Page 36 - 2012 Karácsony
P. 36
ANTROPOZÓFIA 2012 KARÁCSONY Érdekes végignézni, hogy milyen előkészítő gyakor- felé. Görög szobrokat, reliefeket, képeket kellett ta- latokat adott Rudolf Steiner a f atal Lorynak, aki nulmányoznia, de csupán néznie kellett, soha nem így elsőként segítette az euritmia megszületését. utánoznia. Egy belső érzéke kellett fejlődjön általa, A földre érkezés, a saját testnek hangszerként való amely az áramló formák, a mozgásban lévő egyen- megjelenését segítették ezek a gyakorlatok, mindig súly átélését segítették. Így kapcsolódik az euritmia törekedve a belső átélésre, a test, a mozgás belső a régi görög mozgásformákhoz, keresve mindig az centrumból való megragadására. egyensúlyt, az egészséges, szép, jó ritmust. Elsőként alliterációkra kellett lépnie, de olyan erő- A negyedik feladat már a látható beszéd megformá- vel, mint az északi népek tették, akik a viharban, lásának első feladata: olyan mondatokat kellett ki- szélben erőteljesen, két lábbal a földön álltak, és találnia és kimondania, amelyekben végig ugyanaz minden lépésük erőteljes, tudatos volt. Ebben a gya- a magánhangzó szerepel. Kimondás közben f gyel- korlatban saját testemben vagyok, és a centrumom- nie kellett a gége, a beszédképző szervek mozgását, ból képes vagyok a külvilággal kapcsolatba lépni. majd ezt a mondatot eltáncolnia. Nem a tartalomra, Egy hónap gyakorlás után, 1912 januárjának végén hanem a hangzókra, a beszéd dinamikájára kellett kapta a következő feladatokat. f gyelnie. Ötödik feladatként Agrippa von Nettesheim rajzán Második feladatként az emberi test anatómiájá- val kellett foglalkoznia, részletesen megismernie a található hat tartást kellett gyakorolnia, amelyek mindegyike bizonyos geometriai formába van be- csontrendszert, az izmokat, szalagokat, ízületeket, az ember f zikai testének mozgáslehetőségeit. lerajzolva. Egyenként gondosan tanulmányoznia és gyakorolnia kellett, majd gyors egymásutánban A harmadik feladata már egy további szintet jelen- egyikből a másikba ugrania, közben a karok és a lá- tett az áramló, ritmikus mozgások belső átélése bak pontos viszonyára f gyelnie. Ezzel az ember és a tér, az ember és a geometriai rend viszonyát élhette át. Itt találjuk a csíráját egy másik fontos euritmi- ai elemnek is: tudatosan belehelyezkedni a térbe, megformálni, a mozdulattal mintegy átalakítani a teret. Tizenkét év múlva kötötte össze Rudolf Stei- ner hat gondolattal ezeket a tartásokat. A „Gondo- lom a beszédet” gyakorlatról van szó. A hatodik feladat újra a lábakhoz kapcsolódik, a lábak érzékenységét növeli, hogy lehetővé váljon a Földhöz való diff erenciált, érzéssel teli kapcsoló- dás minden lépéssel. Ehhez a lábbal való írást kel- lett gyakorolnia, a lábujjak közé szorítva egy krétát, vagy ceruzát. A hetedik gyakorlatban pedig megjelentek az első formák. Kétféle körtáncról van szó, az egyikben hét ember ünnepélyesen a körön mozog, és mindegyik körül köröz egy-egy kisebb személy. A bolygók moz- gására emlékeztet ez az első forma. A második for- ma olyan, mint egy virág, két lemniszkáta fekszik egymáson keresztben, és négyen mozognak rajta mindig menetirányba nézve. Ezekkel a gyakorlatokkal fél évig foglalkozott. Nem tudni pontosan, hogy a térformákat kivel gyakorol- ta, akkor még nem csatlakoztak hozzá állandó tár- Elisabeth Dollfus, Annemarie Donath, Lory Smits sak. 34 34
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41