Page 44 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 44
ANTROPOZÓFIA 2013 JÁNOS-NAP AZ ÉN MEGISMERI ÖNMAGÁT Persõtzi Mihály Az Általános Antropozófiai Társaság (Dornach) a A legutolsó mondat külön hangsúlyozza a felsorolt 2013–2014. évre (húsvéttól-húsvétig) fenti címû ku- kérdések fontosságát, ezért a szükséges alapossággal tatási témát hirdette meg. Iránymutatásul bevezetõ haladjunk mondatról mondatra, kérdésrõl kérdésre, 2 gondolatokkal is segítik az országos társaságokban ha kell eloldódva autoritástól is. De az is nagyon folytatandó szellemi munkát: fontos, hogy a kérdésekben használt fogalmak tar- „A tudati lélek korában az ember sajátos feltételek talmát egyértelmûsítsük. Szükséges például az Én és között dolgozik Én-fejlõdésén. Nyilvánvaló, hogy csak az ego, az Én és az ember fogalmának tartalmi meg- most tud eljutni Énjének igazi természetéhez. A szellemi különböztetése. Fontos további szempont emlékeze- önismeret folyamata a feltétele annak, hogy tudato- tünkbe idéznünk, hogy földi életünkben Arimán és suljon benne, amit minden embernek saját iniciatívá- Lucifer birodalmában vagyunk, az Õ kísértéseik, jából kell elérnie. A tudati lélek kora egy eddig soha nem próbáik természetes velejárói mindennapjainknak. létezett teljes eloldódást hoz magával a kötöttségektõl: Amikor Énünk alszik, Õk bennünk az urak. Csak minden isteni és emberi autoritástól és tradíciótól. Fenn- amikor Énünk éber, akkor mondhatjuk, hogy Énünk áll a veszélye annak, hogy az ember csak önmagára ha- bennünk az irányító, kontrolláló. Arra is gondoljunk gyatva »elfelejti« szellemi lényének eredetét. kutatásunk közben: hogy már az is, ahogyan felte- szünk, vagy értelmezünk egy fogalmat vagy kérdést, Az emberi élet minden síkján megjelenik ma a kérdés az jellemzi Énünk állapotát. emberi Én-re vonatkozóan: 1. „…minden embernek saját iniciatívájából (kezdemé- – Az ember csak a genetikai adottságainak és a kör- nyezésébõl) kell elérnie […] a teljes eloldódást min- nyezeti hatásoknak a produktuma? den isteni és emberi autoritástól…” Alakítsunk kissé – Felelõs-e õ maga akarati impulzusaiért és tetteiért, a sommás kijelentésen, hiszen nem lehet célunk vagy agyának az ember által nem befolyásolható eloldódni szellemi tanítónktól, Rudolf Steinertõl, hatásaiból jönnek-e ezek létre? vagy magától Krisztustól, de folytathatnánk is – Szabadságában áll-e az embernek, hogy saját életé- még a sort. Pontosításunk szerint: A tudati lélek rõl és haláláról rendelkezzék? kora egy eddig soha nem létezett eloldódás lehetõ- – Ura-e az ember a természetnek és csak saját szük- ségét kínálja a kötöttségektõl: egyes isteni és emberi ségleteinek kielégítésére használhatja? autoritásoktól és tradícióktól. Teret kell hagynunk a – Hogyan alakulnak az ember kapcsolatai a másik kivételeknek is. Például önmagában már az is víz- emberhez, és ez a kapcsolat csupán a saját hasznára választó lehet, eloldódni akarunk Rudolf Steiner- rendelkezésére álló objektum-e? tõl, vagy mostani inkanációnkban is tanítónknak – Hogyan találom meg a hidat a másik emberhez – tekintjük. Ennek az egy kérdésnek az õszinte meg tudok-e ragadni valóságosan valamit is az õ Én- megválaszolása többet mond el Énünkrõl, mint lényébõl? gondolnánk. – Hogyan alakulhat ki egy közösség, amely az Énnek fejlõdési teret biztosít – hogyan lesz az Én közösség- képes? Ezek a kérdések ma égetõen fontosak.” 1 1 Sebastian Jüngel: Dimensionen der Grundsteinlegung. In: Nach- 2 Ebben az írásban a szerzõ által megfogalmazott fejtegetések és richten für Mitglieder, Antroposophie weltweit. 1–2/13.S.1. megállapítások Rudolf Steiner antropozófiai írásaira, elõadá- (Ford.: Mesterházi Zsuzsa, In: Magyar Antropozófiai Társaság saira támaszkodnak, tételes hivatkozások nélkül. (A szerkesztõ 2013. évi közgyûlési beszámolója, 50–51. oldal.) megjegyzése.) 42