Page 14 - 2014.06_beliv_t05.cdr
P. 14
ANTROPOZÓFIA 2014. JÁNOS-NAP ANTROPOZÓFIA AZ ÉLETUTAKBAN B.E. Mi a legdrágább kincs számodra a múltból, amit B.E. Említetted korábban, hogy most készül az új Im Lichte, das aus Geistestiefen hordozol a lelkedben, amiért különösen hálás vagy, könyved… Im Raume fruchtbar webend hogy része volt az Életednek? Der Götter Schaffen offenbart: Sz.A. Még messze vagyok a végétõl… Egy szóval tud- In ihm erscheint der Seele Wesen Sz.A. Több dolog… egy meg nem érdemelt csodálatos nám összefoglalni ennek az új könyvnek a témáját. Geweitet zu dem Weltensein Sors… a Szülõk… találkozásom Székely Gyurival… a Azzal a szóval, amivel Aquinói Szent Tamás élte meg Und auferstanden Testvérem, aki mindkettõnk legjobb barátja is volt… és fejezte ki a mindennapi gondolkodásból való fel- Aus enger Selbstheit Innenmacht. Az egyetlen Út megtalálása… s ez mind-mind össze- emelkedését és összekapcsolódását a szellemi léttel. függ… Nem tudom, hogyan is lehetne mindezt Ez a szó, ez a fogalom: adekváció. Steiner úgy fejezi A fényben, mely szellemmélységekbõl együtt kifejezni… ki az adekváció lényegét, hogy: „A gondolkodásnak kell a térben termékenyen szövõdve aktivizálódnia, nem a gondolatnak. A gondolkodás akti- megnyilatkoztatja az Istenek teremtését: Sokan kérdezik tõlem, ha a múltam iránt érdek- vizálódását az váltja ki, hogy a szellemi világ belejátszik benne jelenik meg a lélek valódi mivolta lõdnek, hogy miért beszélsz a férjedrõl, miért nem a gondolkodásba. És ma, ha valóban elkezdenek aktívan beletágulva a világlétbe, beszélsz magadról. Amikor Róla beszélek, magamról gondolkodni, nem is tudnak másképp, minthogy hagyják s feltámadva is beszélek. Lényének belsõ tanúja vagyok. a szellemi világot belejátszani”. 13 a szûk Én-lény bensõ uralmából. 12 B.E. Te is írtál egy könyvet Égi lajtorján címmel, A szellemi világ belejátszását és az ember részérõl az (május 5–11.) 14 ami 2012. novemberében jelent meg… aktív gondolkodás létrejöttének titkát keresem min- * den koncentrációs gyakorlatomban. Nem sikerrõl Sz.A. Egy olyan könyvet akartam írni, ami arról szól, vagy eredményrõl, csak arról beszélek, amit kutatok. „…s elõre, bármi les felém, hogy az emberben élõ veleszületett vallásosság mi- Ugyanakkor ezer apró intuíciónkban, ami akár a … lyen ápolásra vár a 21. században. Az elején leírtam, mindennapi életben való mûködésünkre vonat- futok gyáván, futok merészen, hogy mi vezérel. kozik, akár egy szellemtudományi könyv olvasása habár elõre jól tudom, Megtalálni benne az elsõtõl a tizenkettedik osztályig közbeni szellemi magatartásra, mindenben jelen van nem érhetem végét egészen...” szóló fejezeteket, de mást is. Nemcsak az iskolai ke- az adekváció. Én ezt a fogalmat és tapasztalást sze- retekre szorítkoztam, hanem meg akartam mutatni retném kidolgozni, érthetõvé tenni. (Babits: Az örök folyosó, részlet) azt is, amirõl Steiner írt a Jézustól Krisztusig címû Steiner azt írja, hogy az aktív gondolkodás létre- könyvében: Elérkezik az idõ, amikor többé nem egy jöttébe belejátszik a szellem. Hát akkor nem passzív- szertartáson keresztül, hanem meditációval tudunk Életrajz dióhéjban nak kell lennem, hogy belejátsszon? Ez a csodálatos, Krisztussal kommunióba lépni. Könyvem fontos hogy nem. Az aktív gondolkodás egyúttal befogadó, üzenete, hogy a vallásnak egyúttal újra megisme- 1947-ben, húszévesen léptem be az Antropozófiai Társaságba a férjemmel, Székely Györggyel, Kellner megengedõ, odaadó, áldozatkész, alkalmazkodó. Ha réssé kell lennie, s a megismerésnek pedig vallásos Ágival, a Bátyámmal együtt, akkor összesen tízen lettünk tagok. Latin–görög tanári szakon tanultam a szellemrõl van szó, mindig paradoxonokkal talál- jelleggel kell bírnia. Ezt mindenki tapasztalja, aki Pázmány Péter Tudományegyetemen, ami Eötvös Loránd Tudományegyetem lett, mire negyedéves lettem. kozunk. Ez is egy ilyen paradoxon. Az adekváció meditál, hogy a meditáció egy bizonyos pontján nem Szanszkritot és óperzsát is tanultam, valamint összehasonlító nyelvészettel foglalkoztam. Devecseri Gábor- lényegében egy találkozás. lehet megkülönböztetni egy vallásos léleknek a fel- nál tanultam verselést. Levéltárba kerültem, aztán a gyermekekkel otthon maradtam, és azon voltam, hogy emelkedését attól a lélektõl, aki meditációban emel- * olyan állást szerezzek, ami délben befejezõdik, ami lehetõvé teszi, hogy a családdal együtt lehessek a hosszú kedik Istenhez. S hogy ezen a ponton újrateremtõdik nyári, valamint a téli és húsvéti szünetben is. Nagytéténybe kerültem helyettes tanárnak. A latin–göröggel Isten éltesse sokáig Székely Anikót, és adjon számára és sokszorozódik az emberben a régen elvesztett hit, nem sokat tudtam kezdeni, többek között ezért elvégeztem a karvezetés és énektanár szakot, ezt tanítottam sok erõt, hogy írhassa könyveit, hogy közre adhassa de már tudatosan. Ez a könyv Németországban is megközelítõleg harminc éven át. Nagyon szerettem a munkámat. felismeréseit, gyógyítva vele a világba beírt fájdal- meg fog jelenni, novemberben Auf der Himmelsleiter makat. Köszöntjük õt Steiner ránk hagyott szellemi Énektanárként való nyugdíjazásom után Münchenben megismerkedtem a szabadvallás koncepciójával, ott el címen, a Freies Geistesleben kiadónál, de van rá örökségének egy részletével, amely születésnapjá- is végeztem a tanításához szükséges tanulmányokat. Amikor megnyílt a Waldorf Iskola Pesthidegkúton, tan- esély, hogy más országban is kiadják. hoz is kapcsolódik: tárgyként tanítottam a szabadvallást tizenhét éven át. 79 éves koromig tanítottam. A két Waldorf-továbbképzésen (posztgraduális és nappali) éneket, furulyát, karvezetést, kottaírást és -olva- sást tanítottam a 90-es évek elején. Bel- és külföldön elõadásokat tartottam a szellemi iskolázás, a Waldorf-pedagógia és szabadvallás téma- körébõl. 12 Székely Anikó: Égi lajtorján, Kláris Kiadó, 2012. 13 Rudolf Steiner: Der Goetheanismus, GA 188, 5. 1. 1919. 12 13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19