Page 54 - 2014.Karacsony
P. 54
ANTROPOZÓFIA 2014. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA A MÛVÉSZETBEN masságát jelenti. A katedrális a Szent Hármasság legfontosabb jelentõsége a chartres-i iskola, mely és második Goetheanum épületével ezt kívánta foly- kivetülése. A katedrálisban a geometriai formákon iskolának legnagyobb alkotása maga a katedrális is. tatni. Az antropozófia témaköreinek széles palettája keresztül megjelennek a kocka és a kör misztikus Az iskola nagyrészt platonikus nagy tanítói, a tanít- kifejezi ezt a szellemet. Rudolf Steiner a Salamoni jelentései. A kockán keresztül eljutunk a kvarc fogal- ványoknak a legnagyobb nehézségek árán közvetí- Templom, a chartres-i katedrális és a Goetheanum mához, mely a kõvé merevedett fény a régi tudás tették a régi tanításokat úgy, hogy az eleven fogal- misztériumain keresztül egy nagy ívû összefüggést szerint, mely lehetõvé teszi, hogy az embernek makban és eszmékben az egyes tanítványokban még állított elénk a kereszténység új korszakának fel- érzékszervei, gondolatai legyenek. A kockaforma a létre tudták hozni a lelkesedésbõl fakadó feltekintést tárására, az 1879-ben megkezdõdött új Michael kimerevített kör, mely szimbolizálja az ember né- és a szellemiség átélését. Így Bernardus Chartres, aki korszakra, egyben korunk legnagyobb titkára az gyes felosztását, melyhez az ötödiket, az Ént kell fel- elragadtatta tanítványait, s noha már nem tudta Éteri Krisztus újra megjelenésére vonatkozólag, Santiago de emelnünk. A kör a teljességet szimbolizálja, a spirál a megmutatni nekik Natura istenasszonyt, sem a hét melynek az antropozófiai szellemtudomány adott Compostella Troyes Chartres labirintus, az agytekervények, a vékonybél, a fül, a szabad mûvészet istennõit, de olyan elevenen be- helyet a 20. században. A Karácsonyi Gyûléssel létre- Az ember hármas õsképe hallójárat, egyensúlyi szervek megformálását szélt róluk, hogy legalább, fantáziaképüket oda- jöhetett a földön az a michaeli Szellemtudományi képezi. A boltozat, boltívek a fej, homlok, szájpadlás, varázsolta tanítványai elé. Peter von Compostella, Fõiskola, mely már a 12. században Chartres-ban le- mai loretói kápolna falaival. Az oltáron itt is egy fe- medence, rekeszizom, lábboltozat alakjainak mása. eleven misztikus kereszténységet tanított Spanyol- tette alapjait. kete Madonna áll. A kutatások szerint a fekete Ma- A gótika építészete, az óriási belsõ terek átívelései az országban, de tanításai besugároztak a chartres-i donnák mindig fontos misztériumhelyeken jelentek üreges emberi combcsont óriási teherbírását kö- iskolába. Ez a kereszténység még beszélt Krisztus Felhasznált irodalom: meg. A Templomosok fõ feladata és küldetése a bölcs vetik. Így jelenik meg az ember csodálatos forma- segítõirõl a természetrõl, beszélt arról, hogy csak világkormányzásnak megfelelõen hozta össze a je- világával, mint az építészet õsképe. A katedrális tele amikor a természet bevezette az embert az elemek Rudolf Steiner: GA 13, GA 93, GA 94, GA 99, lent a múlt impulzusával. Elsõdlegesen a Golgotai van szellemi üzeneteket hordozó elemekkel, akár a világába, a bolygók, a csillagok világába, akkor vált GA 112, GA 171, GA 276 Misztériumot szolgálta. A gótikus dómok építõi is- szobrokat, az üvegablakokat, az oszlopokat vagy a éretté az ember a hét segítõ megismerésére, nem Michel Ladveiní: Chartres merték az épület összefüggését az ember lényével, tizenhárom méter átmérõjû labirintust éljük át, testileg, de lelkileg való megismerésére. Ezek nem Maurice Guinguand: Chartres les templiers archi- még fellelhetõ volt a kapcsolat az épület, mint külsõ mely az önismeret egyik meditatív megtapasz- absztrakt elméletek fejezeteiben léptek az ember elé, tectes és az emberi lény belseje között. Az elsõ Goethea- talása. Az oldalhajók kerengõit, a titkos fény és kövek hanem mint élõ istennõk: Grammatika, Dialektika, numban ez úgy jelent meg, ami bent megszólalt, az misztériumait, és még sorolhatnánk a mérnökök, Retorika, Aritmetika, Geometria, Asztronómia, jelent meg kint külsõ formaként. építészek, üvegmûvészek, szobrászok több mint har- Muzsika. A tanítványok isteni-szellemi alakokként, minc éves munkáját, melytõl a látogatóknak eláll a elevenen ismerték meg õket. Különösen egy valaki A chartres-i kõfaragásokban többek között meg- lélegzete a lenyûgözõ összhatástól. A három festett volt, aki tulajdonképpen mindenki mást felülmúlt, jelenik az az õsi misztérium, ami a fül és a láb rózsaablakból a feléje áradó fénysugarak hatása alá aki úgyszólván eszmei inspirációban tanította kapcsolatáról szól. A fül biztosítja az ember fel- kerülve, a látogatót megérinti a Templom Üzenete, Chartresban a hét szabad mûvészet kereszténység- egyenesedését és azt, hogy végül át tudjon alakulni vagyis érzékszervei felfogják mindazt a zenei, geo- gel összefüggõ titkait: Alanus von Lille (Alanus de Logossá, Szellememberré. Az elsõ. Goetheanum metriai, számbeli arányosságot, melyek az épület Insulis). Ez Rafael arkangyal mûködésének befejezõ különleges feljárata is ezt mutatta, de már új forma- belsõ terében kifejezõdnek. De mégis a katedrális idõszaka volt, ami mindig a következõ michaeli nyelven. Egy nagy elefántszerû lábon különleges korszak elõkészítõje és egyik impulzusa, melynek térforma, egy hármas körív, ahhoz hasonló, mint az létrejötte és mûködése mögött a chartres-i iskola egyensúlyozási szervünk a belsõ fülben. Ez szük- rejlik. Elsõdleges feladatnak tartották, hogy keresz- séges az egyenes járáshoz, ha ez a szervünk meg- tény filozófiát hozzanak létre, és lerakják az alapjait sérül, az ember összeesik. Chartres-ban is, a belsõ tér egy olyan egyetemnek, mely például szolgálhat a mind vízszintes, mind függõleges irányban hármas jövõ századoknak. Az elsõ és mindeddig utolsó iskola felosztásban bontakozik ki, ahogy a szent mûvészet is, mely a hét szabad mûvészet teljességét megvalósí- megkívánja. A szellemi egység a földön a részle- totta. A szellemi világot mindenképpen Krisztus ha- tekben mutatkozik meg. Vízszintes irány az emberi tásával jellemzik, azt tanították, hogy a keresztény- test hármas: fej (idegrendszer), a törzs (ritmikus, ség meg fog újulni, és az iskola belsõ szükségszerû- légzés, vérkeringés) és végtagok (emésztés-meta- ségébõl az új ezoterikus kereszténységért alakult bolikus) felosztását mutatja. A függõleges belsõ tér, meg. Ezek a nagy chartres-i tanítók még tudták, mint egy hármas barlang: a karzat a Michael kápol- hogy hogyan vezessék el a tanítványt a szellemiség nával, a felszín az oltárral, és az altemplom a krip- átéléséhez. Rudolf Steiner az antropozófiával, az elsõ tával mutatkozik. Ez a test, lélek, szellem szent hár- Az elsõ Goetheanum belsõ tere Chartres-i katedrális – a labirintus 52 53