Page 73 - 2014.Karacsony
P. 73
ANTROPOZÓFIA 2014. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA A TÖRTÉNELEMBEN Ebben az összefüggésben mutatott rá Rudolf Steiner lélek hordozójaként a brit nép bizonyos elemei a legalkal- kiválasztani.” Az olyan tömegrendezvények, mint alacsonyabb fokon megsejthetõ. És (…) a magasabb ezeknek a csoportoknak a „kettéosztás”-ról szóló fel- masabbak erre, ezek a testvériségek a szürke mágiával amilyeneket Olaszországban 1915-ben a különc ka- fokozatokban legtöbbször anélkül borítják ködbe az fogására is. Az 1917. január 15-i elõadásban mondta: akarják ezt az alkalmas elemet a materializmus elõsegí- rizmatikus költõ, Gabriele d’Annunzio segítségével embereket, hogy valami világosság gyulladna errõl a „Ha ugyanis meg akarják alapozni a kereskedelmi-ipari tésére felhasználni. Ez a fontos számukra. Ha tudják, tartottak, hogy az ország közvéleményét az antant tudatukban.” És ez a belsõ homály Rudolf Steiner világuralmat, akkor elõször két részre kell osztani a fõ hogy mely impulzusok mûködnek a világ történéseiben, melletti hadba lépésre hangolják, Rudolf Steiner szá- nézete szerint azzal a befolyással függ össze, amire a területet, ami számít. Ez a kereskedelmi-ipari ügyletek akkor irányítani tudják azokat. Más népi elemek soha mára a „tömegszuggesztió” klasszikus példáját jelen- jezsuiták – miután XIV. Kelemen pápa 1773-ban be- természetével függ össze, [mivel] az, ami a világban, a nem lennének hasonló módon alkalmasak az egész Föld tik. tiltotta a jezsuita rendet – a 18–19. század fordu- fizikai síkon történik, mindig »kettéosztást« kíván meg.” átalakítására materialista területté – sem más nép, sem lóján bizonyos magas fokú szabadkõmûves fokoza- Ezért: „Egyetlen kereskedelmi birodalom sem létezhet más népi elem.” AZ OKKULT HATÁSOK ESZMÉNYI TERÜLETE tokban szert tettek. „Az emberek hiszékenyek, gyakran az ellenpárja nélkül. Ezért ahogy az egyik oldalon még akkor is, ha beavatást kaptak. És akik beférkõztek, Mit ért Rudolf Steiner „szürke mágia” – az elõadásai- Ha az angol nép a nyugati testvériségek hatása miatt megalapítják a brit kereskedelmi birodalmat, ugyanúgy azok a Jézus Társasága tagjai, a jezsuiták. A szabad- ban nagyon ritkán említett fogalom – alatt, amikor mindenfajta vád alól mentesül is, azzal mégis szá- létre kell hozni a másik pólust, az orosz pólust, [így kõmûves rendek bizonyos idõpontban, a 18. század vé- ebben az összefüggésben beszél róla? A választ az molni kell, hogy e nép egyes politikusai – tudatosan most] két pólusunk van. Ahhoz, hogy a vétel és az eladás gétõl hemzsegtek a jezsuitáktól, és õk bizonyos rendek- 1916. december 31-i elõadásban adja meg, amikor a vagy sem – annak önzõ csoportcéljait szolgálták. megfelelõen különváljon, hogy körforgás jöjjön létre, két ben magas fokot értek el, így jezsuitizmust nem csak ott társadalomra mérgezõ hatásokból indul ki, amelyek Éppen a külsõ, a politikában tevékenykedõ kép- ellentétes területre van szükség. Nem lehet az egész találhatnak, ahol a szabadkõmûvességet szidják vagy – az emberi szervezettõl eltérõen – nem „szubsztan- viselõikbõl lehet elõször kiindulni, ha ezeknek a bal világot egységes birodalommá tenni, mert akkor nem ellene prédikálnak, hanem a magas fokozatokban na- ciálisan” mutathatók ki, hanem „szellemi” hatást fej- testvéreknek vagy az árnyák testvéreinek kézzel- lehetne kereskedelmi világbirodalmat alapítani.” gyon sok esetben a legtisztább jezsuitizmust találhat- tenek ki. És az ilyen, a társadalmi életben ható fogható szervezetére vagyunk kíváncsiak. Ha sok ják.” Az atlantisz utáni harmadik korszak kiüresedett A világpolitikai hatalom kettõsségének gondolata mérgeket célzottan lehet alkalmazni: „A szürke mágia esetben – ahogy Rudolf Steiner fejezi ki magát – szellemisége, vegyítve a negyedik korszakból szár- Rudolf Steiner számára egészen rendkívüli jelentõ- nem más, mint a mérgezõ hatások irányítása oly módon, pusztán „bábuk”-ról van is szó, ezeknek olyan mazó szándékokkal: ilyen jellegûnek kell elképzelni séggel bírt: „Az ellentét megteremtése olyan hatalmas hogy bizonyos irányba károsan hassanak, [társadal- emberekkel kell kapcsolatban állniuk, akik a az „okkult nyugati páholyok” szellemi mûködésének gondolat, amely mellett minden más jelentéktelennek milag] kóros állapotokat idézzenek elõ.” Ennek a má- háttérben mûködnek. És Rudolf Steiner bizonyos területét. tûnik: az ellentét a brit kereskedelmi birodalom és a giának fontos eszköze az újságírás, amely inkább a abban, hogy vannak egészen meghatározott szabad- között, ami a hatodik atlantisz utáni korszak elõkészíté- tények ködösítésén, semmint az ítéletalkotás világos kõmûves kapcsolatok, amelyek nem hasonlíthatók (befejezés következik) seként az oroszok szellemi hajlamaiból adódik.” Az ár- alapjainak megteremtésén alapul. Ebben az össze- ugyan az úgynevezett okkult nyugati páholyokhoz, nyék testvéreitõl tehát hosszú távú, személyektõl függésben beszél Rudolf Steiner – az 1917. január de a különbözõ befolyásolási lehetõségek területét Fordította: Wirth-Veres Gábor és Scherak Mari független világpolitikai elgondolások indulnak ki, 15-i elõadásban – „a modern újságírás mágikus hatal- jelentik. Az 1918. október 19-i dornachi elõadásában amelyek nem egyes emberek pillanatnyi, szubjektív má”-ról, ami képes elérni, hogy az emberek mindent (in: GA 185.) arról beszél, „ami exoterikus szabad- hangulata és vonzódása alapján keletkeztek, hanem elhiggyenek: „De bizonyos társaságok mágikus eszkö- kõmûvességként – skót vagy York-páholyokként vagy egészen meghatározott hatalmi csoportosulások zei közé tartozik, hogy az újságírás erejét is megfelelõen bármiként – terjedt el, és hamis ezoterizmusként külö- hosszú távú, stratégiai szempontjait jelentik. számításba vegyék.” nösen az angolul beszélõ népeket ragadta meg”. Magától értetõdõ, hogy az ilyen csoportosulások- Az újságírás, a sajtó a „tömegszuggesztió” végrehajtá- Ezek a csoportok, amelyek a külvilág elõtt például a tól kiinduló – ahogy Rudolf Steiner az 1915. októ- sának egyik eszköze. Az 1916. december 9-i elõ- skót magas fokú páholyok köntösében jelennek meg, ber 11-i elõadásban (in: GA 254) mondta – „erõs poli- adásban mondja el, mit ért ez alatt: „Ha tömegszug- elvesztették kapcsolatukat az egyiptomi–káldeai tikai magánérdekek” kihatnak a konkrét politikára, gesztiót akarnak végezni, akkor valami hatásosat kell a idõkig visszanyúló szellemi gyökereikkel, és szinte összekeverednek az angolszász kormányok célkitû- világban elhelyezni. Ahogy leírtam Önöknek, hogy egy üres edényekként lehet õket egyéni célokra felhasz- zéseivel. Ennek ellenére teljesen helytelen lenne a egyént lehet szuggerálni, úgy lehet a megfelelõ eszköz al- nálni. Ugyanebben az elõadásban megállapítja brit nép bûnösségérõl beszélni. Inkább arról van szó, kalmazásával egész embercsoportot szuggerálni, külö- Rudolf Steiner: „Ez a kifacsart citrom, ami a kifacsarás hogy visszaélnek ezzel a néppel, önzõ célok érde- nösen, ha tudják, konkrétan mi köt össze egy ilyen em- után az atlantisz utáni harmadik, az egyiptomi–káldeai kében kihasználják a tulajdonságait. Rudolf Steiner bercsoportot. Az egyes emberben meglevõ erõt meghatá- korszak titkait tartalmazza, így most arra használják, az 1917. január 15-i elõadásban az árnyék testvé- rozott irányba lehet kormányozni. Akkor õ meg lehet hogy impulzusokat küldjenek a tudati lélek életébe.” Ez reinek élõsködõ viselkedésérõl: „Ezek az okkult test- gyõzõdve mély békeszeretetérõl, de amit tesz, azt egé- annál is könnyebb, mert az ilyen magas fokú be- vériségek nem valami brit hazafiság alapján akarnak szen máshonnan szuggerálják. Az ilyen ember egészen avatáson átesett embereknél meglepõ módon nem mûködni, hanem végsõ soron az egész világot a puszta más, mint a cselekedetei. De ezt lelkek egész csoport- látják tisztán a valódi szellemi helyzetüket. Rudolf materializmus uralma alá akarják hajtani. És mivel az jával meg lehet tenni, ha valaki rendelkezik a megfelelõ Steiner az 1920. július 3-i dornachi elõadásban (in: atlantisz utáni ötödik korszak törvényei szerint a tudati ismeretekkel. Akkor már csak a megfelelõ eszközt kell GA 198.): „Hatalmas ködbe borították azt, ami a három 70 71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76