Page 48 - Antropozofia_2013 Húsvér
P. 48
antropozófia a peda gó giáb an A felső tagozat sok egyedi sajátossággal rendel- 200-300 példányban nyomtatnak ki és értékesíte- kezik. Az első 12. osztályunk éves munkáinak ta- nek, valamint megszervezik az iskolai büfét. Arra pasztalatait megvitatva jutottunk el oda, hogy ki- szeretnénk nevelni a diákjainkat, hogy képesek dolgoztuk a minden egyes évfolyamban megjelenő legyenek célokat kitűzni maguk elé, és a hozzájuk projektmunka rendszerét. Így 9. osztályban minden vezető gyakorlati lépéseket is meg tudják tenni. gyerek dolgozik egy általa választott munkahelyen, A 12. évben nagy hangsúlyt kap a színdarab, amely- erről beszámolót ír, és tapasztalatait megbeszéli a nek alapgondolata, hogy a tizenkét éve együtt élő, többiekkel; történelemből pedig életrajzot és inter- Waldorf-iskolában felnőtt f ataloknak van monda- jút készítenek. A 10. osztályban a diákok művészi nivalójuk a világról a világnak. Ezt a mondanivalót munkát alkotnak a folyamatot lépésről lépésre élve keresik meg és fejezik ki tanáraikkal együttműköd- meg. A 11.-ben az év elején retorika epocha van, ve. A darabokat évek óta nagy érdeklődés kíséri, 4-5 ahol a tanulók a meggyőzés művészetével, a testbe- előadást több száz néző tekinti meg a Flórián-mű- széd tudatosításával foglalkoznak; majd az év során helyben. írnak egy dolgozatot, mely a magyarság témaköré- A Fészek Iskolában eddig 5 évfolyam érettségizett. hez kapcsolódik. Ezen belül egy vitás területet vá- lasztanak ki, és vizsgálnak meg több nézőpontból. Az év végi kapcsolódó epocha keretében megtart- ják az előadásokat, ahol a tanultak alapján elemzik egymás előadói erényeit és hibáit, előkészülve ezzel a következő évi diplomamunkára. A 12.-ben, a f a- talok történelemből készítenek utópiát, amelyben saját jövőképüket összegzik, s ezt a tanári konfe- rencián meg is osztják 4-5 fős csoportokban a kol- légium tagjaival. Tanáraikkal együtt beszélgetnek, vitatkoznak a felmerült kérdésekről, problémákról. A nyelvtanításra különösen a 10-11. osztályban fek- tetünk nagy hangsúlyt. A gyerekek négy különböző szintű csoportban, kevert osztályokban tanulják az angolt és a németet. A jól haladók nyelvi gya- korlatra mehetnek, elsősorban német nyelvterüle- ten, de az angol kapcsolatok is kiépülőben vannak. Ezeknek eredményeképpen sokan le tudják tenni a nyelvvizsgát, vagy az előre hozott érettségit a 11. osztályban. A legtehetségesebbek, pedig a második nyelvből is levizsgáznak a 12. osztály végéig. A 10-11-12. osztályokban 10-15 féle fakultációból választhatnak a diákok. Fontos számunkra, hogy a gyakorlatiasabb tárgyakhoz vonzódó f atalok is művelni tudják az érdeklődésüknek megfelelő terü- letet, így a palettán ott van a barkácsolás, a fémmű- vesség, a háztartástan stb. Négy éve folyik gazdaságtan oktatás a 11-12. osz- tályban. A 12. év elején projektmenedzsmentet tanulnak a diákok, majd megtervezik, hová szeret- nének kirándulni az év végén, és milyen munkák- kal tudják előteremteni az ehhez szükséges pénzt. Ennek a folyamatnak a keretében évről évre készí- tenek egy általuk illusztrált mesekönyvet, melyet Az Aula megtelt 47 47