Page 8 - 2014.06_beliv_t05.cdr
P. 8
ANTROPOZÓFIA 2014. JÁNOS-NAP ANTROPOZÓFIA AZ ÉLETUTAKBAN olyan sorrendben újraolvasni a jobb megértés érde- teszi a magáét. A szövegekben található rejtett jelen- nagyon szimpatikus ember, nagyon nyitott, de A 20. század elején Steiner lehozta a szellemi világból kében, ahogyan azt Steiner megírta? Nem értettek tések bennünk kelnek életre, azon a munkán ke- Gyuri minden megrázkódtatás nélkül fogadta be ezt a modern ember számára mindazt, ami mindenki- minket, mert mindenki azt hitte, hogy idõvel, a resztül, amely a gondolkodás kontrollján alapul, és az élményt. 1964-ben Scaligero küldött Gyurinak nek megközelíthetõ. Scaligero, az általa szellemileg könyvek további olvasásával is elõbbre lehet jutni. magának a gondolkodásnak a tapasztalásába megy egy könyvet: La Luce, A Fény címmel. A férjem el- kidolgozottakat, a század közepétõl az 1980-ban Nem tudtuk viszont igazán megmagyarázni az át. Segítségül az Útmutatás egy ezoterikus iskolá- kezdte olvasni, ma is elõttem van a jelenet, ahogy bekövetkezett haláláig differenciálta, tagolta, a szá- „elõbbre jutás” fogalmát. Tudtuk, hogy az újraolva- záshoz címû Steiner könyv (GA 41) szolgált, ami- felugrott: „Ez az!!! Ez az!!!” Azonnal írt Scaligerónak, zadközepi emberiség számára érthetõvé tette. sás során újrateremtjük a fogalmakat, anélkül a már nek egy része azóta már fordításban is megjelent. és nagyon szép barátság kezdõdött közöttük. 1967- Mindig azt mondta, azért dolgozik, hogy Steinert átélt ezoterikus tartalom nélkül, amihez elõzõleg az A Theosophie-ban nagyon sok utalást találtunk, eze- ben mindketten elutaztunk Olaszországba és meg- érthetõvé tegye. 1976-tól Georg Kühlewind néven olvasás folyamán jutottunk. Tisztáztuk A szabadság ket próbáltuk átültetni a gyakorlatba. Sorolhatnám látogattuk Scaligerót. Én még nem tudtam akkor Székely György a 20. és 21. századi ember számára filozófiája címû könyv alapján, hogy mi a gondolko- azokat a mûveket, amelyek a szellemi iskolázást di- olaszul. Késõbb jól elsajátítottam ezt a nyelvet, hogy még inkább lehozta mindazt, amirõl eddig szó volt. dás, mi a kritikai idealizmus, mi a naiv realizmus, és rekt módon fogalmazzák meg, és amelyeket áttanul- egyedül is meglátogathassam Scaligerót és olvashas- Azt tartom nagyon szépnek, hogy a férjem Tudat- sok lényeges ismeretelméleti problémát, és a szabad- mányoztunk. sam a mûveit. Többször felkerestem, és levelezé- szintekcímû elsõ könyvének elsõ fejezetcíme a követ- ság iránti vágyunk nemesedett anélkül, hogy rásan- sünket szeretettel õrzöm. A 60-as évek közepén kezõ: „Két tudatszint A szabadság filozófiájában”. Nagyon komolyan vettük munkánkat, nagyon ko- dítottunk volna mindarra, amit már korábban tanul- döbbentünk rá arra igazán, hogy jó helyen keres- A férjem akarta, vállalta Steiner munkájának a foly- molyan dolgoztunk, évekig egyedül. Aztán a férje- tunk. Úgy indultunk el újra, mintha teljesen kezdõk géltünk, amikor a belsõ munka felé fordultunk. El tatását, ennek a súlyát. Aki érti, hogy mi történt itt, met a római egyetem meghívta a Budapesti Mûszaki lettünk volna. Azokat a barátokat veszítettük el, akik kell jutni a gondolkodás tapasztalásáig, egyáltalán: azt is tudja, hogy a 20. században a világ centru- Egyetemrõl, ahol dolgozott. Egy háromnegyedéves nem akartak velünk tartani. Mi mégsem adtuk fel. tapasztaláshoz kell jutni. A tudás kultúrája lejárt, mának Ura közelebb jött az emberiséghez. Steiner ösztöndíjat kapott, mert az egyetemen tudták róla, Egy-egy nagy alakja az antropozófiai mozgalom- el kell jutni addig, hogy az Én tapasztaljon. Tudom, még évszámot is nevezett meg a század második hogy Dantéval foglalkozik, s tud olaszul. Nagyon nak, aki ma is a legnemesebb mûvelõk között van, ezek most csak szavak, hetek és hónapok kellenének negyedének elejére vonatkozóan, s ez azt is jelenti, mulatságos volt, hogy ott kellett rájönnie: a dantei rövid ideig dolgozott velünk együtt. ahhoz, hogy kifejtse az ember, mirõl van szó. De amit hogy a „Szó Ura”, a Logosz hordozója itt a Földön nyelvvel nem tud Olaszországban boldogulni. Rómá- Steiner úgy fogalmaz az általad idézett gondolatá- lehetõvé teszi, hogy árnyaltabban, egyre differen- A fiúkban: Gyuriban és a bátyámban hihetetlen ki- ban újra meg kellett tanulnia a mai olasz nyelvet. ban, hogy a „valódi szellemtudomány”, az elgondol- ciáltabban lehet kifejezni a szellemmel kapcsolatos tartás és alaposság volt, én kullogtam utánuk, mert a Kint felkereste az Antropozófiai Társaságot, s hallott koztató. Hát létezik egy nem valódi szellemtudo- tapasztalásokat. Ez a három óriás a munkája során háziasszonyi teendõim, a tanári elfoglaltságom és a egy bizonyos Massimo Scaligero nevû antropozófus mány is? Attól függ, hogy valódi-e, hogy miképpen egyre árnyaltabban, egyre differenciáltabban kap- három gyermekem nevelése fáradttá tett arra az esti íróról, de a Társaság nem volt róla jó véleménnyel, és jut hozzá az ember. Tehát tudományként kell mû- csolódott a Szóhoz, ami közelebb került a Földhöz. idõpontra, amikor találkozni tudtunk. Nagyon hi- óva intették, hogy oda elmenjen. Elõször nem is velni, olyan tudományként, amely csak úgy válhat A szellemtudományban olyat hoztak, ami jóakarattal ányzott nekem az a fajta alaposság, amivel õk ketten ment el, a kiküldetését félbeszakította, mert a kis- mindenki számára tudománnyá, ha gyakorlatban is megközelíthetõ és megvalósítható, azaz belsõ mun- dolgoztak, s mondom: én csak kullogtam utánuk. fiunk, István akkor született. megvalósítja az ember. A matematika is akkor tudo- kával tapasztalássá lehet. Nem biztatott minket senki, arra sem, hogy Steiner Maradt még az kiküldetésbõl egy pár hónap, amit mány, ha az ember létre tudja hozni. A szellemtu- öt alapgyakorlatát végezzük, sõt volt, aki óva intett Székely György életmûvének középpontjában elsõ- másfél év után töltött le Rómában. A hazajövetel domány is akkor tudomány, ha az ember létre tudja minket a meditációtól. De mi bátrak voltunk, végez- sorban a Logosz ideájának és valóságának a ta- elõtt, az utolsó héten Gyuri arra gondolt, hogy mégis hozni. tük az öt alapgyakorlatot, és a meditációval próbál- pasztalása áll. Az ember Logoszhoz való kapcsoló- elmegy, és felkeresi Scaligerot. Azzal jött haza, hogy koztunk. Az említett módon mûvelt munka rövid idõ dásának az útját dolgozta ki mindabban, amit B.E. Hogyan alakult késõbb a kapcsolatotok az olasz alatt világosan megmutatta, hogy a legmagasabb- (ismétlem) õ árnyaltan, differenciáltan hozzátett a antropozófusokkal? rendû gondolatok is keveset, vagy semmit sem vál- steineri megfogalmazáshoz. Mindezt úgy, ahogyan a toztatnak az emberen, ha nem lesznek tapasztalássá. Sz.A. 1969-ben szorosabb kapcsolatba kerültünk a 20. század végi és 21. századi emberének megfelel. Rudolf Steiner A szabadság filozófiájában fedi fel Scaligero körüli olasz csoporttal. A bátyám olasz nõt Fontos kiemelnem, hogy a férjem mindig azt állí- az olvasó elõtt a gondolkodás tapasztalásának köve- vett feleségül. Mivel akkor még nehéz volt innen totta magáról, hogy neki csak barátai vannak, nem telményét. Azonban ezt nekünk kellett észreven- kiutazni, többször az olaszok látogattak meg minket tanítványai. Mindig visszautasította, ha valaki azt nünk Rudolf Steiner mûvében. És azt is, hogy az úgy- Magyarországon. Scaligero Giovanni Colazzától ta- mondta egy barátjáról, hogy „tanítvány”. nevezett ezotéria nem mindig tartalmi jellegû, nult, aki az egyik igen közeli Steiner-tanítvány volt. hanem a steineri szövegben való elfogulatlan el- Scaligero mély kapcsolata Colazzával azt jelentette, B. E. Te hol vagy most az Úton? mélyedéssel megtalálható rejtett igazság. Olyan hogy Steiner megismerésén keresztül jutott el ah- igazság, aminek elõbukkanását nem a szövegtõl kell hoz, amit alkotott. Lassan Budapesten is újra bõvült Sz. A. Nagyon jól tudom, hogy senki nem áll azon várni, hanem magunktól, mert fel kell fedezni. És itt a baráti kör, részben azokkal, akikkel évekkel azelõtt a magaslaton, ahonnan Steiner szemlélte, tapasztal- kezdõdhet el az az úgynevezett átalakulás, amirõl együtt dolgoztunk. ta, átélte a Mindenséget. De tudomásul véve, hogy régebben azt gondoltuk, hogy majd a szöveg meg- István megérkezett lehetséges volt Steinernek a 20. század elején meg- 6 7
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13