Page 67 - 2012 Karácsony
P. 67
ANTROPOZÓFIA A NYILVÁNOSSÁG EL Ô TT SZABAD GONDOLAT Kádas Ágnes A közelmúltban felkérést kaptunk az Antropozóf a c. A Nevelésművészet alig kétéves működés után átala- folyóirat szerkesztősége nevében Mesterházi Zsu- kult, azóta – immár tizenötödik éve – Szabad Gon- zsától, hogy mutassuk be a Szabad Gondolat újságot dolat címen jelenik meg (www.szabadgondolat.hu). és intézményeink – Ita Wegman Alapítvány, Natu- Ettől kezdve témáink köre kibővült; antropozóf ai ra-Budapest Kft., Szabad Gondolatok Háza – kiadói és pedagógiai írásokon kívül igyekeztünk jelenko- tevékenységét. runk eseményeit is szimptomatológiai szemlélettel Egyik intézményünk sem foglalkozik kifejezetten megközelíteni, illetve ilyen cikkek fordítását közre- könyvkiadással. A munkánk és az antropozóf ából adni. forrásozó intézmények – isk olák, képzések – szük- Az Ita Wegman Alapítvány után több mint tíz év- ségleteinek felismerése azonban időről időre azt vel, 2003 őszén jött létre és 2004 elejétől működik eredményezi, hogy vállaljuk egyes könyvek kiadá- a Natura-Budapest Kft. azzal a céllal, hogy gazda- sát. Ez azt is jelenti, hogy nem készül hosszú távú sági tevékenysége – a Dr.Hauschka kozmetikumok kiadói terv, nincs „kiadói műhelymunka”, hanem forgalmazása – eredményét a szabad szellemi élet amikor valami aktuálissá válik, ezt felismerve fel- támogatására fordítsa. Munkatársaink szakmai ta- vállaljuk az adott mű kiadását, fordíttatását, a kap- nulmányaikon kívül rendszeres stúdium keretében csolódó feladatokat. tanulmányozzák Rudolf Steiner és közvetlen tanít- ványai életét, munkásságát és az Általános Antro- Legkorábban – 1992-ben – létrejött intézményünk az Ita Wegman Alapítvány. Célkitűzései között sze- pozóf ai Társaság történetét. Ezekhez a tanulmá- nyokhoz sok újságcikk és további kiadott könyvek repelt az antropozóf ai kezdeményezések, többek között a Waldorf pedagógia támogatása. Ennek kapcsolódtak (W. J. Stein: A kilencedik század…, Ludwig Polzer Hoditz: Az európai Közép misztériuma, kertében indítottuk 1996 szeptemberében a Neve- lésművészet című folyóiratot. A Waldorf-pedagógia Th omas Meyer: Tao, Rudolf Steiner legsajátabb külde- tése, valamint D. N. Dunlop élete, J. Tautz: W. Johan- magyarországi indulásakor a pedagógusoknak nem álltak rendelkezésére magyar nyelvű kézikönyvek, nes Stein életrajza, Paul Emberson: Az elveszett…). melyek ennek a pedagógiának az elmélyítését se- Szakmai munkánk elmélyítéséhez kapcsolódnak gítették volna, így kiadtunk néhány pedagógiai Rudolf Hauschka könyvei, a Szubsztanciatan és a témájú könyvet (Bockemühl: Életösszefüggések, Táplálkozástan (és készül a harmadik fordítása is, Vincze E.: Waldorf iskola, G. Grohmann: Állattan és a Gyógyító-anyagtan!), melyek a Waldorf-iskolák növénytan Rudolf Steiner pedagógiájában, W. J. Stein: tanárai számára is segítik a természettudományos Történelem…, Jakob Streit: És lőn világosság…, Me- tantárgyak szellemtudomány alapján történő meg- sékről, legendákról, Állattörténetek, Három lovagtör- ismerését és elmélyítését. ténet, Frisch M.: Az atmoszférikus kereszt, F. H. Juli- A cég, a Natura-Budapest Kft. működését Rudolf us: A fenomenológiai kémia). Steiner szociális eszméinek megismerésére alapoz- Az alapítvány eredeti célkitűzései között szerepelt tuk, igyekeztünk Steiner gondolatainak az életsze- az antropozóf ai gyógyászat magyarországi megis- rűségét a gyakorlatban megismerni és vizsgálni, mertetése és az e területen megszülető kezdemé- megvalósítani. Ehhez a munkához is, és a Waldorf- nyezések támogatása. Így a három évvel ezelőtt iskolákban remélhetőleg a közeljövőben megva- létrejött antropozófus orvosképzés indulásához lósuló szociális ismeret oktatásához ad segítséget nyújtott segítségen kívül megjelentettük Rudolf Lothar Vogel Az ember megvalósulása a szociális Steiner–Ita Wegman: A gyógyítóművészet… című organizmusban című könyvének tanulmányozása. könyvét. Ugyancsak a szociális élet, közelebbről a gazdaság 65 65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72