Page 20 - 2014.06_beliv_t05.cdr
P. 20
ANTROPOZÓFIA 2014. JÁNOS-NAP ANTROPOZÓFIA AZ ÉV KÖRFORGÁSÁBAN JÁNOS-NAP ÉS A TERMÉSZET LÉNYEI A legenda elmondja, hogy a Szent Szûznek, Isten Evangélistáról szóló legendák imaginatív módon Anyjának el kellett hagynia Palesztínát. Õ is Ephe- világosabban írják le individualitásának jellemzõ vo- susba ment, és ott élt élete végéig. János Evangélista násait, mint bármilyen psychológiai analysis. Vilá- a Szent Szûz közelében élt idõs koráig. Keresztelõ gos most már elõttünk, hogy mik a lényeges különb- Varga Márta János viszont gyermekkorában élt közel Hozzá, ami- ségek a Keresztelõ és János Evangélista között. De kor a Szent Szûz még fiatal anya volt. Sok nagy festõ miért hívják mind a kettõt Jánosnak? A régi idõkben A nyári napforduló idején a természet a legragyo- fontosabb földi–emberi ritmust adják (GA 110, 1. és festette meg együtt az idõs János Evangélistát és a a neveket nem véletlenül adták, hanem a nevek kife- góbb arcát mutatja, a levegõ tele van a virágok illatá- 2. elõadás). E három elemi-szellem csoport, amely Szûz Máriát. Raffaello a Gyermeket festette meg sok- jezték a személy jellegét. Krisztus megváltoztatta né- val, a madarak énekével, csodálatosan fénylõ sugarak a nap, hónap és év ritmusát adja, a vezetõje, irányí- szor a fiatal anyával, a Szent Szûzzel. Ebbõl a szem- hány tanítványának nevét, mert régi nevük már nem áradnak a Napból. Ilyenkor a leghosszabbak a nap- tója annak a négyféle elemi lénynek, akiket úgy is- pontból is ellentét van János Evangélista és a Keresz- fejezte ki átalakulásukat. palok, legcsillogóbbak éjszaka a csillagok. Ez volt az merünk, mint gnómok (törpék), undinék (vízi tün- telõ között. Az a tény, hogy két individualitásnak ugyanaz a neve az idõszak, amikor az ember a legkorábbi koroktól dérek vagy sellõk), szilfek (levegõ-tündérek) és szala- Ezt az ellentétet megtaláljuk halálukkal kapcsolat- van, nyilvánvalóan a köztük lévõ lelki rokonságot kezdve megünnepelte a természetet. A Föld élet- manderek (tûz-emberek). Õk alkotják a Föld éter- ban is. Keresztelõ János erõszakos halállal halt meg. hangsúlyozza. János Evangélistát, mielõtt Krisztus ritmusában ez az idõszak a teljes kilélegzésnek felel testét, és körülöttünk, a természetben találhatóak. Heródes lefejeztette, mártírrá lett. János Evangé- feltámasztotta õt, Lázárnak hívták. Miért hívták meg, ekkor áramlanak ki a Karácsony idõszakában Elvégzik áldozatosan mindazt, amit mi a természet lista is megtapasztalta a halált, amikor Lázárnak hív- azután Jánosnak? Volt-e beavatása után Lázár- belélegzett erõk. A Föld asztrálteste átitatódik a Nap változásaiként érzékelünk, a növények növekedését, ták. Krisztus feltámasztotta õt és beavatta. János Jánosnak valami sajátságos kapcsolata Keresztelõ és a csillagok erejével, a magas hierarchikus lények hervadását, megújulását, az idõjárás változását és Evangélista tehát ismerte a halált. Szent Jánossal, aki akkor már nem volt az élõk hatásaival. A Föld-lénynek ez a szabályos ritmusban még nagyon sok mindent. Legnagyobb aktivitásukat között. R. Steiner választ ad erre a kérdésre a Márk végzett be- és kilégzése teszi lehetõvé számunkra, éppen János-nap idõszakában mutatják. Mivel a Amikor Rómában üldözték az elsõ keresztényeket, Evangéliomról szóló elõadásaiban. Kifejti, hogy a emberek számára is, hogy megismerhessük az Egek normál érzékszerveinkkel nem érzékeljük õket, alig Szent Pétert fejjel lefelé keresztre feszítették, Pál Keresztelõben lakó lélek Illés lelke volt, és felteszi a titkait. Rudolf Steiner közléseibõl tudjuk, hogy a veszünk róluk tudomást. Pedig e lények tevékeny- apostolt pedig lefejezték. János Evangélistának alap- kérdést: „Mi történt ezzel a lélekkel, amikor a Ke- ritmust megjelenítõ, mûködtetõ erõk hatalmas sége meghatározza Földünk életét, s ezzel a mi éle- jában véve mártír-halál volt a rendeltetése. A legenda resztelõt börtönbe vetették, és Heródes lefejeztet- szellemi lények. Õk a legmagasztosabb Hierarchiák tünket, további fejlõdési lehetõségeinket is. Szá- elmondja, hogy egy forró olajjal telt üstbe tették, de te?” Az Evangéliom beszél errõl. Éppen Heródes utódlényei: a körforgás szellemei, akik a három leg- mukra legfontosabb, hogy jelen korunkban az em- õ sértetlenül jött ki belõle. Ez május 6-án történt. jegyzi meg, hogy Keresztelõ halála után Krisztus ösz- berek felismerjék õket, ezzel megváltsák õket. Ru- János Evangélistát errõl az eseményrõl „Olajban fõtt szes tanítványai sokkal nagyobb erõvel mûködnek, dolf Steiner Az ember szellemi törekvései a földfejlõdés- Szent Jánosnak” is nevezték. Üldözõi felismerték, mint azelõtt. Heródes félt attól, hogy talán újra sel összefüggésben címû elõadásciklusában (GA 212, hogy magasabb erõk védik át, és számûzetésbe küld- megjelenik a Keresztelõ lelke. R. Steiner beszél a 1922. május 28-i elõadásában) beszél errõl. Az aláb- ték Patmos szigetére. Itt írta Apokalypsisét, a „Kinyi- Keresztelõ halál utáni mûködésérõl: „A Krisztus biakban ennek az elõadásnak a rövid kivonatát adjuk latkoztatás könyvét”. Giotto lefestette ezt a jelene- tanítványai és a Keresztelõ lelke között lévõ mély meg. tet. Amikor számûzetése lejárt, Ephesusba ment és kapcsolat erõteljes inspirációként hatott.” A „Tanít- itt maradt a keresztény közösségben. A legenda sze- A Föld jövõje során az emberiség további fejlõdése az vány, akit az Úr szeret vala” a Krisztustól kapott rint egy vasárnap, amikor már közel 100 éves volt, emberek és bizonyos szellemi lények kapcsolatától függ. beavatás eredményeként különösen befogadó volt a közösségének tagjai szokásuk szerint összegyûltek Keresztelõtõl származó inspirációval szemben. Az emberiség evolúciójában a jelen megadja a kapcso- szobájában, amely egyúttal templomuk is volt. Nagy latot egy fõként intellektuális fejlõdés idõszak – amely csodálkozásukra a szoba közepén egy üres koporsót Beavatása után azért neveztetett „Jánosnak”, hogy a 15. század elsõ harmadától a mai napig tart – és egy találtak. János Evangélista belépett és prédikált az egész életén keresztül mély kapcsolatban egyesülve szelleminek szánt jövõ között. Ebben az intellektuális összegyûlteknek. Beszédének végén azt mondta: maradjon az eltávozott Keresztelõ lelkével. János idõszakban az emberiségnek a legfontosabb feladata eljött számára az ideje annak, hogy elhagyja földi Evangélista sohasem vesztette el ezt a kapcsolatot. volt az ész, az értelem fejlesztése a külsõ természet vizs- testét és a szellemi világba lépjen. Mindenkitõl János Evangélista nem „inkarnációja” a Keresztelõ- gálata, tanulmányozása és a technika fejlesztése révén. elbúcsúzott, és befeküdt koporsójába. Szemét le- nek, hanem mély és közvetlen kapcsolatban van a A mai idõkben az intellektus kezdi elveszteni a kezdeti hunyta, és lelke tudatosan ment át a szellemi világ Keresztelõ lelkével. kreativitását. A leginkább kreatív periódus a 15. szá- küszöbén. Az ellentétes karmával bíró két individualitás Krisz- zadtól, azaz Kopernikusz, Galilei és Giordano Bruno A Keresztelõ erõszakos halált halt fiatal korában, az tus által spirituális, magasztos egyesülésben élt, az idejétõl a 19. századig terjedt, s ez fõként a nyugati Evangélista viszont csendesen, teljes tudattal távo- egyik még a földön, a másik pedig a szellemi világból civilizációkban jelent meg. Ma már nincs meg az a lel- zott közel 100 éves korában. Az õ lelke számára a tevékenykedik, és mind a kettõ megtartja a maga kesedés, mint akkor volt. Ez azért van, mert az intelli- halál csak lakhelyének felcserélése volt. A János külön, független individualitását. gencia egy természetes adomány, tehetség volt, amelyet Guido Reni: Szent János (1621) 18 19