Page 47 - 2014.Karacsony
P. 47
ANTROPOZÓFIA 2014. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN PEDAGÓGIAI ARS POETICÁM A feladatot a csoport tagjai szívesen fogadták, de tunk a pedagógus pályára kerülés mozgató rugóiról, ugyanakkor komoly kihívásnak tartották. A hall- az életutak különös sorsfordulóiról, a Waldorf-peda- WALDORF-TANÁROK IDENTITÁSKERESÉSE gatók a három félévnyi közös tanulás során nagyon gógia választásának hátterérõl, a hivatásszerû gyer- jól megismerték egymást és tanáraikat. A tanulmá- meknevelés szépségeirõl és kudarcairól, a felmerülõ nyaikban való elõrehaladásról nem egyéni vizsgák kételyekrõl, a személyes identitáskeresésrõl. Mind- Mesterházi Zsuzsa keretében adtak számot, hanem minden órán lehe- egyik szerzõrõl elmondható, hogy a pedagógiai mes- tõséget kaptak arra, hogy kérdéseiket, véleményei- terség megtanult ismereteinek alkalmazására képes, ket, iskolai vagy egyéb tapasztalataikat elmondják, a tanítványok iránt érdeklõdést és felelõsséget érzõ a tanuláshoz kapcsolódó kisebb-nagyobb feladatai- ember, aki önmagát is formálni kívánja, és örömét kat bemutassák, miközben egymásnak is sokat segí- leli abban, ha alkotó képességeit erõsítheti. Saját A szépirodalomból ismert ars poeticák olvasása nyo- gógiai munkához szükséges képességeiket, és tettek. Együtt tanultak/tanultunk, a szó szoros ér- írásuk az életút aktuális állapotának emlékezetes mán merült fel bennem az a gondolat, hogy a neve- betekintést kapnak a Waldorf-iskola életének min- telmében. Nem okozott tehát számukra gondot, tükre marad, és a késõbbi változások viszonyítási lésmûvészetként értelmezett Waldorf-pedagógia dennapjaiba. – A pedagógiai ars poetica megírását a hogy ebben a környezetben nyíltak és õszinték legye- pontja lehet. megismerését szolgáló továbbképzésben a tanulmá- következõ írásos feladatok készítik elõ: az 1. félévben nek. Az elkészült pedagógiai ars poeticák ezt egy- nyaikat folytató tanítók/tanárok tegyenek kísérle- egyéni gyermekmegfigyelést végeznek, alapos fel- A következõ szövegrészletek betekintést engednek a értelmûen bizonyítják. tet pedagógiai ars poeticájuk megfogalmazására. A készítés után; a 2. félévben egy tetszés szerint vá- pedagógiai ars poeticájukat összefoglaló taní- csoportok végzõs hallgatói 2004 óta készítik ezeket lasztott szépirodalmi vagy dokumentum jellegû bio- A hallgatók írásait, amelyek több hónapon át ké- tók/tanárok érzés- és gondolatvilágába, sõt, elkala- az írásokat, amelyek a vallomás jellegû ars poeticák gráfia elemzését végzik el, válogatott szempontok szültek, mintegy 130-150 oldal terjedelmû kötetek- uzolnak bennünket elhatározásaik, tetteik motivá- körébe tartoznak. Az a képalkotó és gondolat-sûrítõ, alapján; a 3. félévben kerül sor a pedagógiai ars poe- be szerkesztettem – ez évben éppen az ötödik kötet cióinak forrásvidékére. az életfeladat lényegét megragadó képesség, amely tica megalkotására. készült el , és belsõ munkaanyagként a szerzõk (tehát „A nap egyik legmeghatározóbb élménye számomra, minden költészeti ars poeticában megmutatkozik, a a hallgatók) és a tanáraik kapták meg. A szövegeket a A hallgatóknak a következõ kérdéseket és szem- amikor reggel megállok az osztállyal szemben. Ilyenkor Waldorf-pedagógia nevelési eszméi szerint nélkü- szerkesztés során elenyészõ mértékben formáztam pontokat adtam a pedagógiai ars poetica gondolat- lehetõségem van végignézni rajtuk egyesével, de együtt lözhetetlen tanítói/tanári képesség. – Az volt a fel- és korrektúráztam. Az írások között vannak rövi- menetének kialakításához, amelyekrõl úgy gondol- is érezni õket. Nagyon fontos számomra, hogy érzem tevésem, hogy a múló személyes élmények (élet- debbek és hosszabbak, mesélõsek és összesûrítettek, tam, hogy bõséges tapasztalatot gyûjtöttek az életük mindegyikükkel a kapcsolatomat; és ebbõl a kapcsolat- helyzetek, kapcsolatok, tanulmányok, nevelési ta- tárgyilagosak és szubjektívek, filozófiai irányba haj- során ahhoz, hogy a téma kifejtése valós élményekre ból kiindulva a jelen pillanat kitágul, s egy sokkal átfo- pasztalatok stb.) sokaságából le lehet szûrni és össze lók és kifejezetten gyakorlat közeliek, kritikusak és támaszkodjon: Miért lettem pedagógus? (indítékok, góbb, hatalmasabb történés, esemény részének élem lehet sûríteni azt az esszenciát, amit individuálisan álmodozók; de van egy közös vonásuk: szerzõik igé- elhatározást befolyásoló események, élmények, meg magunkat. A múlt és a jövõ csak az emberben tud maradandónak értékelhetünk. Ennek alapján azt nyelték önmaguktól, hogy a legjobban oldják meg ezt gondolatok); Milyen pedagógiai mintákat kaptam? eggyé válni: ez a tett pillanata. Nekem ez az élmény ad gondolom, hogy a pedagógiai ars poetica a pedagó- a feladatot. Közösen döntöttünk úgy, hogy a szerzõk (családtagok, tanítók, tanárok, barátok, ismerõsök); nyugalmat és meggyõzõdést. Meggyõzõdést afelõl, hogy gus önazonosságát, a pedagógiáról vallott legfonto- nevét a kötet elején ábécé-rendben közöljük, de az Ki(k)nek a pedagógiai vagy egyéb írásai hatottak rám? elég vagyok-e az elvégzendõ munkához. És egymagam sabb gondolatait, érzéseit, a jövõre irányuló szándé- egyes írások nem ebben a sorrendben követik egy- (szakmai és/vagy szépirodalmi mûvek); Pedagógiai persze, hogy nem vagyok elég. A feladat – szerencsére – kait foglalja össze. mást, illetve az írások elõtt nem jelenik meg a szerzõ erõsségeim és gyengeségeim (a legjellegzetesebbek be- túlmutat a személyiségemen.” 2 neve. A csoport tagjai – az olvasás során – termé- Ars poeticát nem könnyû írni – különösen nem, ha az mutatása, esetleg valamilyen nevelési helyzetben); szetesen ráismerhetnek egymásra, de ez a csoporton A Waldorf-pedagógiai továbbképzés hallgatói az írás teljesítendõ feladatként készül. Éppen ezért a Egy kiemelkedõ tanítási/nevelési élményem (saját pe- belül mindenki számára elfogadható volt. Értékes- ország különbözõ vidékeirõl, kisebb vagy nagyobb feladat önálló megoldásához sok segítséget kaptak a dagógiai tapasztalat alapján); Mi a pedagógia lényege nek tartottuk, hogy ez a ráismerés elmélyítheti az településekrõl, illetve a fõvárosból érkeznek; nagyon Waldorf-pedagógiai alapismeretek címû, három fél- számomra?; valamint: Kérdéseim a Waldorf-pedagó- egymás iránt eddig is kialakult érdeklõdést, különböznek egymástól a tanulmányaik, az életkor 1 éves pedagógus továbbképzés hallgatói. A kétévente giával kapcsolatban. A szempontokat és kérdéseket figyelmet, és hozzájárulhat újabb önismereti felfe- és az eddigi élet- és munkatapasztalataik tekin- meghirdetett és három féléven át folyó tanulmányok tetszés szerint dolgozhatták fel a sorrend és az írás dezésekhez. tetében. Vannak közöttük olyanok, akik már jó pár keretében a hallgatók Rudolf Steiner pedagógiai elõ- mûfaja tekintetében, illetve a témával kapcsolatos éve Waldorf-iskolában tanítanak, vagy éppen na- adásainak segítségével megismerik a Waldorf-peda- minden további mondanivalót is kifejthettek írá- Ezek a gyûjtemények nagyon tanulságos lehetnek gyon a kezdetén tartanak pedagógusi pályafutásuk- gógia emberképét, a mûvészeti és tanítás-módszer- saikban. nem csak a Waldorf-tanárképzésekben, de bármely nak; esetleg nem is jártak még Waldorf-iskolában, de tani foglalkozásokon fejlesztik a gyakorlati peda- más pedagógus-képzésben oktató tanárok számára érdekli õket ez a másféle nevelés; vagy éppen azért is. Többek között azért is, mert betekintést kapha- jelentkezett valaki a továbbképzésre, mert szülõ- 1 Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon (illetve ennek jogelõd intézményében) 1990 óta mûkö- dik diplomás pedagógusok számára államilag akkreditált 480 órás Waldorf-pedagógiai továbbképzés, melynek keretében a résztvevõk 2 Ezzel magyarázható, hogy ebben az írásban, amelyben a 2014-ben végzett hallgatók szövegeibõl idézett részek után nem jelenik meg a elsõsorban a Waldorf-iskolák osztálytanítói feladataira kapnak felkészítést. Meghirdetése két évenként történik, az egyes csoportok szerzõ neve, hanem csupán e helyen sorolom fel a szerzõket: Kollár Tamás, Laposa Erzsébet, Makovecz Anna, Martos Csongor, Morav- létszáma 35-45 fõ. A 12. csoport 2014 õszén fejezte be tanulmányait. Ez ideig mintegy 500 fõ vett részt ebben a továbbképzésben. csik Mónika, Türkössy Szilárd. 44 45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52