Page 6 - 2012 Karácsony
P. 6
ANTROPOZÓFIA 2012 KARÁCSONY a magzati fejlődés kezdeti és kezdeményező szerve, spiritualizálódása mellett – a szív központi hőereje „az élet forrása”, annak a teremtő erőnek a szerve, fogja meghatározni (5). amelyből kiindulva létrejön a teljes test. Arisztote- A szív és az élet, a hő, sőt, az ember én-szervezete és lész úgy tekintett a szívre, mint „a vér eredetére és „magasabb énje” („a szív szíve”) közötti kapcsolatot forrására”, ugyanakkor mint sajátos hőtérre, amely- Rudolf Steiner több meditációban is említi (14): ben az előkészített nedvek képesek vér-szervvé to- vábbfejlődni (5). Számos f ziológiai tárgyú közlésé- Ich denke an mein Herz ben Rudolf Steiner is az ember én-szervezetének Es belebet mich és az azzal kapcsolatban álló, egyedi lénymagjának Es erwärmet mich hatni képes eszközeként írta le a szív sajátos hő szer- Ich vertraue fest kezetét. A szív alapjai – mondja Rudolf Stei ner – a Auf das ewige Selbst földdé és emberré válás első stádiumában (a Régi Das in mir wirket Szaturnuszon) lecsillapodó hőáramlatokból, a felső Das mich trägt. hierarchiák lényeinek vezetésével jöttek létre. Szív- A szívemre gondolok és vérszervként az emberi énné válás esszenciális Ami éltet engem eszközévé vált, és az ember én-lényét egyszer tel- Ami melegít engem jesen kifejezni képes jövőbeli forma felé tartó, je- Szilárdan bízom lenleg is zajló fejlődési folyamat része. A szív nem Az örök önvalóban önkényes és ezzel nem szabad mozgását mint témát Mely alkot bennem és nagyobb hangsúllyal mint problémát már Arisz- Mely hordoz engem. totelész (és később Aquinói Tamás) is felvetette (5). Rudolf Steiner azonban már röviddel a századfor- Egy másik meditációban, amelyet az arlesheimi kli- duló után leírta a szív lehetséges fejlődési formá- nikai és terápiás intézetben egy teljesen kimerült, ját, amely egy önkényes, az önrendelkezés hatalma alvászavarokkal küszködő, tuberkulózisban megbe- alá tartozó mozgásszerv és a jövőbeli, „új” testiség tegedett páciensnek adott, ezt olvashatjuk: egyik esszenciális elemének irányába mutat; ezt az Sei du mein Herz új testiséget pedig – az emberi lény egyre növekvő Du Seelenträger Haus meines Gotteswesens Das führend bei mir lebt Licht spendend Wärme bringend In Zeit und Ewigkeit. Te légy a szívem Te lélekhordozó Istenlényem hajléka Ki vezetsz engem és nálam élsz Fényt adományozva Melegséget hozva Az időben és az örökkévalóban. Az isteni lényt, amely a szívkapcsolaton keresztül „vezetőn” áll az ember mellett, az idézett sorokban Rudolf Steiner „fényt adó”-nak, „meleget hozó”- nak nevezi. Rudolf Steiner egy másik, szívbetegnek adott meditációban e fény–hő-folyamat Naphoz fűződő kapcsolatát is leírja, amely – felülről lefelé áramló fény- és hőéterként (1) – áthatja az emberi szervezetet: Mantra Steiner kézirásával 4 4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11