Page 50 - Antropozofia_2013 Húsvér
P. 50
antropozófia a politikában OMNIBUSZ ÁLLOMÁSOK A KÖZVETLEN DEMOKRÁCIÁHOZ VEZETŐ ÚTON AZ OMNIBUSZ A KÖZVETLEN A KITERJESZTETT MŰVÉSZETFOGALOM ÉS DEMOKRÁCIÁÉRT NÉMETORSZÁGBAN A DEMOKRÁCIA állampolgári kezdeményezés, amely a népszavazás Joseph Beuys „szociális plasztikának” nevezi el- megvalósításáért száll síkra a közösség valamennyi képzelését egy olyan jövőről, amikor az emberek szintjén. Munkánkhoz a képzőművész Joseph majd a szabadság és önrendelkezés alapján működ- Beuys adta a legfontosabb ösztönzést, aki 1971-ben nek együtt. Az ember az Egész formájának felelős megalapította a „Népszavazással a Közvetlen De- „szobrásza”, alakítója. mokráciáért Szervezet”-et és düsseldorf irodáját. Az aktuális politikai világhelyzet, a lisszaboni szer- 1972-ben Kasselben, az V. documentán állította fel ződésről folyó európai vita, a gazdasági világválság, az irodát, s a látogatókkal 100 napon át beszélgetett a sok-sok háború és háborús tűzfészek, a korrupci- a „kiterjesztett művészetfogalomról” és a „közvet- ós botrányok és az általános politikai kiábrándult- len demokráciáról”. ság mind-mind a „demokrácia” témájának töretlen fontosságát tanúsítják. Mindezt f gyelembe véve Az „OMNIBUSZ a közvetlen demokráciáért” im- paradoxnak tűnhet, hogy a demokráciát mint kul- már 26 éve ülteti át a gyakorlatba a képzőművész túránk meghatározó vezéreszméjét döntően a poli- Joseph Beuys elképzelését. E gyakorlati megvalósí- tikai pártokra és funkcionáriusokra bízzuk, és csak tás fő eszköze egy emeletes omnibusz, a szuvereni- kevés független iniciatíva és érdekcsoport tűzte tás és gondolkodás mozgó iskolája. Hogyan vehet- zászlajára a demokrácia erősítését. nek részt az állampolgárok önállóan és tevékenyen a társadalom alakításában? Az omnibusz az ezzel A DEMOKRÁCIA MINT MŰALKOTÁS kapcsolatos elképzeléseket, köztük is mindenek- A 20. század utolsó évtizedeiben kevesen hoztak előtt a közvetlen demokrácia eszméjét viszi el az olyan jelentős változásokat a művészet világában, emberekhez. és kevesen nyomták rá olyan erősen a bélyegüket, mint Joseph Beuys, aki az embert minden dolgok Az OMNIBUSZ évente mintegy 100 német város- mértékének tekintette. Abból a felismerésből kiin- ba látogat el, hogy tereken, sétálóutcákban, isko- dulva, hogy a kreativitás az ember lényegi tulajdon- lákban, egyetemeken és vállalatoknál sátrat verve, sága, Beuys egy kiterjesztett művészetfogalommal néhány napra mindenütt fórumot nyisson a párbe- dolgozott, amely az esztétikai dimenzión messze szédnek. túlment, s a kultúra, a természet és a társadalmi Ez a párbeszéd olyan alapvető témákat érint, mint a struktúrák kérdéseit f rtatta. A „Népszavazással a művészet és a kultúra, a pénz és a gazdaság körfor- Közvetlen Demokráciáért Szervezet” megalapítá- gása, az oktatás és a szakképzés, a környezetvéde- sával Beuys saját utópikus társadalomvíziójához, a lem, és – mind hangsúlyosabban – Európa kérdése „szociális plasztikához“ teremtett mintát. és ügye. Beuys már első bázisdemokratikus akciójához egy omnibus = (lat.) mindenkinek, öreg omnibuszt használt, mondván, hogy egy ilyen mindenki által, mindenkivel szerkezet a demokrácia szemléletes jelképe, és jól szimbolizálja az emberek szabad és szuverén rész- www.omnibus.org vételét közösségük alakításában. A Több Demokrácia a népszavazások és egy jobb vá- Nemsokkal Beuys halála után, 1987-ben „OMNI- lasztójog hajtómotorja. Minden szavazat egyfor- BUSZ a közvetlen demokráciáért” néven állt ösz- mán számít, és minden embernek joga van a rész- sze az a maroknyi élcsapat, amely a „szuverenitás vételre. mozgó iskolájának” eszméjével jegyezte el magát. www.mehr-demokratie.de Az egyesületnek egyebek között Brigitte Krenkers, 49 49
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55