Page 8 - 2012 Karácsony
P. 8
ANTROPOZÓFIA 2012 KARÁCSONY szervezet számos teljesítményében (például a moz- Die warme Liebekraft dulatok végrehajtásában) az agynak ugyan lényeges Vereint sich mit der szerepe van, de tulajdonképpeni jelentősége nincs. leuchtenden Gedankenmacht A szívvel együtt ugyan az agy az élet „fő szerszá- davon werden stark ma”, de erre csak azáltal képes, hogy funkciójában Meine Hände polaritásban áll a központi szívszervhez képest, Zu gutem menschlichen Wirken. többek között a hőfolyamatokat illetően – Arisz- Ich fühle mich. totelész szerint a természet a szív melegségének „hűvös ellenpólusaként rendezte el”. Arisztotelész A szeretet meleg erejét szerint az embernek mind az érzékeléshez, mind Érzem a fejemben az – ez alapján fejlődő – képzeleti és fantázia-tevé- A gondolkodás fénylő hatalmát kenységéhez szüksége van az agy- és szívfolyama- Érzem a szívemben tok összjátékára; e tevékenységek semmiképpen sem azonosak az aggyal (5). A  XX. század elején A szeretet meleg ereje Rudolf Steiner sok f ziológiai tárgyú munkájában Egyesül részletesen foglalkozott az Arisztotelész által emlí- A gondolkodás világító hatalmával tett összefüggésekkel, amelyeket itt most nem tár- Ez teszi erőssé gyalunk bővebben (1). Az ember fejlődése és jövője Kezeimet szempontjából azonban azt hangsúlyozta, hogy az Jó emberi cselekedetekhez. ember „valódi gondolkodása” – az intelligencia és a spiritualitás összekapcsolása – egyre világosabban Érzem önmagam. a szív- és fejfolyamatok összhangjának talaján nyil- Ha a mihályi értelemben vett „jó emberi cselekedet” vánul majd meg ([az ember] „a fejével gondolkodik a tett iránti szeretetből – illetve a szükséges tetthez ugyan, de a szív érzi a gondolkodás világosságát vagy való önzetlen odafordulásból – él, f ziológiai felté- sötétségét” [15]). Mihály, Krisztus „arca” és eljövete- teleiben a fej és a szív, a fény és a hő közötti párbe- lének előkészítője Rudolf Steiner szerint már a XIX. szédre épül – a királyok bölcsességére és a pászto- századtól egyre inkább azon munkálkodik, hogy rok szeretetére („A szeretet meleg erejét / Érzem a a fej gondolatai előtt megnyissa a szívhez vezető fejemben / A gondolkodás fénylő hatalmát / Érzem utat; bizonyos szempontból magát a szívet teszi a a szívemben”). A szívtől a fej felé felfelé törekvő, a gondolkodás szervévé („a szíveknek kezdenek gondo- funkcionálisan „ellentétes két szerv” (Arisztotelész) lataik lenni” [15]). Mihály Nap-erejével előkészíti a közötti kommunikációt lehetővé tévő – és az embe- szívet a fény befogadására, megnyitja a tiszta ideák ri önzetlenség, de az éteri Krisztus érzékelésének világát a szív számára; ezzel előkészíti azt is, hogy is „f ziológiai” alapját képező –, éterizált vérről Ru- az ideák világát össze lehessen kötni azokkal a hő- dolf Steiner több előadásában és írásában is beszélt erőkkel, amelyek a szív-ideákat ideálokká, akarati, a (16). Egy súlyos szemsérülést szenvedett, aludni cselekedeteket vezető motívumokká alakítják („Ha nem tudó, nagy fájdalmakkal küzdő gyermeknek a az emberi szívre tekintünk, a szívben koncentráltan következő terápiás meditációt adta (3. kép): megtaláljuk mindazt, ami által az ember összefügg azokkal az erőkkel, amelyek gondolatainak akarat- Es scheinen die Sterne jellegét alkotják, ...megtaláljuk szellemi akaratát” Es ist Nacht [5]). Az egyik arlesheimi terápiás meditációban így Es füllt Ruhe den Raum fogalmazott Rudolf Steiner (2. kép): Alles schweigt Ich fühle die Ruhe Ich fühle in meinem Kopf Ich fühle das Schweigen Warme Liebekraft In meinem Herzen Ich fühle in meinem Herzen In meinem Kopf Leuchtende Gedankenmacht Gott spricht Christus spricht. 6 6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13