elsõ Es walten die Übel, A gonosz erõk uralkodnak, körképérõl, megfordításáról, egyfajta fordított Mi- Goetheanum) alapkõletételekor hangzott el Rudolf Zeugen sich lösender Ichheit, A szertefoszló Énrõl tanúskodnak, atyánkról van szó, amely (Jézus és Krisztus megkü- Steiner révén, tehát e makrokozmikus Miatyánkkal lönböztetése mellett, a két Jézus-gyermek, illetve a „kezdjük kivívni az Ötödik evangéliumnak, »a megis- Von andern erschuldete Selbstheitschuld, A mások által elkövetett önös vétkeket Gonosz különbözõ formáinak, Lucifernek és Arimán- merés evangéliumának« a megértését”. 8 Erlebet im täglichen Brote, Éljük meg mindennapi kenyerünkben, nak a megkülönböztetése mellett) a korszerû szel- Fontos hangsúlyoznunk, hogy bár az elsõ Goethea- In dem nicht waltet der Himmel Wille, Melyben nem teljesül be az Ég akarata, lemtudomány egyik – Rudolf Steiner által hozott – num alapkõletétele kapcsán száz évvel ezelõtti ese- legjelentõsebb felismerése, illetve megismerése. Da der Mensch sich schied von Eurem Reich Mert az ember elszakadt a ti országotoktól, ményeket idézünk fel, korántsem csupán a múltról, Rudolf Steiner az alapkõletételkor elhangzott beszé- Und vergass Euren Namen, S elfelejtette neveteket, hanem – ahogy az Ötödik evangélium esetében is – a dében ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy miként a múltról és a jövõrõl beszélünk. Nem véletlen, hogy Ihr Väter in den Himmeln. Ti Atyák a mennyekben!” négy evangélium és a mikrokozmikus Miatyánk a Rudolf Steiner egyértelmû iránymutatása nyomán Földdel, illetve a jelenlegi földkorszakkal van kapcso- éppen a dornachi alapkõletétel napján került sor latban, úgy az Ötödik evangélium és az abban talál- Moszkvában az Oroszországi Antropozófiai Társa- ható makrokozmikus Miatyánk – az ezotéria nyelvén ság ünnepélyes megalapítására (gondoljunk csak a megfogalmazva – a Holddal és a Jupiterrel: vagyis a Elhangzott 2013. szeptember 20-án a budapesti Rudolf Steiner Házban, az elsõ Goetheanum alapkõletételének 100 szláv kultúrkorszakra mint a jövõ kultúrájára). S nem múlttal és jövõvel van kapcsolatban. Továbbá hogy éves évfordulója alkalmából tartott ünnepségen, valamint 2013. október 3-án a solymári Fészek Waldorf Iskola véletlenül adta Peter Selg az 1913. szeptemberi alap- míg a négy evangéliumot és a mikrokozmikus Mi- tanári konferenciáján. kõletételrõl szóló egyik legújabb könyvének azt a cí- atyánkot Kelet felõl adták hírül az emberiségnek, és 9 met, hogy A jövõ alapköve. azok Krisztus fizikai megtestesüléséhez kapcsolód- tak, addig az Ötödik evangélium és az abból kiolvas- S végezetül, annak érzékeltetésére, hogy Rudolf Stei- ható makrokozmikus Miatyánk Nyugat felõl, mint- ner számára is micsoda jelentõsége volt a makrokoz- egy visszhangként csendül fel, s hogy ezek immár mikus Miatyánk elsõ elhangzásának, álljanak itt az õ saját szavai, melyeket egy évvel az elsõ Goetheanum Krisztus éteri megjelenésével állnak összefüggés- 6 ben. Ahogy Szergej O. Prokofjev írja Rudolf Steiner és alapkõletétele után, 1914. szeptember 19-én tartott dornachi elõadásában mondott, mintegy visszate- az új misztériumok alapvetése címû elsõ könyvében: kintve az egy évvel korábbi ünnepi eseményre: 10 „A »fizikai testben« feltámadt Krisztus négy evan- géliuma, a »hírt hozó evangéliumok« Keletrõl jöttek. „Kedves barátaim, a legmagasztosabb pillanatok Mostantól fogva az »éteri testben« feltámadt Krisz- egyike volt, melyet átélhettem mozgalmunk törté- tus Ötödik evangéliuma, »a megismerés evangéliu- netében, amikor elõször mondhattam ki ezeket a 7 ma« jön szembe velük Nyugatról.” És a makrokozmi- szavakat: 6 „Das Evangelium der Erkenntnis und sein Gebet” (Ansprache 8 GA 245, 129. o. zur Grundsteinlegung des Dornacher Baues am 20. September 9 Peter Selg: Grundstein zur Zukunft. Vom Schicksal der Michael- 1913) [„A megismerés evangéliuma és imája (a makrokozmikus Gemeinschaft [Alapkõ a jövõhöz (A jövõ alapköve). A michaelita Miatyánk)” (A dornachi épület alapkõletételekor, 1913. szep- közösség sorsáról]. Az Ita Wegman Intézet Kiadója, Arlesheim, tember 20-án elhangzott beszéd)]. GA 245, 128–129. oldal. 2013. 7 Szergej O. Prokofjev: Rudolf Steiner und die Grundlegung der 10 Rudolf Steiner: Schicksalszeichen auf dem Entwicklungswege der neuen Mysterien [Rudolf Steiner és az új misztériumok alapvetése]. Anthroposophischen Gesellschaft [A sors jelei az Antropozófiai Tár- Verlag Freies Geistesleben [a Szabad Szellemi Élet Kiadója], saság fejlõdésének útján]. Goetheanum Kiadó, Dornach, 1943. Stuttgart, 1982. 89. o. Magyarul lásd Szergej O. Prokofjev: Ru- dolf Steiner és az új misztériumok alapvetése. I. fejezet 3. rész („Rudolf Steiner életútjának misztériuma: Az emberiség ta- nítójának útja”). Fordította: Kellner Ágnes. (Munkafüzetek Az Alapkõ 10–12.) 128–129. o. 10 11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18