Page 70 - 2014.Karacsony
P. 70
ANTROPOZÓFIA 2014. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA A TÖRTÉNELEMBEN táson; el kell viselnünk, hogy a dolgokat úgy tekintsük, (A Zarándokok Társasága – a ford.) vagy az olyan laza fejlõdési áramlatokról, különösen „az atlantisz utáni „Az igények ugyanis valós eredetûek. Fel kell ismerni, ahogyan kialakulnak a világban. És ha ezeket a dolgokat politikai egyesületekben, mint a – Rudolf Steiner ál- ötödik korszaknak a hatodik korszakba vezetõ fejlõdési hogy ezek a dolgok egyszerûen a világkarmában elmondom, akkor ezt abból a feltételezésbõl kiindulva tal szintén nem említett – Round Table Movement áramlatával” összefüggésben. Ugyanebben az elõ- rejlenek.” teszem, hogy Önök, kedves barátaim, elég értelmesek (Kerekasztal Mozgalom – a ford.). adásban mondta: „És egyesekben élt az akarat – késõbb A brit népek egészen különleges küldetésének isme- ahhoz, hogy ezeket megfelelõ módon fogják fel.” látni fogjuk, mennyire jó vagy gonosz értelemben –, élt Minden nagy és kis eseményben ezért olyan embe- retét használták ki az árnyék testvérei, hogy elérjék az akarat, hogy a megfelelõ erõket használják.” Az egyes rekkel van dolgunk, akik különbözõ fokú tudat alap- alapvetõ céljukat, a szellemi – és ezzel együtt anya- NYUGATI OKKULT TESTVÉRISÉGEK okkult csoportosulások nagyszabású, tudatos be- ján cselekszenek. Az elsõ világháború kitörésével gi – világuralom létrehozására törekvést. A „merkan- avatkozása a világ eseményeibe olyasmit jelentett Milyen kézzelfogható tényeket kellett a hallgatók- kapcsolatban ez Rudolf Steiner számára különösen tilista természet, az ipari-kereskedelmi természet im- Rudolf Steiner számára, amit kétségtelenül számí- nak – az érzékfeletti, okkult impulzusok mûködésé- világos volt. 1916. december 11-én elmondta, hogy a pulzusát” akarták „nagyméretekben kialakítani”, még- tásba kellett venni a kor eseményeinek megítélésé- nek tudatában – „megfelelõ módon” felfogni? Azok- diplomáciai iratok tanulmányozása alapján tisztán hozzá nem szellemi, hanem anyagi módon – ahogy nél. nak a csoportoknak a mûködését, amelyek hatása láthatóvá vált, hogy „milyen erõs volt az, a bábok mö- Rudolf Steiner hangsúlyozta az 1917. január 30-i ugyan érzékelhetõ, de õk maguk nem mindig köny- gött álló csoport, amely úgymond csak a mögötte álló elõadásban. E hatalmi törekvés mögött azonban egé- STRATÉGIÁK ÉS MÓDSZEREK nyen észlelhetõk, és amelyek a nyilvánosság elõtt hatalmas impulzus elõõrse volt”, és meghatározta az szen meghatározott szellemi indíték rejlik: e testvé- eltitkolt és ezért is okkult mûködése szintén hozzá- események menetét; hogy ez az erõs csoport állt Az olyan csoportokat, amelyek tudatosan próbálták riségek tagjainál a hatalmuk halálon túli biztosítá- járult az európai hatalmak közötti háborús össze- azok mögött, akik „természetesen becsületes emberek saját érdekükben befolyásolni a kor eseményeit, Ru- sáról volt szó, hogy egyfajta „arimáni halhatat- ütközések kitöréséhez. Rudolf Steiner rögtön az elsõ voltak, de mégiscsak bábok, és most eltûntek a süllyesz- dolf Steiner „az árnyék testvérei”-nek, „szürke test- lanság”-ot érjenek el. Ezt mondja Rudolf Steiner az elõadásban, 1916. december 4-én beszél „bizonyos tõben”. Tehát egészen különbözõ szellemi súlyú vérek”-nek nevezte, vagy néha „bal testvérek”-nek; 2 1917. január 20-i elõadásban: „Az ilyen társaságokban nyugati okkult testvériségek”-rõl. Nyomban felmerül a emberekrõl volt szó, elõször is olyanokról, akiknek ez olyan elnevezés, amellyel, nagyon is értékítélet- bizonyos fokozattal rendelkezõ emberek tudják: Egy kérdés, hogy ezek alatt a szabadkõmûveseket érti-e. naivitásukban fogalmuk sem volt arról, hogy kinek a mentesen, a haladó beállítottságú okkult csoporto- ilyen társaság révén azokkal az erõkkel, amelyekkel a 1917. január 8-án azonban kifejezetten leszögezte: szolgálatában állnak, aztán az egészen határozott, kat is illette. Az ilyen okkult testvériségek mûkö- halállal különben le kellene tennem, bizonyos fokig hal- „Ha ezeknek az okkult impulzusoknak csak az úgymond tisztán önzõ hatalmi célokat követõ csoportok kép- dését Rudolf Steiner vitathatatlanul az angolszász hatatlan leszek; ezek az erõk a halálomon túl is mûköd- legutolsó indáira, azaz a szabadkõmûvességre muta- viselõirõl, végül pedig azokról, akik nagyon tudato- – brit–amerikai – térségbe helyezte. Nézete szerint nek.” Ezért nevezte ezeket a testvériségeket egyene- tunk rá, kedves barátaim, akkor még nincs meg az összes san akartak egészen határozott szellemi impulzuso- ezek I. Jakab király uralkodása idején, a 17. század sen az „arimáni halhatatlanság biztosítótársaságai”- impulzus, amelyet bizonyos – többé-kevésbé – okkult kat szolgálni. elsõ negyedében keletkeztek. Szerinte ebbõl a kul- nak. Ezeket az embereket ilyen akarat hordozza erõk használnak, ahogy ezt megtárgyaltuk.” túrkörbõl csak egészen meghatározott csoportok- (uo.): „Nem akarjuk többé Krisztust a vezetõnknek, Éppen ezen a területen kell elképzelni a Rudolf Stei- nak sikerült a döntõ feltétel teljesítése: az emberi ezzel a világgal éppen, hogy ellenzékbe akarunk kerülni.” Rudolf Steiner különbséget tesz az egyes csoportok ner által említett okkult rendek vagy akár testvéri- fejlõdés mélyebb összefüggéseinek ismerete, ami az között, amelyeket eltérõ mélységû tudás jellemez, és ségek – Rudolf Steiner megkülönböztetés nélkül Rudolf Steiner úgy látta, korunk nagy tragédiáját az angolszász kultúrkör politikai uralmi törekvéseit 1 szintén eltérõ mértékben állnak a nyilvánosság használja a két fogalmat – mûködését. Az 1916. okozta, hogy az árnyék testvérei elutasították az em- szolgálja. Ahogy az 1917. január 15-i elõadásban rivaldafényében. A legjobban észlelhetõk az exote-ri- december 9-i elõadásában kifejtette: „Már többször beriség szellemi-keresztény továbbfejlõdését. Ez mondta, ezek a brit nép egészen meghatározott kus irányultságú, politikai-összeesküvõ egyesülések, utaltam arra, hogy a külsõ világtól a legkülönfélébb ösz- megfigyelhetõ például a szocialista mozgalmon, küldetésébõl indultak ki, „amely abban áll, hogy meg- mint a jakobinusok vagy a carbonárik. Mögöttük az szekötõ viszonyokon keresztül bizonyos összekötõ vona- amely sok tekintetben indokolt, de – ahogy az 1917. alapozza a Föld feletti egyetemes kereskedelmi-ipari ezoterikus titkos társaság patinájával bevont csopor- lak húzódnak okkult testvériségekhez, azoktól pedig a január 30-i elõadásban kifejtette – mégis: „A szocia- egyeduralmat”. Ezt annak tudatában tették, hogy a tosulások, mint az illuminátusok vagy az Omladina. szellemi világhoz. Ha ezeket a dolgokat helyesen akarjuk lizmus nem az igazsággal kapcsolatos, legfõképpen nem brit népeknek egészen különleges feladata van a je- Ezeket a politikai irányultságú, ezoterikus-okkult érteni, akkor mindenekelõtt arra kell figyelni, hogy ami- a szellemiséggel kapcsolatos, hanem olyasmi, ami éppen lenlegi, atlantisz utáni ötödik korszakban: „Így a brit alapokon nyugvó szervezetek befolyásolják, mint kor az emberek bizonyos fokig szellemileg ható erõk se- a materializmussal akar összekapcsolódni.” Ebben az elem a tudati lélek különleges hordozója abban a kor- például Franciaország Nagyoriensének szabadkõ- gítségével – akár jó, akár rossz értelemben – dolgoznak, értelemben a szocializmus nagyon is összeegyeztet- szakban, amikor különösen a tudati léleknek kell kiala- mûves páholyai, és csak ezek mögött vannak az ok- mindig nagy idõtávlatokkal számolnak. És amin még sok hetõ az árnyék testvéreinek célkitûzéseivel. Ezért kulnia. A brit elem ezért formál igényt az egyetemes kult testvériségek, amelyek szervezeti felépítése a múlik [ezeknél a testvériségeknél], az az, hogy a fizikai utal Rudolf Steiner az ezekbõl a csoportokból eredõ uralomra, a kereskedelmi-ipari világuralomra.” Ugyan- nyilvánosság számára már szinte megfoghatatlan. sík viszonyait bizonyos hidegvérûséggel tekintsék át és véleményre, amely a szocialista kísérletek végrehaj- ebben az elõadásban megerõsítette Rudolf Steiner: Körvonalakban, futólag legfeljebb olyan, kifelé ártal- használják ki.” Sõt, ezek a csoportosulások az embe- tását nagyon is szükségesnek tekinti. matlannak ható, a társasági életet ápoló egyesületek- riség várható fejlõdésének egészen sajátságos elkép- ben válnak láthatóvá, mint a – Rudolf Steiner által zelésébõl indultak ki. Ezekben a nyugati testvérisé- nem említett – angol–amerikai The Pilgrims Society gekben egészen pontos ismeretek éltek a különbözõ 2 Az 1915. október 11-i elõadásban (in: GA 254) pontosabban kifejti a „bal” jelentését: „Az okkultizmusban »bal«-ra áll az, aki a végcélt az általa képviselt okkult tan segítségével akarja elérni. »Jobb«-ra van az, aki az okkultizmust csak az okkultizmus érdekében terjeszti. A 1 A magyar szövegben ezért mindenütt testvériség fog szerepelni. Németül egyébként csupán egy betû a különbség: Bruderschaft, ill. középsõ párt azon van, hogy exoterikussá tegye az egyetemes emberiség számára korunkban szükséges ezoterikus tudást. Egészen Brüderschaft – a ford. balra állnak azonban azok, akik egyéni érdekeket kapcsolnak össze az általuk terjesztett okkult tannal.” 68 69