Page 5 - 2014.Karacsony
P. 5
ANTROPOZÓFIA 2014. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA AZ ÉLETUTAKBAN FORDULAT SZERGEJ O. PROKOFJEV ÉLETMÛVÉRÕL EMLÉKBESZÉD A DORNACHI GOETHEANUM ASZTALOSMÛHELYÉNEK Lendvay Miklós NAGYTERMÉBEN, 2014. JÚLIUS 29-ÉN (1. RÉSZ) Születhetne Krisztus ezerszer Betlehemben, Peter Selg Ha benned nem, maradnál örökre elveszetten. (Angelus Silesius) A csillagot követik a három királyok, hogy eltalál- jó királyok módjára, legjobb tudásunk szerint, vagy Kedves Barátaim! janak Jézus születéséhez. A kozmikus törvényeket éppen pásztorként, a szív bizalmával. S ha minden a Szergej Prokofjev kért fel arra, hogy ezen az ünnep- kutatják, ismerik meg éber, nappali tudattal, és ezzel legjobb módon meg van tisztítva, elõ van készítve, ségen áttekintést adjak az életmûvérõl és a mûveiben a földi-kozmikus tudással felvértezve jutnak el a böl- a szívünket kell a bölcsõbe helyeznünk. Elengedhet- megfogalmazott célkitûzésekrõl. E kívánságának ez- csõhöz. Útjukat a saját bizonyosságuk, a megszer- jük mindazt, amit földi megszerzett bölcsességünk- zel a töredékes vázlattal próbálok meg eleget tenni. zett tudásuk vezeti; nem külsõ vezér, hanem a koz- kel tudunk és átélni képesek vagyunk. Elengedhet- moszt kutató értelmük az útjelzõ. Eljutnak általa jük a bizonyosságot, megnyílhatunk az újnak és Rudolf Steiner [kései] Apokalipszis-ciklusában, há- annak a Jézus gyermeknek a szülõhelyéhez, aki sok ismeretlennek. Karácsony misztériuma, hogy a szü- rom évtizeddel Szergej Prokofjev születése elõtt, inkarnáción át járt a Földön, és ezeknek a tapasztala- letendõ gyermekkel való igazi találkozás képes az 1924. szeptember 12-én, ugyanebben a teremben, toknak a birtokában lesz képes már fiatal gyermek önmagunkhoz és a világhoz való viszonyunkat átfor- ahol ma összegyûltünk, a következõket mondotta: korában bölcseket tanítani. dítani. „Ha az idõk jeleit értõ és értelmezni tudó emberek- ként korunk e három misztériumának: a Michael- Álmot követnek a pásztorok, angyali sugallatot, sej- Az egész Újszövetség ezt a lehetõséget mutatja fel: misztériumnak, a Krisztus-misztériumnak és a Szó- tésük a nyom, amely a bölcsõhöz vezetik õket. Nem az átváltozás, a megváltozás lehetõségét. Abban a rát-misztériumnak az értelmében rendezkedünk be saját bölcsességük, hanem egy külsõ hívás az, amely- térben, amely a kozmikus csillagtól a földi jászolig életünkre, akkor megfelelõ módon tudunk majd nek átadják magukat. Az õ erejük: az odaadás képes- mutat, szabadon mozoghat az ember. Kozmikus lé- tevékenykedni azon a területen, amelyet karmánk sége, a bizalom, a hit. Nem az elme, hanem a szív nyünknek a földi testben való megszületése alkalmat jelölt ki számunkra.” Mint ismeretes, Szergej Prokof- ereje. Eljutnak általa ahhoz a Jézushoz, aki még nem ad a dimenziók mindegyikének átjárására, a több- jev nem lett a vallási megújulás mozgalmának [a Ke- inkarnálódott földi létben, aki elõször születik a szörös földi születésre. resztény Közösségnek a] papja, ám tagja volt – és Földre, akit a teremtõ a teremtés kezdete óta „minta- A születés lehetõsége adott. Mint minden a földi most is tagja – az Antropozófiai Társaság ezoterikus ként” visszatartott, az érintetlen test. Amely test az- létben, a külsõ tevékenység kíséri, tükrözi a belsõ vezetõségének. Az ezoterikus vezetõség tagjait tán képes elbírni és hordozójává válhat Krisztusnak, folyamatot: visszahat, erõsít, elõfeltételez, kéz a kéz- Rudolf Steiner 1924 szeptemberében a papokkal emberbe költözését lehetõvé teszi. ben járnak. Hogy Jézus megszülessen, erõfeszítést együtt hívta meg az Apokalipszis-ciklusra – ezeket az A három királyok hatalmas kísérettel, pompával kell tennünk. Önmagunknak kell szülõjévé válnunk elõadásokat nekik tartotta. Szergej Prokofjev ilyen indulnak útnak. Jézussal való találkozásuk forduló- annak, aki ezt a lehetõséget megteremti nekünk. Az „értõ ember” volt, aki képes volt felfogni és meg- Az ifjú Szergej O. Prokofjev pont: megváltozva indulnak vissza, a hírverést, kül- élet paradoxonjai között a szülés és születés misz- érteni „az idõk jeleit”, s a három említett misztérium sõ nyilvánosságot mellõzve, csendben. A pásztorok tériuma egyidejû cselekvés: a földi ember és a kozmi- értelmében élte az életét. És mérhetetlen áldozatot ben a szellemben tevékenykedett az antropozófiá- érkezése csendben történik. Jézussal való találko- kus hierarchiák ebben is együtt tevékenykednek, hozott ezért. ért, utolsó éveiben, több mint három esztendeig zásuk után hirdetni kívánják az átélteket, ami addig erõsítve egymást. A mindennapok csodája a kará- tartó súlyos betegsége alatt is. A „megismerés bátor- rejtett volt, világgá akarják kürtölni. Az õ esetükben csonyi fényben talán jobban látszik. A külsõ sötét ÁLDOZATKÉSZ ODAADÁS ságával és tüzével”, alkotó módon munkálkodott, is fordulópont a találkozás. megengedõ, nem vonja el figyelmünket, és meglát- Egy héttel az imént idézett kijelentés elõtt Rudolf s Rudolf Steiner szavainak értelmében egész lényével hatjuk a figyelmünkbõl, odaadásunkból formált A Jézussal való találkozás a fordulat, az átváltozás, az Steiner szintén az Asztalosmûhelyben (Schreinerei) feloldódott a feladatában. Micsoda nagyszerû, sõt szeretet-bölcsõt. Megteremthetjük nem önmagunk, új születésének lehetõsége. A megszületendõ Jézus hangsúlyozta: „Ismét el kell jönnie valaminek abból, egész életmûvének betetõzését jelentõ mûveket hanem közösségünk Jézus gyermekét. Hogy a gyer- gyermek bölcsõjét a maga módján elõkészítheti az ami hasonló a régi misztériumokban zajló munká- alkotott ebben az utolsó idõszakban! Prokofjev úgy mek megérintve szívünket-elménket, újraszülhes- ember. Megágyazhatunk ennek a találkozásnak azon hoz, s amit az ember áldozatkész és teljes odaadá- tudott kidolgozni antropozófiai témákat, ahogy azt sen minket. a módon, ahogy nekünk természetes, ahogyan képe- sának neveztek: amikor az ember teljesen feloldódik Rudolf Steiner oly epedve várta a tanítványaitól és sek vagyunk viszonyulni a születendõ gyermekhez: a feladatában.” Szergej Prokofjev egész életében eb- munkatársaitól. 2 3