Page 6 - Antropozofia_2013.12_netre_Neat
P. 6
ANTROPOZÓFIA 2013. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA A KÉT JÉZUS-GYERMEK A KÉT JÉZUS-GYERMEK Rudolf Steinernek ebbõl a leírásából is kiviláglik, elérhetõvé válik. Ez képes kialakítani a lélekben azt a hogy a Paradicsom eredetileg két különálló fája in- bensõ teret, melyben Krisztus megtapasztalható. nentõl kezdve egyetlen fává vált, amely imaginatív A jelenkor szempontjából ennek döntõ jelentõsége ÉS AZ ÖTÖDIK EVANGÉLIUM formában az emberiség egész jövõjét elénk tárja. Hi- van a korszerû beavatási úton, amelyet Rudolf Stei- szen az a három magszem, melyet Széth e fáról szed- ner „michaeli útnak” is nevez, „melynek folytatása a hetett, az ember jövõbeni szellemi felépítését jelké- 10 krisztusi út”. Karácsony ünnepének antropozófiai Szergej O. Prokofjev pezi: a szellemént, az életszellemet és a szellemem- értelmezése ily módon tárja elénk azt az õsképet, bert. 9 amelynek ma minden ember lelkében teljes értékû S miután a bûnbeesés következtében bezárultak a valósággá kell érlelõdnie, hogy ezen a michaeli úton Rudolf Steiner 1917-ben mutatott rá arra, hogy egy nítványainak: „Legyetek bölcsek, mint a kígyók és szellemi világ kapui, akkor ment végbe a Paradicsom tudatos módon menjen végbe az ember Krisztussal beavatott már 1909-ben képes volt átélni Krisztus egyszerûek, mint a galambok” – nem együgyûek, ha- két fájának egyesülése. Ez az õsképe az idõk forduló- történõ találkozása. megjelenését az éteri világban. Ezoterikus értelem- nem egyszerûek! Hogyan kapcsolhatjuk össze a ket- ján világra jött két Jézus-individualitás együttmûkö- Az emberiség szellemtörténetében a rózsakereszte- ben tehát már több mint egy évszázad óta ennek az új tõt? Csak a korai gyermekkor erõi által tudjuk a lel- désének, melynek lényege abban állt, hogy a legtisz- sek voltak azok, akik elsõként ismerték fel és kutat- korszaknak a kezdete után járunk. Már több mint künkbe fogadni Krisztust. De lelkünk csupán akkor tább gyermeki erõket teljesen áthatotta a legmaga- ták ki ezt a titkot. Karácsony misztériumának itt fel- száz éve Krisztus éteri újraeljövetelének idõszaká- lesz képes befogadni Õt, ha a bennünk lévõ paradi- sabb rendû bölcsesség. vázolt körvonalait ezért rózsakeresztes misztérium- ban élünk. És Rudolf Steiner ugyanennek az 1909-es csomi erõket áthatja a Földön megszerezhetõ legmé- évnek az õszén, Dornachtól nem messze, Bázelben lyebb bölcsesség. Csakis azokban a szívekben, ame- nak is nevezhetjük. Ez az oka annak is, hogy Rudolf A KRISZTUSHOZ VEZETÕ MICHAELI ÚT Steiner miért kapcsolta össze egyik krétarajzán a ka- beszélt elõször a két Jézus-gyermek titkáról, arról a lyek egyesíteni tudják magukban ezt a két oldalt, titokról, amely éppúgy hozzátartozik az Ötödik csak bennük mehet végbe mikrokozmikus szinten Korunkban, amikor Michael a Golgotai Misztérium rácsonyi motívumot a rózsakeresztesek jelképével. evangéliumhoz, akkor is, hogyha Rudolf Steiner ak- az, amit Jordán-keresztelõként írnak le számunkra: után elõször vezeti az emberiséget, a szellemi világ- koriban, 1909-ben még nem használta az „Ötödik hogy Krisztus beköltözik az ember lényébe. ban általa õrzött két egymásba fonódott paradicsomi Fordította: Korcsog Balázs evangélium” fogalmát. Az Ötödik evangélium ezért ma számunkra a legkor- fa jövõbe mutató képének az emberek lelkében kell Ma minden embernek, aki tudatos módon akarja szerûbb értelemben vett tankönyv. Nem kétezer év- ismét valóra válnia. Az antropozófiát azért adomá- magába fogadni a Krisztus-lényt, két összetevõre vel ezelõtti események leírása, hanem útbaigazítás nyozták az embereknek, hogy ez bekövetkezzék. Az Megjelent a Das Goetheanum 2010/51–52. számában. antropozófia iskolázási útján az eredendõ gyermeki van szüksége. Korunk emberének úgyszólván a két azzal kapcsolatban, hogy miként tudjuk mikrokoz- Jézus-gyermek egyfajta belsõ képmását kell meg- mikus szinten mi is a lelkünkbe fogadni Krisztust, erõket átjárhatja az új spirituális bölcsesség, s ezen Forrás: Novalis. Szellemtudományi és antropozófiai alkotnia magában. Ehhez egyfelõl teljes tisztaságra ahogyan makrokozmikus szinten Jézus a Jordán-ke- az úton a két paradicsomi fa összekapcsolódásának folyóirat (http://novalis.hu; 2010. december 30.) és érintetlen gyermekiségre van szüksége. Hiszen resztelõ során magába fogadta Õt. Az Ötödik evan- (egyesülésének) õsképe is minden ember számára aki magába akarja fogadni Krisztust, annak gyer- gélium így konkrét választ jelent arra a kérdésre, mekké kell válnia, úgy, ahogyan ezek a gyermeki erõk hogy miként válhat ma az ember Krisztus-hordozó- õsképszerû módon a nátháni Jézusban éltek benne. vá, úgy, ahogyan a világtörténelemben a názáreti Ám ez önmagában nem elegendõ ahhoz, hogy Krisz- Jézus vált Krisztus hordozójává, valódi Krisztopho- tust magunkba fogadjuk. Ehhez a másik, ezzel telje- rosszá azáltal, hogy õsképszerû módon egyesítette sen ellentétes oldalra is szükségünk van, nevezete- magában a mennyei ártatlanságot és a Föld bölcses- sen Zarathusztra minden bölcsességére. Elsõ hal- ségének legszebb és legérettebb gyümölcseit. lásra ez ellentmondásnak hangzik. De mindazt a böl- csességet, amire a földfejlõdés során szert tehetünk, Fordította: Korcsog Balázs valóban egyesítenünk kell magunkban a kisgyermek legmagasabb rendû egyszerûségével és tisztaságával. Ehhez a nátháni és a salamoni Jézusra egyaránt Részletek Szergej O. Prokofjev „Das Myterium der szükségünk van mint elõképekre. Elõbbi tisztaságát Auferstehung im Lichte des Fünften Evangeliums” és gyermekiségét össze kell kapcsolnunk azzal az [„A feltámadás misztériuma az Ötödik evangélium egyetemes bölcsességgel, melyet a másikuk, Zara- fényében”] címû elõadásából. In: Szergej O. Prokof- thusztra számos megtestesülése és különféle beava- jev – Peter Selg: Die Wiederkunft des Christus im Äthe- tásai során gyûjtött magába. rischen. Zum Fünften Evangelium [Krisztus éteri újrael- 9 Lásd Rudolf Steiner: Ursprungsimpulse der Geisteswissenschaft. 10 Lásd Rudolf Steiner: Michael küldetése. Az emberi lény sajátos tit- Christliche Esoterik im Lichte neuer Geist-Erkenntnis [A szellemtu- kainak kinyilatkoztatása (GA 194), 1919. november 23-i elõadás. Krisztus egy helyütt szinte észrevétlen módon maga jövetele. Az Ötödik evangéliumról]. Az arlesheimi Ita domány eredendõ impulzusai. Keresztény ezotéria az új szellemi is utalt erre, mégpedig akkor, amikor azt mondta ta- Wegman Intézet Kiadója, 2009. 41. és 57–58. oldal. megismerés fényében] (GA 96), 1906. december 17-i elõadás. 4 5