Page 4 - Antropozofia_2013.12_netre_Neat
P. 4
ANTROPOZÓFIA 2013. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA A KÉT JÉZUS-GYERMEK A PARADICSOMI FÁK TITKA testvérlelkeként ezt az individualitást a bûnbeesés De nem mindenfajta bölcsesség alkalmas arra, hogy után megóvták annak következményeitõl, s az felébressze az emberben a gyermeki erõket. Mindaz, A PARADICSOM KÉT FÁJA ÉS A KÉT JÉZUS-GYERMEK ember mennyei képmásának hordozójaként õrizték ami intellektuális, halálos ezekre a gyermeki erõkre. (KARÁCSONYI ANTROPOZÓFIAI SZEMLÉLÕDÉS) meg õt a szellemi világokban. Onnan kísérte az em- Csakis az újfajta, spirituális bölcsesség képes elvezet- beriség további fejlõdését, és a misztériumokban ni ehhez a célhoz, ahogyan ez az antropozófiában áll mindig kapcsolatban állt az ott mûködõ beavatot- az emberiség rendelkezésére. S így az antropozófia takkal. Ez a Lukács-féle Jézus-gyermek olyan para- mintegy elõkészíti az utat ahhoz, hogy Krisztus be- Szergej O. Prokofjev dicsomi lényként jött a világra az idõk fordulóján, költözhessék az ember lelkébe. amely még nem rendelkezett földi tapasztalatokkal, A szellemi világban még egy konkrétan meghatároz- s így az ember gyermeki erõit testesítette meg, azok Karácsony ünnepének antropozófiai értelmezéséhez az is hozzátartozik, hogy tudjunk a két Jézus-gyermek létezé- 5 ható lény létezik, aki különösen szoros összekötte- eredendõ tisztaságában. sérõl, akik az idõk fordulóján csaknem egy év különbséggel jöttek a világra Palesztinában. A paradicsomi fák imagi- tésben áll az embernek ezzel a belsõ fejlõdésével. Ez a Ez a Lukács-féle Jézus-gyermek életének tizenket- nációja szoros összefüggésben áll a két Jézus-gyermekkel. Szergej O. Prokofjev alábbi cikkében a két fa õsképét lény a napjainkban az emberiséget irányító kor- tedik esztendejében befogadta a lelkébe Zarathuszt- vázolja fel, és azt, hogy ennek mi a jelentõsége korunk embere számára. szellem, Michael. De milyen kapcsolatban áll õ azzal, ra individualitását, s ily módon ez a két lélek, a leg- amit az imént úgy neveztünk, hogy az idõk forduló- fiatalabb és az egyik legöregebb, tizennyolc éven ke- ján született két Jézus-gyermek és együttmûködé- A KÉT JÉZUS-GYERMEK ízben és megfelelõ módon vezesse el az emberiséget resztül közösen készítette elõ a földi burkot a Krisz- sük titka? Az emberiség egész történetében aligha lehet na- az anyagi világ megismeréséhez és a vele folytatott tus-lény számára. Csak az eljövendõ Krisztusért E különleges individualitásokat, Zarathusztrát és a gyobb ellentétet elképzelni, mint az idõk fordulóján küzdelemhez. együtt végzett áldozatos tevékenységük révén vált Lukács-féle Jézust, akik közül az egyik az emberiség- született két Jézus-gyermek ellentétét. A Máté- Zarathusztra a Krisztus elõtti hatodik században, egyáltalán lehetõvé Krisztus földi megtestesülése. nek a Földre vezetõ egyetemes útját járta végig, míg evangéliumban szereplõ, január 6-án született Babilonban testesült meg Zarathasz néven. Ebben az másikuk a szellemi világban maradt, az emberiség Jézus-gyermek esetében az emberiség egyik legöre- inkarnációjában három tanítványa volt, akik késõbb A PARADICSOMI FÁK JÖVÕJE: A KÉT FA mennyei forrásánál, Rudolf Steiner a Paradicsom két gebb és legérettebb individualitásáról van szó, arról a három napkeleti bölcsként Palesztinába mentek, EGYESÜLÉSE fájának imaginációjával is összefüggésbe hozza. 7 az individualitásról, aki a Nap-orákulum nagy veze- hogy hódolatukat tegyék egykori tanítójuk újbóli Mit jelent e két individualitás [a Máté- és a Lukács- Eszerint ebben az imaginációban a tudás fája felel tõjének, „Manunak a kedvenc tanítványaként” már megtestesülése elõtt. Ebben az inkarnációjában féle Jézus-gyermek] együttmûködése Krisztus eljö- meg a Máté-evangélium Jézusának (Zarathusztrá- az õsi Atlantiszon magas beavatási fokokat ért el. Ez ugyanis Mesterüknek a legmagasztosabb feladatát vetele (adventje) szempontjából? Itt teljesül be min- nak), az élet fája pedig a Lukács-féle Jézusnak. 1 3 az individualitás az Atlantisz utáni elsõ korszakban kellett véghezvinnie. Hiszen miután már korábbi den fejlõdés alaptörvénye, miszerint csak a legna- Ám a Paradicsom két fája idõközben teljesen más- hét egymást követõ inkarnációja során sajátította el földi életei során feláldozta az étertestét Mózesnek, gyobb ellentétek egyesülésébõl jöhet létre egy har- fajta kapcsolatba került egymással. Ádám egyik fia, a szent risik bölcsességének hét áramlatát, hogy az asztráltestét pedig Hermész Triszmegisztosznak, madik mint új és magasabb rendû elem. Ezért volt azután egy nyolcadik megtestesülése folyamán a az egyiptomi kultúra megalapítójának, most készen szükség arra, hogy az egyik Jézus eredendõ gyerme- Széth, beavatása során még egyszer beléphetett a saját lelkében hozza létre ezen áramlatok szintézisét. állt arra, hogy meghozza legfõbb áldozatát: hogy a ki erõi egyesüljenek a másik Jézus bölcsességének Paradicsomba, ahol ekkor azt látta, hogy a két fa Ez oly módon ment végbe, hogy ez az individualitás Jordán-keresztelõ során elhagyja a názáreti Jézus ál- kiforrott erõivel, hogy Krisztus mint szellemi Nap elválaszthatatlanul összekapcsolódott egymással. És ebben az inkarnációjában vakon és süketen jött a vi- tala elõkészített testét, s azt Krisztus rendelkezésére megfoganhasson a világban. Michael arkangyal volt a fák új õre. „S midõn Széth a lágra, és így csak a saját bensõ világával szembesül- bocsássa, akit õ mint Ahura Mazdát, mint Nap-szel- Ami az idõk fordulóján a világtörténelem színpadán Paradicsomba lépett, azt látta, hogy az élet fája és a vén, vissza tudott emlékezni a szent risik bölcsessé- lemet már évezredeken keresztül szolgált. 4 tudás fája szorosan egymásba fonódtak. Michael mint történelmi tény ily módon ment végbe, azt ma gének hét áramlatára, s egyfajta kelyhet alkotott be- Rudolf Steiner szellemi kutatása szerint egészen más minden embernek tisztán belsõ úton kell megismé- arkangyal – aki Isten színe elõtt áll – megengedte lõlük, amelyben képes volt felfogni az eljövendõ volt az eredete a másik Jézus-gyermeknek, akirõl a telnie, hogy Krisztus beköltözhessen a lelkébe, és neki, hogy szedjen három szem magot errõl az egy- Krisztus hatalmas kinyilatkoztatását Ahura Mazda, Lukács-evangélium tudósít. Az õ esetében egy olyan megnyilatkozhasson benne. Az ember csak akkor ké- befonódott fáról.” 8 2 a nagy Nap-aura alakjában. Ezáltal készült föl ez az individualitással van dolgunk, aki az idõk fordulóján pes kialakítani azt a helyet a lelkében, ahol Krisztus individualitás arra, hogy Zarathusztra néven az At- voltaképpen elõször érkezett a Földre. Ádám nõi jelen lehet korunkban, ha rátalál azokra az utakra, lantisz utáni második kultúrkorszak megalapítója amelyeken a spirituális bölcsesség révén érettebb ko- legyen, mely korszaknak az volt a feladata, hogy elsõ rában is elérhetõvé válnak számára saját gyermeki 3 Lásd Rudolf Steiner: A Máté-evangélium (GA 123), 1910. szep- erõi, s újfajta, tudatos tevékenységre tudja késztetni tember 6-i elõadás; valamint Szergej O. Prokofjev: Die Mysterien 7 Lásd Rudolf Steiner: A Lukács-evangélium (GA 114), 1909. szep- 1 Lásd Rudolf Steiner: Das Prinzip der spirituellen Ökonomie im Zu- der Hirten und der Könige im Lichte der Anthroposophie [A pászto- õket. 6 tember 18-i elõadás. sammenhang mit Wiederverkörperungsfragen [A spirituális öko- rok és a királyok misztériumai az antropozófia fényében], Dornach, 8 Lásd Rudolf Steiner: Ursprungsimpulse der Geisteswissenschaft. nómia elve – reinkarnációs kérdésekkel összefüggésben] (GA 109), 1998. 5 Lásd Rudolf Steiner: A Lukács-evangélium (GA 114), 1909. szep- Christliche Esoterik im Lichte neuer Geist-Erkenntnis [A szellemtu- 1909. február 19-i elõadás. 4 Lásd Rudolf Steiner: A Máté-evangélium (GA 123), 1910. szep- tember 18-i elõadás. domány eredendõ impulzusai. Keresztény ezotéria az új szellemi 2 Lásd ugyanott, 1909. május 25-i elõadás. tember 7-i elõadás. 6 Lásd ugyanott, 1909. szeptember 26-i elõadás. megismerés fényében] (GA 96), 1906. december 17-i elõadás. 2 3