Page 47 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
P. 47
ANTROPOZÓFIA 2013. MIHÁLY-NAP ANTROPOZÓFIA A NYILVÁNOSSÁG ELÕTT A megbetegedés okai sokrétûek. Kühlewind ennek Hogyan viszonyul a szellemi ember-lény a hierarchi- Székely Anikó: Égi lajtorján illetve ami új ebben a kultúrkorszakban. S képes sza- különféle aspektusait vizsgálja több könyvében, a le- ákhoz, a teremtéshez, mi a felismert vagy fel nem A spontán vallásosságtól a megismerésig badságot biztosítani a tanítványnak, hogy azt a kül- írás, a diagnózis mellett az elõrelépés, a kimozdulás ismert feladata a teremtésben? A kapcsolat az isteni világgal és a bennünk lakozó detést, amellyel ide érkezett, megvalósíthassa. Hogy lehetõségeinek felmutatásával. A világ, amely az embert és tudatát is magába fog- istenivel számunkra nem adott. Tudatos erõfeszítést felkészüljön földi tudományokból, gyakorlati, prak- Mindennapjainkban a praktikus, a „kemény” akarat lalja, eredetileg nem a dolgok, hanem a szavak világa: kell tennünk, hogy ez a kapcsolat élõvé válhasson. tikus ismeretekbõl arra, amelyre individuális, meg- uralkodik. A mûvészi tevékenységben, a beszédben, alapjában véve szövegstruktúrája van, és ezért lehe- A könyv a gyermek fejlõdésének nagy állomásain ismételhetetlen lényének szüksége van, hogy élte itt a meditációban szelíd akarat mûködik. Miképpen tõségünkben áll, hogy úgy olvassuk, mint egy szöve- vezet végig, felmutatva, hogy a felnövekvõ gyermek a Földön értelmet nyerjen. Amely értelmet csakis õ ismer, egyedül õ találhat meg. Mi csak kísérõi lehe- sajátítható el ez a fajta szelíd akarat? (A szelíd akarat – get. A figyelmes szemlélõ számára a világ a megis- miképpen tükrözi az emberiség tudati evolúcióját. tünk, alázattal, tisztelettel ennek a keresésnek, s A gondolttól a gondolkodásig, az érzett-tõl az érzésig, az merés minden fázisában a szó, a logosz által struktu- rált lényiségként jelenik meg. „Világa” csak én-lény- táptalajt, táplálékot, segítséget adhatunk és kell is akarttól az akaratig) CHÁRIS SOROZAT nek van, mégpedig csak a szójellegûség, a Logosz adnunk képességeink szerint. Magunkat kell taní- A mai ember irracionálisan viselkedik, amikor meg- Cháris: kegyelem, adás – mindig cselekvés. Cselek- tanunk, hogy ne álljunk nagyon saját utunkban, által, amely szintén csak én-lény számára létezik. feledkezik mind a gondolkodásban, mind az észle- vés morális intuícióból, azaz szabadságból. Okság hogy valóban önzetlenül és szolgálva képesek (A világ Logosz-struktúrája) lésben való szerepérõl. Ez a felejtés nem ártatlan- nélküli kezdés, vagy az ok-okozati lánc áttörése legyünk a gyermek életkora szerint azt adni neki, Az emberiség felé irányuló pedagógia elsõ eszköze a véletlen. Ha az ember felhagyna a felejtéssel, akkor megbocsátás. amire szüksége van: szeretetet, jóságot, autoritást, beszéd, az ének-beszéd volt. „Kezdetben vala az Ige, az elõtt a feladat elõtt állna, hogy egész világképét, Alétheia és Cháris: világ-valóságok, de nem aján- szigort, keménységet, követelményeket, méltó és az Ige vala az Istennél.” Ma az Ige – a Szó –, testté kultúráját, a szociális berendezéseket meg kellene dékok. Megszületésükhöz az ember aktivitása szük- próbatételeket, mikor mit. válásának köszönhetõen, az embernél van. A medi- változtatnia. Mindenekelõtt azonban saját magának séges. A teremtésben Cháris és Alétheia, a szeretet és Könyveink ezt a kihívást mutatják be konkrét táció – az „egyetlen valóban teljesen szabad cselek- kellene megváltoznia. Ezért – önvédelembõl, talán a megismerés egyek. A még meg nem született iránti területeken: az osztálytanító mûködésében, a vés”, az „õsszabad cselekvés” – a magasabb, egyre kényelmességbõl – nem számítja a megismerést a szeretetbõl megismerjük, és ezáltal megszületik: játékokban, a zenében-dalokban, a kreatív írásban magasabb szavak megtalálása. A magasabb szavak világ realitásához! Azt az elemet, ami által minden mögött „én-lények”, én-tudattal rendelkezõ lényi- valami ÚJ. stb. realitást megismer. (Tudatszintek – Meditációk a lélek ségek állnak. Religió, kommunió, meditáció szó- Birtokolni nem, csak adni és befogadni lehet õket. Ez Néhány a könyveink közül: határairól) jellegûen, a szó, a szó-lények szintjein keresztül kötik a szabadság és szeretet tükrözõdik szépirodalmi • Torin M. Finser: Vándorúton, iskolában A megoldások keresésének egyik kulcsa, hogy ké- össze a Földet a Mennyel. (A szó világossága) kiadványainkban innen a sorozat neve. Egy Waldorf-tanárnak és osztályának nyolc éves pessé tegyük magunkat Szent György mozdulatára, Az emberi tudat hátterében egy „õstapasztaló” van, Odüsszeiája hogy utat találjunk a lélek ege, az intuíciók forrá- szavakkal kifejezhetetlen, csak utalni lehet rá: Én Wolfram von Eschenbach: Parzival • Albert Soesman: Tizenkét érzék A lovaggá váló gyermek útja, az önmagára ébredõ sának irányába. Szent Mihály földi képviselõje az vagyok (és) Világosság. Az õstapasztalást János Az emberi érzékelés új megközelítése ember, aki hibáiból, mulasztásaiból tanulva, ön- emberek világában, a Földön, a földi tudatban küzd a evangélista szavakba foglalja, és ezekbõl a szavakból ismeretbõl képessé válik a másik embert a kellõ pilla- • Paul Matthews: Énekeld meg a teremtést! sárkánnyal. Nem a sárkányra néz, hanem a megtisz- új tapasztalás fakad: a Szó Világossága. A szóban natban megszólítani, és feltenni neki a gyógyító Az írásmûvészet felszabadítása tított egekbe hogy a küzdelemhez onnan merítsen ébred az ember. Felébredése új képességet hoz: a erejû kérdést: „Bátyám, mondd, mi bánt? Mi zavar • Gajdos András: Az ember énekel erõt. (A hetedik nap vége – Az intuitív gondolkodás tanúbizonyság-tevés képességét. (A Logosz felisme- össze Téged?” A 21. század emberének útja, a tévely- Waldorf daloskönyv tapasztalatai és konzekvenciái) rése – János evangélista tudomány) géseibõl tanulni és azokon felülelemelkedni képes • Kim John Payne: Gyermekeink játékai Az én tudománya a figyelem tudománya. Ki a meg- megismerõ emberé. Ahol a mellékszereplõk mind figyelõ, aki megismer? Hogyan ismer meg? Mikép- Közöttünk élnek olyanok, akik saját magunk és a Parzival részei, sorsuk az õ sorsa: részei egymásnak. A sor nem teljes, és folytatódik… pen képes a tudat önmagára tekinteni? Odaadom világ megismerésére, olvasására különleges lehetõ- Tandori Dezsõ verses fordításában olvasható. A vilá- magam, hogy megismerhessek. Elveszítem magam, séget adnak számunkra. Ilyenek a Csillaggyerekek és gon az egyetlen fordítás, amely nem prózában adja www.klaris.hu hogy megtalálhassam? A lelki én-tudatról lemon- az autisták. (Melanie Bös: Gyereklélek – Egy autista vissza a mûvet. dani csak egy erõsebb ön-tudat képes, mely erõsebb kislány története) annál, amirõl lemond. Ez a fejlõdési folyamat úgy is A csillaggyerekek különös képességekkel érkeznek, PAIDAGOGOS SOROZAT leírható, mint átmenet a tanútól az igazi tanúhoz. Az és ezeknek a gyerekeknek a megismerése és nevelése elsõ tanú a reflektáló, aki a tudati folyamatok nagy nyitottságot és erõfeszítést követel tõlünk. A Paidagogos szó jelentése: kísérõ. Tanító, aki nem tud többet, mint tanítványa. De mivel idõsebb, azaz múltjáról tanúskodik, a második az igazi tanú, aki a Csak az önnevelés rögös útján juthatunk el ide az- régebben él nálánál a Földön, képes az ideszületõ saját jelenét át. (Figyelem és odaadás – Az én által, hogy felnövünk a szintén növekvõ gyermek szellemi lénynek megtanítani mindazt, amelyet a tudománya) szellemi távlataihoz. tanítvány elõzõ ittléte, elõzõ élete óta elfelejtett, 44 45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52