Page 53 - 2014.Karacsony
P. 53
ANTROPOZÓFIA 2014. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA A MÛVÉSZETBEN Késõbb a druidák (britanniai kelta papok) iskolát A szobor erre az idõre viszonylag jó állapotban meg- Franciaországban megszaporodnak a Notre Dame alapítottak, egy egyszerû faépítménnyel és a druida maradt. Máig megmagyarázhatatlan az a tény, hogy templomok, melyek földrajzi elhelyezkedése a meg- tanítás középpontjává tették. Julius Caesar a „Gall a hely szelleme hogyan lehetett olyan erõs, hogy a felelõ francia városokban a Virgo (Szûz) csillagkép háború” címû írásában beszámol arról, hogy a drui- látszólagos nyugalmi idõszak után is hatalmas erõt meghatározó pontjainak felel meg és válnak szintén dák évente összegyûltek törvényhozásra és taní- tudott kifejteni a régi hagyományok felélesztésére. Mária zarándokhelyekké. A 9-12. századra vezet- tásokat adtak. A tanítványoknak sok verset kellett A 4. századra Chartres püspöki székhely lesz, így hetõ vissza a katedrálisok kialakulása. A katedrális kívülrõl megtanulniuk, mert nagy hangsúlyt fek- válik fontos keresztény központtá. Az akkori nagyon Szent Péter székérõl kapta a nevét: „Cathedra Petri”, tettek a gondolati iskolázásra. Majd késõbb a hely új szerény fából készült templomot egy aquitaniai her- melybõl kialakult a püspöki trón. A katedrálisok jelentõséggel bírt, egy prófétai látomás megjöven- ceg a Meroving idõszakból 743-ban lerombolja és építészetileg a francia gótikához kötõdnek, mely dölte, hogy a messzi jövõben egy szûz gyermeket hoz kifosztja. A szobor is jelentõsen megrongálódik és bizonyos értelmezés szerint a goetika szóból ered, a világra. Ezt kifaragták körtefából (egy nõi alakot a eltûnik. 876-ban újjáépül a most már kõbõl épített mint mágikus mûvészet, a fény és a szellem mû- Chartres-i katedrális – Pithagorasz és Arisztotelész térdén gyermekkel), a kút mellé helyezték az úgyne- templom; Nagy Károly német-római császártól meg- vészete. A 876-ban felépített kõtemplom kétszer is vezett erõpontra, és elnevezték: Virgini Parituree- kapja a középkor legtisztább relikviáját „Szûz Mária leégett. 1020 körül Fulbertus püspök irányítása alatt helyén. Viselkedésük a leírások alapján rendkívül nak, ami annyit jelent: a Szûz, aki a világnak meg- ruháját”, ami a templom ékessége és egyben védel- megkezdõdött a templom hatodik újjáépítése. Az át- titokzatos volt. A helyszínen jelenleg is folyó ása- váltót szül. Krisztus elõtt 52-ben Julius Caesar hatal- mezõje is lesz. A régi szobor másolatát a kriptába, építések során az eredeti druida alap meglehetõsen tások szerint a Frigyládát keresték. Ásatásokat vé- ma alá vonta a kelta törzseket, de a 3. századra a a druidák barlangjának nevezett helyre állították, feltöltõdött. A hatodik gótikus székesegyház terveit geztek, alagutakat tártak fel a 12. században. Ha a római nyomás enyhült, és a druidák visszanyerik te- a kutat pedig az erõ kútjának nevezték. A templomot titok õrzi. Az újjáépítések során viszont mindig Frigyládát nem is, de a Salamoni Templom építke- kintélyüket, a kelta vallás újra feléledt. Az elsõ ke- a 4. századtól Miasszonyunknak, Notre Dame-nak megmaradt a templomok eredeti tájolása, amely zésébõl a jövõ századokra hagyományozott és elrej- resztények, amikor meglátták az immár megfekete- nevezik. Az egyik leglátogatottabb nyugati kegy- 43°-ban, észak-északkelet felé néz. Ez akkor válik tett tárgyakat találtak. Olyan régi tekercseket, terv- dett Szüzet ábrázoló faragványt, Fekete Szûznek hellyé és zarándokhellyé válik erre az idõre. Késõbb érdekessé, ha tudjuk, hogy a keresztény templomok rajzokat, kéziratokat, melyek a geometriával, az ará- nevezik el. nagy része kelet felé, a Nap felé van tájolva, a nyossággal, az egyensúllyal, a harmóniával valamint chartres-i pedig a Hold felé, a druida szentélyekhez, az akusztikával foglalkoztak. Megtalálták a számok, melyeket a Hold és a Nap megfigyelésére is hasz- mértékek és súlyok Isteni törvényeit. Szent Bernát a náltak. Ez a 43° éppen az északi Holdfelkelte pont- cisztercita rend oszlopos tagja azt kérdezte egyszer jára mutat. A régi templomok az Isteneknek épültek, „hogy mi az Isten?”, majd így válaszolt: hosszúság, a gótikus templomoknál már fontos a hívek jelenléte. szélesség, magasság és mélység. A geometria tökéle- Maga a gótika olyan, mintha a szellem az anyag fe- tességével jutatja kifejezésre a vallási gondolatokat. letti gyõzelmét ünnepelné. Ezekben a századokban 1119-ben öt francia lovag, Hugo de Payen vezetésé- az emberek még benne éltek a csodák világában, a vel az egykori Salamoni templom mellé, egy rend- templomok építésénél a mesterek még természete- házat épített. A hétéves itt tartózkodás fontos külde- sen alkalmazták titokzatos tudásukat, és az elkészült tést szolgált, innen indult Jeruzsálembõl az impul- épületet, mint legszentebb teret, megtöltötték szim- zus az európai élet kereszténnyé válásához. A Rend bólumokkal. A keresztény templomok alaprajza szabálya: hogyan tudjuk a szívünket, lelkünket a Krisztus testét tekinti a templomok õsképének, ahol Golgotai titokkal maximálisan megtölteni. Ez erõ- az apszis a fej, a testet a fõ és mellékhajók találkozá- teljesebben az érzést, kevésbé a gondolkozást emelte sánál kialakuló keresztforma adja. Az így kialakuló ki, ez egy új elem volt, amely az egyéni lelki életet a szentély az oltárral a Mennyei Jeruzsálem szimbó- keresztényi fejlõdés folyamatába áramoltatta. Itt luma is. Ennek nagy jelentõsége volt, mert a tudás még egy legendát megemlítenék azt, ami a temp- nem maradhatott fenn írásos formában. Chartres lomos lovagok egy különleges tettével a názáreti egy kõbe vésett könyv, mind kívül és belül, szim- Szent Család házával kapcsolatos, ahol Máriának bolikájában az utókornak szánt üzenetek vannak megjelent az Angyal (Gábriel), és hírül hozta a hírt, elrejtve. Erre az idõszakra esik az, hogy a Templomos hogy a Világmegváltó hamarosan megszületik az Õ lovagok egy csoportja elutazott a Szentföldre, és méhébõl. Ezt a kis házat a Templomos lovagok engedélyt kaptak, hogy ott tartózkodhassanak hét Názáretbõl átszállították Loretóba. A háznak csak éven át, az Al-Aksza mecset, a híres szikladóm tõ- három falát vitték el, a talapzat és egy fal ma is Názá- Chartres-i katedrális szomszédságában, a valamikori Salamoni Templom retben található, és kimutathatóan megegyezik a 50 51