Page 22 - 2014.Karacsony
P. 22
ANTROPOZÓFIA 2014. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA AZ ÉLETUTAKBAN Barna Erika: Szergej O. Prokofjev, az ezredforduló egyik bában 1988-ban vetettem fel elõször a kérdést, hogy után is megindult újra a közösségi élet, azonban ak- nagy antropozófusa az idén fejezte be legújabb inkar- alapítsunk-e társaságot, jelenjünk-e meg hivatalosan kor már óvatos sordinóval ment tovább, mert nem nációját, hiányt és ûrt hagyva maga után a földi világ- is a nyilvánosság elõtt. Nyaranta, amikor mindenki pártfogolta az akkori rendszer. Rákosiék idején csak ban. Úgy tudom, hogy te hívtad meg elõször Õt Magyar- szabadon mozoghatott, nyitott vasárnapokat tartot- igen diszkréten kezelhették az antropozófusok ezt az országra elõadást tartani. Hogyan emlékszel vissza az tunk, amelyeken bárki érdeklõdõ részt vehetett. ügyet. elsõ találkozásotokra, milyen volt Prokofjev „hétköz- Mindig témaözön volt, igazi szellemi pezsgés volt, Török Sándorral, az ismert magyar íróval, 1953-ban napi” emberként, közvetlen közelrõl? vitatkoztunk, tervezgettük a jövõt. Egy ilyen alka- kerültem mélyebb kapcsolatba. A Madách Gimná- lommal hoztam elõ a Magyar Antropozófiai Társaság Dr. Szilágyi Péter: Kétségtelenül jelentõs esemény zium negyedikes diákja voltam, érettségi elõtti idõ- megalapításának ötletét, amit többen lelkesen fo- volt Prokofjev látogatása a Magyar Antropozófiai szakban zajlott mindez. Egy osztályba jártam Mak- gadtak. Tulajdonképpen csak Székely György elle- Társaság történetében. Már 1988-ban kezdett ter- kai Ádámmal, Vekerdy Tamással, mi hárman szoros nezte, ma már csak sejthetõ okokból. Mivel egyedüli jedni, hogy van egy rendkívüli személyiség Dor- kapcsolatban voltunk, szellemi, irodalmi közös ér- ügyvéd voltam a csapatban, ezért rám hárult a hiva- nachban. Elõször Maasburg Márta hozta a híreket deklõdésünk, közös olvasmányaink kötöttek össze talos teendõk szakmai része, ezt végigcsináltam, és róla, s már akkor belopózott a köztudatba, hogy meg bennünket. Ádám édesanyja Ignácz Rózsa volt, az végül így vált jogi személyként is bejegyzetté a MAT. kellene õt hívni Budapestre. A MAT képviselõjeként ismert erdélyi író és színésznõ, aki jó kapcsolatban Errõl már sok helyen lehet olvasni, az a lényege, hogy 1990-ben jártam elõször Dornachban, ahova évente volt Török Sándorékkal, s így jutottunk mi is a köze- a vezetõséggel együtt megalakultunk, s elkezdtünk kétszer összehívták a különbözõ országok antro- lébe. tevékenykedni a Bimbó úton. Igen dús programokkal pozófiai társaságainak elsõ embereit. Ott találkoz- tam elõször Prokofjevvel. Valóban én említettem Szilágyi Péter és Szergej O. Prokofjev Budapesten indultunk, jó csapat alakult ki. Engem szavaztak meg Egy alkalommal Makkai Ádám hívott, hogy menjek a vezetõnek, ezt a feladatot 17 éven át, 2007-ig láttam lakásukra, mert meghívták Török Sándort. Voltunk meg neki, hogy szívesen meghallgatnánk õt itthon el. 2006-ban pozícióimat letettem, azóta minden- vagy tízen, magunk korabeli, érdeklõdõ ifjú. Ádám- is. Elõször 1992-ben jött el hozzánk. Az elõadását ziámat, és mesélgettem a közismert viccekbõl, amin fajta vezetõi, szervezõi munkától visszavonultam. nak egy pici szobája volt, ráadásul még egy zongora is lenyûgözve hallgattuk végig. Érdekes volt, hogy az jól mulatott, jól vette a csattanókat. Ez azért történt, mert a Társaság egy tagja – azt hit- volt benne, így ki a zongora tetején ült, ki a zongora antropozófia egyik különleges alakja orosz szárma- tem barátom – megvádolt, hogy fojtogatom a Társa- alatt, ki a hokedlin, ki a sámlin, ki a földön… izga- zású, ami az akkori Magyarországon nem tûnt túl- Az itthoni találkozásainkon kívül Dornachban is ságot, nem látok se elõre, se hátra stb. A vádat mél- lommal várakoztunk. Megjött Török Sándor… zottan elõnyösnek. Ugyanakkor nagyszerû volt, aho- folytatódtak a beszélgetéseink. Az évi rendszeres ta- tatlannak érezvén a vezetõség elé vittem, ahol sok elkezdtünk beszélgetni, de leginkább õ kérdezgetett gyan beszélt a szeretetrõl, az életrõl, a közösségrõl. lálkozókon, ahova közel ötven országból érkeztek az semmitmondó beszélgetés után nem foglaltak állást, minket, s azokra reflektálva kialakult egy izgalmas Németül szólt, nyelvtanilag kifogástalanul, de jelen- antropozófiai társaságok fõtitkárai, Prokofjev szek- bár végig tanúi voltak ennek a 17 évnek. Én ezt diskurzus, ami aztán folytatódott jó néhányszor. tékeny orosz akcentussal, ami késõbb el is maradt cióvezetõ volt, személyes súlyánál fogva jelen volt morális kérdésnek tekintettem, és lemondtam a ve- Sanyi bácsi mesélni kezdett nekünk ezekrõl a kissé nála. Három nagy elõadást tartott a társaság ezote- ezeken. zetõségi tagságról is. Ettõl kezdve a Társaságon belül elrugaszkodottnak tûnõ, elvont dolgokról, ami a rikus felépülésérõl, arról, hogy mit jelent az antropo- Prokofjevet kb. 2000-ben hívták be az Általános több csoportosulásnak is aktív tagja vagyok, a Klasse szellemtudományi alapokat jelentette, de az antro- zófiai társaságba való belépés, a Klasse-ban való Antropozófiai Társaság vezetõségébe, ahol voltak és a Zweigek munkájában továbbra is szívesen ve- pozófia szót nem ejtette ki sokáig, nem hangzott el munkálkodás. Elõzetesen ragaszkodott ahhoz, hogy konfliktusai több vezetõ társával is, akik nem értet- szek részt. Röviden azt mondhatom, hogy oda me- egyáltalán. Úgy tudott beszélni, hogy nem volt az elõadásokat csak a társaság tagjai hallhatják. tek vele egyet. Ezért is nagy kérdés, hogy milyen utak gyek, ahova hívnak, ahol szükség van rám. szükség a szájba rágós stílusra. Irodalmi módon, sok- A kezdés elõtt még külön megkért, hogy a zsúfolt körvonalazódnak most a távozásával. Biztató, hogy sok humorral megspékelve vezetett be bennünket terembõl küldjem ki azokat, akik netán besompo- B.E.: Ha lehet, egy picit idõzzünk még a múltnál. Úgy ott van Peter Selg, aki Prokofjev jó barátja volt, vele ebbe a világba, amire kamaszként különösen fogé- lyogtak, de nem tagok. Kellemetlen helyzet volt, tudom, hogy egészen fiatal korodtól jelen volt az életed- egy úton járt, remélhetõleg továbbviszi azt a konyak voltunk. Akkorra már mind a hárman meg mert láttam néhány antropozófiával foglalkozót, aki ben az antropozófia. A Török Sándor-féle idõszakra, az szellemiséget. Optimista vagyok. voltunk „fertõzve” hinduizmussal, Baktay Ervinnel, nem volt tag. Egyet kénytelen voltam felállítani és 1988 elõtti közösségi életre hogyan emlékszel vissza? jógával, vagyis nem hatott idegennek, ami ott el- kiküldeni. Évekig haragudott rám. Az elõadáson tel- B.E.: Mondhatom talán így, hogy elévülhetetlen érde- Sz.P.: Magyarországon az antropozófia az 1920-as hangzott. jesen telt ház volt. Társaságunk Bimbó úti székhelye meid vannak a MAT megalapításában, elsõ választott években, Nagy Máriával kezdõdött, akkor ismer- ekkor már teljes erõvel mûködött. vezetõként indítottad el a hivatalosan is bejegyzett Tár- Részemrõl ez így kezdõdött, aztán Török Sándor la- kedett meg Rudolf Steinerrel. Megadatott neki, hogy saság munkáját. Hogyan történt ez, közvetlen közelrõl kásán folytatódott, oda jártunk fel kettesével, hár- Prokofjevet külön programként elvittük városnézõ szellemi vezetõnk utolsó éveit követhette. A tõle milyen volt megálmodni, átélni, megten-ni? masával, míg lassan kialakult egy csoportszerkezet, sétákra is, vele ebédeltünk néhányan, szûkebb kör- kapott impulzusokat haza hozta, s ennek nyomán ami személyes alapokról épült fel. Én is gyakran ket- ben. Egy alkalommal a Duna-parton, az alsó rakpar- Sz.P.: A nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek megalapították az elsõ Waldorf-iskolát a Kis-Sváb- tesben beszélgettem Sanyi bácsival, ami termékenyí- ton sétáltunk, és azt kérte, hogy meséljek neki ma- elején, szellemi téren már megnyílhattak a kapuk hegyen, ami szintén nagy jelentõségû történelmi tõleg hatott rám. Egyszer elmondtam neki, hogy én gyar vicceket, mert kíváncsi volt a magyar humorra, idehaza is, kezdtek feloldódni a korábbi jégbe der- szempontból. Ez zajlott az ostromig, majd a háború nem értem az egész kereszténységet és az egész arra, hogy létezik-e egyáltalán. Elõszedtem a fantá- mesztett folyamatok. Itt, a házunkban, ebben a szo- 20 21
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27